• EmberEyes

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Det finns väl inget egentligt rätt eller fel när det ser ut som det gör.

Mormor visar sin kärlek till alla barnbarnen genom att ge gåvor till alla. Samtidigt kan man ju tycka att på 12 månader så borde man väl spara ihop till samma (liknande) summa till alla barnbarnen, speciellt om bonusarna "bara" får presentkort. Varken jul eller födelsedagar kommer ju som överraskningar, de infaller på samma datum varje år.

Det enda som blir fel är att din man väljer att göra en konflikt av det. Och så vill jag tillägga att 300kr är en helt OK summa per barn, men att jag kan förstå att det kan kännas snålt om ena barnet får en x-box och det andra några hundralappar...

• EmberEyes

Så olika vi kan tänka. För mig är skillnaden på 300 och 500 kr i en present ganska oviktig, om vi utgår från att det är "bra" presenter (genomtänkta eller önskade).

Sedan gjorde jag en snabb beräkning efter min egen mammas situation, hon får ca 5000 kr i handen efter pension, skatt, hyra och bostadsbidrag (eller vad den korrekta termen är). Om hon hade 8 barnbarn (bio+bonus) och varje barn ska få en present för 500kr till jul och till födelsedag, så ska hon kunna lägga ut över 650kr/månad. Det är faktiskt en ganska stor summa med den inkomsten.

Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?