• Äldre 22 Dec 12:02
    300 visningar
    4 svar
    4
    300

    Bodelning och lagfart.

    Ej gifta =)
    Jag undrar vad som sker om man går till en jurist för att skriva bodelningsavtal, dels, skickar hen in det till lantmäteriet? Om man skall gå isär och har en bostad ihop.
    Lr skickar man in det själv?
    Om det nu är så att hen skickar in det, och det visar sig att man angivit felaktig summa för lånet som skall övertas, hur blir det då? Något dom kollar upp exakt vad lånet ligger på? lr är summan "mer för våran skull"
    Och om juristen skickat in det, och man sedan kommer på, att något var fel, kan man då ringa lantmäteriet och säga att något blev fel, att dom inte skall använda det, att det kommer in ett nytt, och måste då båda partner redogöra detta för dom? Eftersom att båda skrivit på?
    Och det blir 3 ark va? ett till mig, sambo, lantmäteriet, juristen har inget papper?
    Alla jurister i hela sverige verkar ha stängt idag, så får inte ta i en jävel, tacksam för super snabba svar av folk som vet riktiga svaren!

  • Svar på tråden Bodelning och lagfart.
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 22 Dec 18:46
    #1

    Vid en separation ansöker man om bodelning hos Tingsrätten som i sin tur avgör vad ni ska dela på. Jag antar att ni inte har något samboavtal men huset ingår där samt lösöre ni införskaffat under förhållandet. Det finns jättebra information online om detta.

  • Äldre 23 Dec 07:59
    #2

    Man behöver inte alls ansöka hos tingsrätten. Jag ville ha svar på mina frågor.
    Och skrev att vi ej var gifta.

  • Äldre 23 Dec 09:00
    #3

    Vilken typ av bostad gäller det?

    Om juristen skickar in beror på vad ni kommit överrens om.

    Ska något ändras behövs era bådas underskrift

    Det hela är lite oklart. Ni är sammanboende, ska separera och göra en bodelning. Ni behöver få in en ändring av en fastighets ägande till lantmäteriet. Stämmer det?

  • Äldre 23 Dec 10:31
    #4

    Jaa det stämmer. Men det som går in, kommer nog bli fel, därav mina funderingar. Om det är lätt att återkalla och ändra, så länge båda är med på det.

Svar på tråden Bodelning och lagfart.