• IRA

Barnet svalt en legobit

Mitt barn ,6 år, svalt en legobit idag.

Har pratat med 1177 och de sagt att legobiten kommer ut på ett naturligt sätt.

Men jag är orolig ändå.

• Svar på tråden Barnet svalt en legobit
  • Ellie

Oroa dig inte. 1177 har rätt. Jag har sett många större saker än så komma ut naturliga vägen. Det börjar bli svårt om de är större än en gammal 5-krona i diameter. Det farligaste är att svälja 2 eller flera magneter, som klibbar ihop tarmarna. Legobiten är inget bekymmer.

(Har jobbat på barnakut som läkare)

• Anonym (Läkare)

Det är helt lugnt, den kommer att komma ut av sig själv. Den är varken stor eller vass och kommer inte att göra någon skada, detta är aldrig något man göt något åt. God Jul!

• IRA

Tack att ni har svarat här. Hoppas verkligen att vi hittar den biten i toalettstolen idag eller om några dagar.

• IRA

Barnet börjar klaga att han har ont i magen och ligger på magen just nu .

• Deeelicious
    IRA skrev 2018-12-23 08:37:30 följande:

Barnet börjar klaga att han har ont i magen och ligger på magen just nu .

Det gör säkert lite ont eftersom den är vass, men kanske inte så smart att liggsår magen då? Den borde vara ute snart:)
  • Anonym (Pappa)
    Ellie skrev 2018-12-22 22:34:38 följande:

Oroa dig inte. 1177 har rätt. Jag har sett många större saker än så komma ut naturliga vägen. Det börjar bli svårt om de är större än en gammal 5-krona i diameter. Det farligaste är att svälja 2 eller flera magneter, som klibbar ihop tarmarna. Legobiten är inget bekymmer.

(Har jobbat på barnakut som läkare)

Precis,

Magneter och batterier är det som är riktigt farligt 
  • IRA

Legobiten har kommit ut idag. Nu kan jag slappna av.

• Nandez
    IRA skrev 2018-12-27 13:06:03 följande:
    Skönt att höra.
  • Anonym (Pappa)
    IRA skrev 2018-12-27 13:06:03 följande:

Låter bra,

var det jobbigt att få ut den eller gick det utan allt för mycket besvär?

Hade legobiten några spår av sin resa eller var den i "oskadat" skick?

Gott Nytt år med nya legobitar som inte varit på resa genom en sexåring 
  • IRA
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-27 18:27:14 följande:

Låter bra,

var det jobbigt att få ut den eller gick det utan allt för mycket besvär?

Hade legobiten några spår av sin resa eller var den i "oskadat" skick?

Gott Nytt år med nya legobitar som inte varit på resa genom en sexåring 

Legobiten gick fint och smärtfritt ut idag, i "oskadat skick". Men under de 4 dagarna dvs under resan klagade barnet på ont i magen då och då , kände obehag ( möjligtvis oro) på något sätt. Så hade jag fundeging på att kontakta vårdcentralen imorgon om problemet inte skulle vara löst. Gott Nytt År !
  • Anonym (Pappa)
    IRA skrev 2018-12-27 22:17:30 följande:
    Legobiten gick fint och smärtfritt ut idag, i "oskadat skick". Men under de 4 dagarna dvs under resan klagade barnet på ont i magen då och då , kände obehag ( möjligtvis oro) på något sätt. Så hade jag fundeging på att kontakta vårdcentralen imorgon om problemet inte skulle vara löst. Gott Nytt År !
    TS tack för ditt svar, tänkte det kunde vara bra att veta om min lilla tjej skulle få för sig att lego tillhör kostcirkeln.

Hur fick du reda på att hon svalt den?, gjorde hon någon reflektion så här i efterhand eller var det bara ryck på axlarna nu springer vi in i nästa äventyr?

Jag vet att man inte kan förbereda sig för allt men det är ändå skönt att ha lite med sig om det skulle hända något motsvarande.
  • IRA
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-27 22:26:42 följande:

TS tack för ditt svar, tänkte det kunde vara bra att veta om min lilla tjej skulle få för sig att lego tillhör kostcirkeln.

Hur fick du reda på att hon svalt den?, gjorde hon någon reflektion så här i efterhand eller var det bara ryck på axlarna nu springer vi in i nästa äventyr?

Jag vet att man inte kan förbereda sig för allt men det är ändå skönt att ha lite med sig om det skulle hända något motsvarande.

Sonen har berättat själv att han råkade svälja legobiten. Han tittade på tv och lekte samtidigt med sin nybyggda legoleksak, jag var i samma rum som han och läste bok. Jag har reagerat på hans hosta och ville kolla på honom medan han vände sig till mig och berättade om olyckan. Då ställde jag detaljerade frågor om lego biten, kollade om han kunde andas och ringde direkt till 1177. Sjuksköterskan pratade också med honom. Första hans reaktion var tårar och att gå på toa. I väntan på legobiten skulle komma ut naturliga vägen var sonen orolig då och då mest pga ont i magen. Den dagen kom legobiten ut var han väldigt glad och innan läggdags lovade att inte stoppa några leksaker i munnen.

Hoppas ni undviker sådana händelser , men om det händer ta det lungt och visa inte panik framför barnet!
  • Anonym (Pappa)
    IRA skrev 2018-12-30 22:48:50 följande:
    Sonen har berättat själv att han råkade svälja legobiten. Han tittade på tv och lekte samtidigt med sin nybyggda legoleksak, jag var i samma rum som han och läste bok. Jag har reagerat på hans hosta och ville kolla på honom medan han vände sig till mig och berättade om olyckan. Då ställde jag detaljerade frågor om lego biten, kollade om han kunde andas och ringde direkt till 1177. Sjuksköterskan pratade också med honom. Första hans reaktion var tårar och att gå på toa. I väntan på legobiten skulle komma ut naturliga vägen var sonen orolig då och då mest pga ont i magen. Den dagen kom legobiten ut var han väldigt glad och innan läggdags lovade att inte stoppa några leksaker i munnen.

Hoppas ni undviker sådana händelser , men om det händer ta det lungt och visa inte panik framför barnet!
    Tack för ditt fina och utförliga svar, som förälder finns alltid en viss oro när det gäller det bästa vi har och vi vi vill för allt i världen att inget ska hända dem men samtidigt kan man inte ha dem i en lite "glasburk" utan de måste ju få leva :)

Det är lätt att bli "skräckslagen" när man tänker tillbaka på allt man själv gjorde som liten krabat.

Jag och min lilla tjej önskar Dig och din familj ett riktigt Gott Nytt År
Svar på tråden Barnet svalt en legobit