Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

hur lätt smittar hepatit c???

Anonym (rädd) skrev 2018-12-24 00:30:46 följande:

jag har råkat skära mig på en rakhyvel som en hepatit c smittad även använt som även denna person skärt sig med. den smittade använde rakhyveln för kanske en månad sen. Är det stor risk att jag har blivit smittad av hepatit c nu??? Och hur länge överlever hepatitviruset på rakhyveln???

Jag tror man kan testa sig först efter 3 månader och att viruset lever några dagar utanför kroppen. Det är nog lugnt! 20% av de som får viruset läker ut det av sig själva och de flesta andra kan med rätt vård bli av med viruset. Jag är inte läkare men det är vad jag läst i alla fall.
  • Anonym (J)
    Anonym (rädd) skrev 2018-12-24 02:22:17 följande:
    Men i den värsta av alla världar OM jag nu blivit smittad av hepatit, är den behandlingen verkligen statligt finansierad då?? Det är en dyr behandling vad jag hört
    Jag är inte så insatt att jag kan svara på det tyvärr. Jag tror den är statligt finansierad om det är tydligt att man inte missbrukar narkotika intravenöst eller verkar riskera att återfalla i sådant missbruk. Jag vet dock inte! Det borde gå att ta reda på tänker jag? Det låter lite som att du befinner dig i kretsar med missbruk eftersom hepatit c är ganska ovanligt annars samt att du skrev att du inte tagit hand om din hälsa. Hiv smittar inte så lätt heller. Försök att inte oroa dig! Testa dig om några månader för säkerhets skull. Det bör alla som har oskyddat sex göra tycker jag. Ta hand om dig från och med nu så löser det sig nog. Lycka till i alla fall!
  • Anonym (J)
    Sabiinan skrev 2019-01-02 10:59:14 följande:
    Fast riktigt så är det ju inte. Du glömde visst att säga att vissa människor aldrig blir av med hepatiten också. Och vissa människor är inte mottagliga för att få hepatit.

Som sagt den behandling jag gick igenom var hemsk och de trodde det räckte med 12 veckor. Men jag fick förlänga till 24. Sen fick jag vänta 6 månader innan de tog ett prov och såg att jag var frisk.
    Det låter jättejobbigt! Starkt av dig att genomgå en sådan behandling och skönt att du blev frisk till slut. Jag är ingen expert och jag är själv livrädd för hepatit, hiv och liknande men jag tänker att det inte hjälper att oroa ts i onödan. Nu är ju ts redan väldigt orolig och kommer nog inte utsätta sig för smittan igen, så då får vi hoppas att det gått bra hittills!
Svar på tråden hur lätt smittar hepatit c???