• BustersTjej

    Dricka ensam - acceptabelt?

    som frågan lyder, är det acceptabelt att sitta hemma och dricka själv? Har inga vänner i närheten men lite smått sugen på nått gott alkoholhaltigt CoolSkål

  • Svar på tråden Dricka ensam - acceptabelt?
  • Drottningen1970

    Jag är ensamstående och går aldrig ut och festar eller har bjudningar hemma. Några gånger per år. Kanske tre gånger på ett år blir jah sugen på vin och köper en liten flaska som jag tar ett glas av. Fryser in resten i kuber till matlagning. Ser inget fel med det.

    Nackdelen med att ha ett barn som inte är van vid att det förekommer alkohol i närheten är att han reagerar med förvåning, frågar om jag kommer att bli full och sedan berättar i skolan att mamma dricker vin. Haha.

    Kan ju bli hemska missförstånd av detta. Barn som är vana vid att föräldrarna dricker vin på helgerna ser det väl knappast som nåt att annonsera ut till allmänheten antar jag.

  • Tom Araya
    BustersTjej skrev 2018-12-25 18:19:19 följande:

    som frågan lyder, är det acceptabelt att sitta hemma och dricka själv? Har inga vänner i närheten men lite smått sugen på nått gott alkoholhaltigt CoolSkål


    Vad menas med att "dricka"?

    Jag tror aldrig jag druckit mig full i ensamhet, det skulle kännas konstigt.
    Men en eller två öl till maten, ett glas whisky eller en grogg en lördagkväll bara för att det är gott ser jag inget märkligt med, även utan sällskap.

    Den här tiden på året brukar jag dricka en del glögg.
  • Anonym (Ida)

    Drack alltid ensam förr, gillar det på ngt konstigt sätt.. . Numera har jag slutat dricka helt pga missbrukarhjärna. Kan inte kontrollera mitt intag, blir alltid för full. Då får det vara, men sugen blir jag ofta, men valde min relation framför alkoholen.

  • BustersTjej

    Är ensam hemma för första gången på väldigt länge då sambo och dotter har åkt iväg över julen. Dricker nästan aldrig annars så tänkte passa på att ta ett eller flera glas för att ha lite kul. Bor i ett litet samhälle så det finns ingenstans att gå så då får det bli jag och glaset. har inte druckit alkohol på väldigt länge så det kommer inte krävas mycket för att det ska snurra till haha. 

  • Anonym (Anna)

    Självklart.Måste man bli nykter bara för att man bor själv liksom.

  • Jennie med ie

    Från samhället i stort ses det nog på med viss skepsism. Av någon anledning är det mer okej att bli full på fest än att dricka lite eller måttligt ensam, antagllgen av samma märkliga anlendning som det ses som normalt att dricka en flaska vin en lördag men ett glas en onsdag är no no!

    För min del är det helt accepterat, kan man hantera sitt intag och inte få i sig för mycket kvittar både veckodag och ev. sällskap. Själv dricker jag främst rödvin när det häller alkoholhaltig dryck för att det är godast helt enkelt, och det slutar liksom inte bli gott för att ingen annan är där samtidigt och dricker de också.

  • hammarhajen

    Varför skulle det inte vara OK?

    Ska en singel aldrig kunna ta ett glas vin till maten?
    Tycker man att ett glas vin eller öl förhöjer en måltid tycker jag inte att man måste vara gift eller sambo för att kunna njuta av det.

  • Anonym (drz)

    Dricker alltid själv. Folk blir idioter av alkohol och jag är inget undantag.

    Men jag gillar att supa mej full ibland, rensar huvet på nått sätt.

  • Tow2Mater

    Men absolut acceptabelt. Den dag man måste se till att omge sig med folk varje gång man vill ta ett par glas kanske man har problem...

  • Anonym (Mia)

    Självklart får man det!

    Bara för att man är singel behöver man ju inte vara nykterist! Jag tar ett glas vin till maten eller ett glas eller två framför tv:n en fredagkväll. Jag skulle aldrig dricka mig berusad när jag är ensam men något glas var eller varannan helg blir det.

Svar på tråden Dricka ensam - acceptabelt?