• Hinhej

Blöder igenom hela tiden!

Hej! Jag har ett problem jag grämer mig över dagligen när den helvetes mensen väl kommer, jag blöder som ett såll! Har alltid blött ganska mycket tror jag men blev klart värre efter andra graviditeten för snart 3 år sedan. Jag har provat allt känns det som, massor olika tamponger, bindor, lägga de dubbelt på sidan, vika dem, ja allt! Är såklart allra värst när den väl kommer, för då känner jag verkligen att det rinner till, så illa är det!

Droppen kom idag. Jag jobbar på ett företag som marknadsför sig mot utlandet och vi hade en viktig deal med en tidsram så jag verkligen var tvungen att åka in några timmar för ett kombinerat Skype-möte med VD:n, våran ekonomichef och det andra företagets respektive chefer. Jag var redan två dagar sen men bönade och bad till gud att det skulle hålla genom mötet. När vi suttit i 45 minuter så känner jag hur det börjat bli blött, har för säkerhetsskull grundat med en binda på tvären och en vanlig, men ingen tampong. Jag får panik för jag vet att det inte räcker på långa vägar för mig. Försöker hålla masken så gått det går och klarar mig genom det 3 timmar långa mötet med enbart en liten fläck på kjolen, men mer eller mindre dränkta trosor. Hade tamponger och bindor i väskan så tänker att jag klarade det.

När mötet är slut så vill chefen prata med mig och ekonomiansvariga om affären i några minuter, får lite panik för trosan är ju redan körd och måste verkligen byta binda nu. När det är klart så går både jag och ekonomiansvariga i rask takt mot den enda toaletten på avdelningen som är öppen under ledigheten. Jag ger henne minen som att ?jag måste in det är den tiden i månaden?, hon är i sig själv lite bufflig och så och säger till mig ?sorry måste verkligen kissa, håller på att spricka?. I vilket fall låser hon dörren och jag står där grnomblödd. Då händer det som inte fick hända, VD:n (som är en man), går förbi och ser blodfläcken på min kjol. Han säger ingenting, men jag vet att han sett den för det ansiktsuttrycket han gav mig sa verkligen allt. Jag skäms som en hund, hälsar honom god jul och gott nytt och vill sjunka genom jorden.

Detta är inte första gången jag blött igenom, men i särklass den mest pinsamma. Inser nu att detta blev väldigt långt men kände att jag var tvungen att uttrycka min frustration någonstans.

Är det någon som har nåt bra tips för oss storblödare? Hur kommer jag över att detta hänt?

Kramar ??

• Svar på tråden Blöder igenom hela tiden!
  • Hinhej

Jag får helt enkelt prova menskopp igen, haft det förut men kom aldrig riktigt in i det. Är såklart värst på jobbet eller ute, hemma kan jag ta att det blöder igenom lite.

• Persikaplommon

Själv har jag alltid med en tröja / kofta som jag kan ta av och knyta runt midjan om jag råkar ut för en liknande olycka.

• Sommarskuggan

Men blöder du verkligen mycket mer än andra? Blöder du bara få dagar? Jag som också tycker att jag blöder som en tok, jag käkar järntabletter dagligen. 2 tabletter per dag. Ändå så får jag järnbrist efter varje mens!!

• Hinhej

Jag brukar oftast bara blöda tre-fyra dagar. Allt kommer på en gång känns det som. Har varit inne och tagit värden men de är helt okej, doktorn sa att jag kunde prova järntabletter om jag ville, för det låg lite lågt. Men jag tackade nej tills vidare. Kanske borde ta det i alla fall?

• erikaABC

Niferex är receptfritt. Skonsamt för det löses upp i tarmarna- inte i magsäcken. Är det för mycket med två om dagen kan du ju ta en om dagen

• linani
    Hinhej skrev 2018-12-25 23:02:46 följande:

Jag brukar oftast bara blöda tre-fyra dagar. Allt kommer på en gång känns det som. Har varit inne och tagit värden men de är helt okej, doktorn sa att jag kunde prova järntabletter om jag ville, för det låg lite lågt. Men jag tackade nej tills vidare. Kanske borde ta det i alla fall?

Vill mest säga att jag känner med dig. Har en liknande situation själv med mensen. Extremt jobbigt. Har mens i 3-4 dagar, kan komma först bara några droppar och sen - tjo! - kommer hela dygnsdosen på en gång. 

Känner också fysiskt hur det rinner, och exakt när det börjar rinna ur tampongen. Fruktansvärt när det händer under viktiga samtal på jobbet, eller när man sitter i ett möte. Bara att be till gud att man inte fläckar ner kontorsstolen.

Plus att jag upplever själva bytena som påfrestande, när det ser ut som ett slakthus i trosorna/toalettstolen och jag får blod över hela händerna. Blir alltid lätt illamående av stora mängder blod, även mitt eget. 
  • Hinhej

Jag får prova med Niferex då. Trodde jag var helt ensam om dessa ?anfallen? med kaskadblödningar. Idag när jag inte hade någon tampong så kändes det som att allt skulle släppa direkt och ut under kjolen, bindorna var ju helt förstörda och trosorna får jag nog slänga. Har du något tips på hur man egentligen behåller lugnet när man kanske glömt bindan och känner att det ?rinner över? genom tampongen vid helt fel tillfälle? Kommer gå och nojja upp mig jättemycket för detta nästa gång nu.

• Hinhej

Nej det har jag inte gjort. Jag är väldigt försiktig generellt med läkemedel av alla slag, även receptfria. Jag ska rådfråga min doktor och se vad hon säger då jag har förhöjd risk för blodpropp.

• Lnilss88
    erikaABC skrev 2018-12-25 23:19:10 följande:

Niferex är receptfritt. Skonsamt för det löses upp i tarmarna- inte i magsäcken. Är det för mycket med två om dagen kan du ju ta en om dagen

Niferex är inte skonsamt för alla magar. Räcker att jag äter en om dan av dem så får jag kramper så jag kräks.
  • Minis4567

Kan du inte prova hormonspiral? Brukar minska blödningarna. En del blir till och med blödningsfria.

Annars prova att ha ett par extra trosor över strumpbyxortna när du har kjol.

Kontakta din gynekolog. Du ska inte behöva ha det så här.

Lycka till!

• Grodis15
    Hinhej skrev 2018-12-26 00:11:12 följande:

Nej det har jag inte gjort. Jag är väldigt försiktig generellt med läkemedel av alla slag, även receptfria. Jag ska rådfråga min doktor och se vad hon säger då jag har förhöjd risk för blodpropp.

Jag hade som du när jag var yngre. Från att jag väfick mens vid 12 till jag blev gravid vid 26. Efter första barnet blev det bättre.

Med p-piller är mängden mindre men fortfarande mycket. Började med p-piller som 15 åring men mellan 12-15 åt jag cyklo-f för att slippa blöda igenom varje dag i skolan.
  • naturbarn

Jag blöder också mycket, under mina rikligaste dagar så använder jag största tampongen och nattbinda som jag måste byta ungefär var annan timme. Men det händer sällan att jag blöder igenom, så du blöder ju mer än mig.

Jag har lidit och tänkt att det bara är att härda ut, det ska vara så.

Men så började jag ett nytt jobb och det blev ohållbart.

Jag sökte hjälp på kvinnokliniken, läkaren undersökte med ultraljud för att se om jag hade några myom, tror jag det hette, muskelknutor, jag hade en på 9 mm, den gjorde ingen skillnad sa hon.

Hon rekommenderade cyklo f eller hormonspiral.

Då jag helst vill undvika hormoner så valde jag att testa cyklo f, och herre gud vilken skillnad!

Nu blöder jag kanske 1/5 av vad jag blöder innan.

Så vänta inte, sök hjälp!!

• 1234568
    Hinhej skrev 2018-12-26 00:11:12 följande:

Om doktorn sagt att du ligger lågt i järn (ferritin), då betyder det sannolikt att du inte har något järn kvar i depåerna. Referensvärden för ferritin är skamlöst låga satt.

Så ja du behöver järn tillskott. 100mg alla dagar i 3 månader, sedan ny kontroll. Och efter det bör du säkert äta 10 dagar i månaden. Finns även medicin för att minska blödningen, det kan gyn hjälpa dig med.

Mensen är den vanligaste orsaken, och du har ju riklig sådan. Och utan hjälp för att minska blödningen så kommer allt järn du tillsätter rinna rakt ur dig.

Angående blodpropp så är det som så att järnbrist höjer risken för blodpropp. Järntillskott gör inte det. Så ur den synvinkeln så bör du äta järntabletter.
Svar på tråden Blöder igenom hela tiden!