• mamma 86

Vad gör era barn 9-11 år med sina kompisar?

Som rubriken lyder. Vad hittar de på när de umgås? Tycker det är mycket gnäll på sistone när min dotter 10 år är med kompisar. Vi har inget att göra gnäller hon och vill att jag ska komma på nått. Supertrist! Ibland förstår jag henne för vissa kompisar vill bara slösurfa på sina mobiler men i övrigt tycker jag de kan komma på saker själv. De vill ofta åka och bada eller gå på trampolinpark osv. Dels är det dyrt och kräver att jag ska med och sitta där och glo så nej tack. Hon är dessutom på sånt ibland med sina äldre systrar så det räcker gott och väl.

• Svar på tråden Vad gör era barn 9-11 år med sina kompisar?
  • Fjäril kär

Min son på 10 "hänger" mest med kompisar. De spelar dataspel/tv-spel ihop eller hänger över sina mobiler och ser YouTube-videos.

Sommartid är de ute och cyklar och badar.

• äldreochklokare

Barn brukar lösa sånt själva med kompisar. 
    Låt dem ha lite tråkigt, det klarar det Glad 

Sen är väl din dotter på väg in i puberteten snart och då blir det ju så där - gränslandet mellan att leka barnlekar och att göra sånt tonåringar gör. 

Barnen här hemma hoppar studsmatta (när det är sommar), någon cyklar mycket. Sen har vi husdjur som de kan lägga lite tid på. Snart 13-åring har börjat åka med sina vänninor till närmsta gallerian och så går de omkring där i timmar. 

Hemma spelas det en hel del sällskapsspel och även wii, tex just dance som man kan spela tillsammans 

• Tow2Mater

10-åringarna spelar fotboll ibland, kurragömma häromdan. Ibland springer de bara runt och skriker och jagar varann och försöker träffa varann med en liten boll eller nåt tills man säger det räcker....

• mamma 86

Pu

äldreochklokare skrev 2018-12-26 18:55:36 följande:

Barn brukar lösa sånt själva med kompisar. 

Låt dem ha lite tråkigt, det klarar det  

Sen är väl din dotter på väg in i puberteten snart och då blir det ju så där - gränslandet mellan att leka barnlekar och att göra sånt tonåringar gör. 

Barnen här hemma hoppar studsmatta (när det är sommar), någon cyklar mycket. Sen har vi husdjur som de kan lägga lite tid på. Snart 13-åring har börjat åka med sina vänninor till närmsta gallerian och så går de omkring där i timmar. 

Hemma spelas det en hel del sällskapsspel och även wii, tex just dance som man kan spela tillsammans 

Pubertet har startat för hennes del. Tja de klarar väl av att ha tråkigt men jag tycker inte det är ok att gnälla och bli arg på mig för att jag inte kan/vill hjälpa fem med vad de ska hitta på. När jag föreslår nått är det ändå inte populärt heller. Känner att hon befinner sig i nått gränsland just nu. Vi bor i stan så de rör sig inte lika fritt här heller även om vi har många fina parker i närheten. Det tycker de ofta inte är roligt längre tyvärr.
  • Fjäril kär
    mamma 86 skrev 2018-12-26 19:28:32 följande:

Pu

Pubertet har startat för hennes del. Tja de klarar väl av att ha tråkigt men jag tycker inte det är ok att gnälla och bli arg på mig för att jag inte kan/vill hjälpa fem med vad de ska hitta på. När jag föreslår nått är det ändå inte populärt heller. Känner att hon befinner sig i nått gränsland just nu. Vi bor i stan så de rör sig inte lika fritt här heller även om vi har många fina parker i närheten. Det tycker de ofta inte är roligt längre tyvärr.

Då får du förklara just detta för henne. Att det inte är ditt fel att de har tråkigt och att det är nolltolerans mot att ta ut det på dig. Punkt och slut.

Kanske dags att bara träffa kompisar när de verkligen HAR något planerat?

Dags för någon hobby? Då brukar dötid bli mycket mera uppskattat.
  • modsey

Allt från pulkaåkning, spelar fotboll, hoppa studsmatta, jaga Pokemon, spel som i brädspel och tv spel, biobesök, badhus, skridskor. Typ så.

• Meriall

Börja med någon sport ihop med kompisarna som de kan prata om eller ev öva på annars också?

Dans, pilbågsskytte, kampsport, bollsport, dataspel?

• tankfull

Min dotter fyllde precis 10 år men de flesta av hennes kompisar fyller 11 i vår.

Baka något är populärt - ska de baka helt själva får de göra något enkelt som chokladbollar. Fruktsallad kan de också få göra själva.
    Göra eget slajm är kul (köpte ett som blandas med typ 10 liter vatten i en balja).
    Bada och frisera gosedjur (de får klippa några på riktigt!) 
    Köra radiostyrda bilar.
    Leka med dotterns robothund Zoomer.
    Gå ut med grannhunden.
    Leka på lekplatsen nära oss.
    Cykla eller åka inlines.
    Spela pingis eller fotbollsspel, vilket är bra när man är två.
    Sminka varandra (sällan men det händer).
    Spela något brädspel (typ Vampyrjakten, Memory, UNO eller Master Mind).
    Dansa till Just dance eller dylikt, sjunga karaoke.
    Och ja, ibland får de kolla på film eller Youtube.

• mamma 86
    Fjäril kär skrev 2018-12-26 19:37:35 följande:

Då får du förklara just detta för henne. Att det inte är ditt fel att de har tråkigt och att det är nolltolerans mot att ta ut det på dig. Punkt och slut.

Kanske dags att bara träffa kompisar när de verkligen HAR något planerat?

Dags för någon hobby? Då brukar dötid bli mycket mera uppskattat.

Hon har jättemånga aktiviteter på fritiden men det är i den sk fria leken med kompisar det ofta blir såhär. Sist fick hon inte ta hem någon kompis pga sitt tjat (och otrevliga beteende) gången innan. Önskar ibland också att de oftare kunde vara hos hennes kompisar!
  • mamma 86
    Meriall skrev 2018-12-26 19:59:37 följande:

Börja med någon sport ihop med kompisarna som de kan prata om eller ev öva på annars också?

Dans, pilbågsskytte, kampsport, bollsport, dataspel?

Hon rider, dansar, spelar piano mm. Ibland dansar de tillsammans här hemma men i övrigt gnälls det rätt mycket. Får hoppas hon hittar fler kompisar som delar hennes fritidsintressen! Många vill som sagt bara sitta med mobilen tyvärr.
  • mamma 86
    modsey skrev 2018-12-26 19:49:40 följande:

Allt från pulkaåkning, spelar fotboll, hoppa studsmatta, jaga Pokemon, spel som i brädspel och tv spel, biobesök, badhus, skridskor. Typ så.

Hur ofta blir det saker som tex bio och badhus?
  • modsey
    mamma 86 skrev 2018-12-26 20:21:18 följande:

Hur ofta blir det saker som tex bio och badhus?

Något av det, en gång i månaden kanske. I synnerhet badhus
  • Mortiscia
    mamma 86 skrev 2018-12-26 20:20:36 följande:
    Hon rider, dansar, spelar piano mm. Ibland dansar de tillsammans här hemma men i övrigt gnälls det rätt mycket. Får hoppas hon hittar fler kompisar som delar hennes fritidsintressen! Många vill som sagt bara sitta med mobilen tyvärr.
    Just det där med mobilen är något jag oroar mig för inför framtiden. Jag tycker inte att barn på 10 ska ha mobil, och det finns flera goda orsaker till det. En anledning är just för att många barn blir osociala och inte vet hur man faktiskt "umgås".

Annars säger jag som de andra, det är inte upp till dig att hitta på vad de ska göra. Man kan ge förslag ibland men de måste lära sig att aktivera sig på egen hand, med vettiga saker.
  • Fjäril kär
    mamma 86 skrev 2018-12-26 20:18:26 följande:

Hon har jättemånga aktiviteter på fritiden men det är i den sk fria leken med kompisar det ofta blir såhär. Sist fick hon inte ta hem någon kompis pga sitt tjat (och otrevliga beteende) gången innan. Önskar ibland också att de oftare kunde vara hos hennes kompisar!

Då är det dags för den nyttiga läxan att lära sig att all tid inte måste vara organiserad. Det är fullt möjligt att sitta några tjejer i samma rum och ändå sysslar var och en med sitt och är nöjd så. Läsa, pyssla, rita, pilla med mobil, lyssna på musik etc är saker som går att göra sida vid sida utan att man måste interagera med varandra.
  • scanmia

Men villkora det bara tydligt. Visst får du ha kompisar över, men jag har inte tid att sysselsätta er, så kan du lösa det? Om Ja, så får kompisarna komma, om Nej, så får de vänta tills en gång som du har tid. Vi berättar ofta för barnen att ju lättare och roligare det är för föräldrarna att göra någonting, desto oftare kommer det att ske. Så vill de ha kompisar här hemma så får de se till att det inte innebär en massa merarbete för oss (småbarn undantaget).
    Min 10-åring snackar mest med sina kompisar, när de sover över får de även spela och se en film, men inte på vardagarna. De bygger med lego, ritar, leker med hunden och fixar mellanmål. På somrarna är de mest ute och spelar fotboll eller hoppar på studsmattan.
    Ett par gånger i månaden så brukar vi göra någonting som familj, gå på badhus, åka skridskor, gå på museum, åka till skateparken, eller ut i skogen, och då får barnen ta med en kompis för det mesta. Men det är något som vi vuxna planerar in i förväg och inget som kommer samma dag genom tjat. Å andra sidan så brukar det funka åt båda hållen så de blir medbjudna på andra aktiviteter med sina kompisar. Win-win.
    Har mina barn tråkigt brukar jag föreslå att de kan göra någon hushållssyssla. Har de verkligen supertråkigt så hjälper de mig och i andra fall brukar de komma på något bättre själva. 

• EmberEyes

Finns det tillgång till saker som spel/brädspel, pyssel-grejer, hemma-experiment (typ Beppe), lego osv (för äldre barn/unga tonåringar)?
    Är de tillräckligt mogna att släppa loss i köket för att baka eller laga mat?

• mamma 86
    EmberEyes skrev 2018-12-26 21:32:33 följande:

Finns det tillgång till saker som spel/brädspel, pyssel-grejer, hemma-experiment (typ Beppe), lego osv (för äldre barn/unga tonåringar)?

Är de tillräckligt mogna att släppa loss i köket för att baka eller laga mat?

Finns massa spel och pyssel. Baka gör hon ibland med sina systrar men eftersom de aldrig plockar undan efter sig säger jag ofta nej
  • mammalovis

Går det inte be barnen komma på några aktiviteter var, så lägger ni lapparna i en burk, så får de dra en lapp. Det går ju ha olika färger beroende av om det kräver vuxenhjälp, kostar eller liknande. Spela spel, dansa, leka charader, bygga något i snön o s v.

• Fru Ve

Säg åt henne och kompisen att då får kompisen gå hem igen om de bara gnäller och inte kan hitta på något. Det brukar jag säga och det funkar oftast. Du kan väl hjälpa henne att göra en lista över olika aktiviteter som hon kan göra med kompisar. Det är för övrigt inte alls ditt ansvar vad de hittar på.

Mina barn är 7 och 11 men pojkar så det kanske är lite andra aktiviteter. De brukar bygga lego, rita, leka med NERF gevär, spela dator ibland, och vara ute och leka. Att de går ut en stund emellanåt är nästan ett måste tycker jag.

Svar på tråden Vad gör era barn 9-11 år med sina kompisar?