• Ljbs

Beter sig illa och jag får skuldkänslor

Barnen kom hem från sin pappa ineftermiddag. Firat jul där. Idag kom dom hem o vi åt julmat o öppnade klappar här hemma.

Noga utvalda klappar som barnen blev mycket glada för.

Förklarade att jag bestämmer hur och när klapparna används, Nintendo samt mobiltelefon.

Pojken slog flickan o fick inte spela mer idag, förklarade detta för honom. Vid tandborstning retar han sin syster i ropar sen varg, såg honom hela tiden. Han fick en varning. Andra gången förklarade jag att jag sett allt och att nu förlorar han tillgången till sitt spel även imorgon.

Han sur o istället för spel innan säng erbjöd jag att läsa för honom i hans nya bok. Gick inte hem så jag skippade det.

Jag får skuldkänslor trots att jag egentligen innerst inne känner att jag gjort rätt.

Känns tråkigt att ta sådana här beslut med en ny julklapp å andra sidan hade han fått samma konsekvenser i vardagen också.

Varför får jag skuldkänslor? Så trött på att känna att jag gör fel när jag gör rätt.

Känner ni er också såhär i liknande situation?

• Svar på tråden Beter sig illa och jag får skuldkänslor
  • Mortiscia
    Ljbs skrev 2018-12-26 20:14:27 följande:

Jag får skuldkänslor trots att jag egentligen innerst inne känner att jag gjort rätt.

Känns tråkigt att ta sådana här beslut med en ny julklapp å andra sidan hade han fått samma konsekvenser i vardagen också.

Varför får jag skuldkänslor? Så trött på att känna att jag gör fel när jag gör rätt.

Känner ni er också såhär i liknande situation?

Du har skuldkänslor eftersom man som förälder vill att ens barn aldrig ska behöva vara upprörda, men så måste det vara, annars lär de sig inte att hantera livet och blir dessutom odrägligt bortskämda. Tänk på det nästa gång, du hjälper dina barn genom att sätta gränser.
  • Ljbs

Men jag förstår inte vad jag gör fel. Jag påminner och ger konsekvenser hela tiden och ändå är det som att han glömmer eller inte bryt sig om konsekvenserna i efterhand.

Det gör mig maktlös.

• Mortiscia
    Ljbs skrev 2018-12-26 20:24:37 följande:

Men jag förstår inte vad jag gör fel. Jag påminner och ger konsekvenser hela tiden och ändå är det som att han glömmer eller inte bryt sig om konsekvenserna i efterhand.

Det gör mig maktlös.

Nu vet jag inte ålder på dina barn men det där är tyvärr inte unikt för yngre barn. Man måste fortsätta med samma mantra år ut och år in, gör du si då händer så, punkt. Lugnt och sansat. Straffen ska motsvara brotten men var försiktig så det inte går inflation i dem, alltså att det till slut blir att "äh, skiter väl jag i". Ge beröm när barnen gör rätt saker, särskilt om det står i motsats till då de beter sig illa. "Vad fint du leker med din syster" osv.
  • Mortiscia
    Ljbs skrev 2018-12-26 20:24:37 följande:

Det gör mig maktlös.

Några saker till. Yngre barn har jättedålig självkontroll, så det kan bli en efterhandskonstruktion och försvarsmekanism att de låtsas (även inför sig själva) att de inte bryr sig om straffen.

Och du är inte maktlös, det bara känns så eftersom det verkar som om inget funkar. Dessvärre känner barn av det, som små sniffande polishundar blir de. Det enda som gäller är fake it 'til you make it! Stå på dig, var lugn och stabil och stå för det du säger, utstråla säkerhet kring ditt beslut så kan det gå bättre.

Det var jättefint att du erbjöd saga till kvällen men om det inte duger så, ok, puss och god natt, sov gott, ses imorgon. Då får han tjura av sig ifred och ni kan börja om på ny kula nästa dag.
Svar på tråden Beter sig illa och jag får skuldkänslor