• Äldre 26 Dec 22:59
    1467 visningar
    6 svar
    6
    1467

    Svärföräldrar som inte tycker om sin svärdotter.

    Hej! Jag och min sambo har varit tillsammans i 10 år. Vi älskar varandra jättemycket och har två barn. Men till mitt problem, jag har svärföräldrar som visar ganska öppet att de inte gillar mig. De har ifrågasatt min uppfostran och jag har blivit ledsen och arg på de, då har jag pratat med min svärmor men aldrig svärfar. De vill ha mycket hjälp av min sambo och passa deras hund i utbyte att de passar barnen. De kan säga tråkiga saker som tex när jsg säger att jsg vill potträning mitt barn för att bli av med blöjan så säger svärmor gör inte det för snabbt för er äldsta fick ett bakslag. Jag upplever attt när jag inte tycker som de blir de sura. Folk i min omkrets märker av detta. Jag har brutit ihop framför min sambo och varken jag eller han vet vad vi ska göra. Jag känner mellanåt attrahera vill lämna min sambo för att bli av med dem. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Svärföräldrar som inte tycker om sin svärdotter.
  • Äldre 26 Dec 23:48
    #1

    Ta en paus från svärmor.
    Man behöver faktiskt inte acceptera att bli behandlad som skräp.

  • Äldre 27 Dec 07:57
    #2

    Hur tar man en paus? Och hur hade du agerat om du blivit behandlad som skräp? Jag blir tyst nu och går inte in i någon diskussion för jag blir såååå irriterad att vi kommer bli ovänner.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 27 Dec 08:33
    #3

    Men det är ju deras son som får ta detta! Han får ta alla samtal med dem, om det behövs, du behöver inte göra det. 

    Du har försökt men det är du och din man som är familjen nu, de är "extended family". Ni gör som ni vill med er barnuppfostran osv. Prata inte med dem om vad ni tänker göra eller inte, så får de inget att kommentera på. Umgås inte så mycket. 
    Om ni ses, prata bara om väder och vind - undvik allt som skulle kunna ge upphov till diskussioner. 
    Du och din man får snacka ihop er så att ni vet att ni kan lita på varann i sådana situationer. Era barn ska heller inte växa upp och höra att de trackar ner på mamma. 

    Om ni orkar så kan ni förstås ta diskussionen men då ska ni vara väldigt säkra på att ni orkar fullfölja den! Då kan man tex bolla tillbaka: "varför säger du så?" "vad menar du med det?" osv - inte ge dem en chans att slingra sig. Det kan säkert ge upphov till ett riktigt gräl men ibland är det kanske precis vad som krävs. Då kan man få chansen att sätta nya villkor- säga att man inte uppskattar att de lägger sig i osv. Men det beror helt på hur situationen utvecklas. Om ni vill göra något sådant är det bra att ha planerat noga innan så att man har ett batteri med repliker redo. 

  • Äldre 27 Dec 09:09
    #4

    Är det ni som vill ha barnpassning, eller är det svärföräldrarna som vill passa barnen? För man kan ju faktiskt säga nej tack! Eller iallafall fall minska ner det.

    En paus innebär ju att du inte umgås med dem - som äldreochklokare föreslog, låt din man sköta kontakten alltså "hämtandet och lämnandet" om de passar barnen. Och måste du umgås och de säger något, säg kort "jaså, tycker ni det? Men nu har vi i alla fall bestämt xx." Håll tonen kort för att visa att det inte är öppet för diskussion. Och fortsätter de, säg bara igen "Jaha, men vi har bestämt xx ".

  • Äldre 27 Dec 12:39
    #5

    Det är svårt att ta en paus med dem för de ringer ofta min sambo och hälsar på. Absolut kan jag be min sambo ta alla lämningar och hämtningar när de är hos dem. Jag har haft mycket hjälp av svärmor med hämtningar på fsk men har ändrat nu så det bara är en gång i veckan ocks ä kan min mamma hämta ibland och kanske min bror också.

    Jag är så arg och irriterad nu, det är hemskt att jag funderar på att lämna min sambo för de är så hemska. Mina vänner runt omkring ser inget positivt med dem och de kan intr hjälpa mig heller. De har inget förslag...

  • Äldre 27 Dec 13:15
    #6

    Jag tror ert grundläggande problem är att svärföräldrarna är för långt inne i er familj. Ni umgås alldeles för intensivt. Svärföräldrarna varje vecka? Seriöst, det kommer braka på riktigt om ni inte får in mer luft emellan. Er familj verkar inte vara en fristående enhet utan ni är ju invaderade av svärföräldrarna.
    Du och sambo måste prata ihop er, du måste få honom att förstå hur du lider av detta. Det finns massor av trådar om problem med svärföräldrar. Många svärdöttrar lider så mycket att de funderar på skilsmässa. Diskutera lugnt och sansat och se detta som ett problem som behöver lösas.
    Det är din sambo som ska ta konflikter med sina föräldrar. Liksom du tar konflikterna med dina.
    Låt din sambo sköta kontakten med sina föräldrar, Såsom du sköter kontakten med dina.
    Sluta använd svärföräldrarna som barnvakt / hämtning varje vecka. Det är inte värt att må dåligt för.
    Träffa inte svärföräldrarna varje vecka. Vad sägs om vid storhelger och födelsedagar? Eller högst någon gång i månaden? Vill din sambo träffa sina föräldrar oftare kan han åka dit ensam.
    Svärföräldrarna ska inte vara centrum i dit liv. Inte heller orsaka att du hela tiden mår dåligt.
    Om du och din sambo inte får rätsida på detta tycker jag du kontaktar familjerådgivning för att få hjälp att hantera detta.
    När du pratar om att det är ett så stort problem att du funderar på skilsmässa måste ni ta det på allvar. De stör ju hela tiden er familj och det är oacceptabelt.

Svar på tråden Svärföräldrar som inte tycker om sin svärdotter.