Hos en sådan person som ditt ex verkar vara kommer poletten aldrig trilla ner, han kommer med största sannolikhet att fortsätta jävlas.
Det fullkomligt suger energi att försöka få rätt, eftersom det inte kommer hända om du fortsätter på samma sätt.
Systemet är galet, det bygger verkligen på att föräldrar kan samarbeta och förväntas komma överens - när man inte gör det återstår bara först familjerätten och sen att stämma tyvärr.
Så antingen lägger du ner helt, accepterar att du betalar mer och tar större ansvar, men fortsätter att skicka mejl/sms med info om att du betalat försäkring, barnomsorg mm. Det är svårt men vinsten med detta är, om du kan släppa det, att du får mer energi och det är säkert även positivt för ert barn.
Bestämmer du dig däremot för att göra något åt saken förbereder du dig noga. Kontakta advokat (du har troligen rättsskydd i din hemförsäkring, kolla det), skriv dagbok varje dag, dokumentera när du informerat honom om utgifter du haft, hur han svarar på dina frågor om barnet - ja allt! Jag skulle också överväga att informera skolan om läget samt rådgöra med kvinnojour hur man hanterar den här typen av män.
Det finns som sagt att prejudikat som säger att om en person tjänar mer ska denne betala mer även om barnen bor Vv. Du kan få namnet på den advokat som drev detta till HD, hon är väldigt duktig och trevlig.
Nu känner jag uppenbarligen inte ditt ex, men det låter som om han har psykopatiska drag, och en sådan person ska man hålla sig så långt bort som möjligt ifrån, därför kanske du ska överväga alternativ 1 om du kan ekonomiskt.
Mitt ex har också dessa drag, men jag valde ändå att stämma honom eftersom hans beteende går ut för mkt över barnen. Hade det ?bara? gällt ekonomi skulle jag ha struntat i det och haft så lite kontakt som det bara vore möjligt.