• Anonym (Pappa)

    Hjälp! Varför så orättvist?!

    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 21:26:51 följande:

    1. Vi pratar inte alls, sen han träffade sin tjej. Hon vill antagligen inte att vi har någon kontakt och han är ryggradslös. De flesta dagar har han blockerat mig på mobilen. Inte för att jag hör av mig till honom men det händer en gång varje månad ungefär. Då får jag svar som: dra åt helvete / eller: skit du i det.

    2. Han vägrar familjerätt. Vi var där en gång (över ett år sen) och han sa där att han inte vill ha med mig att göra. Detta frågade jag kvinnan i mötet om hon kunde intyga när jag skulle ta vårdnaden men då sa hon att hon inte kunde pga tystnadsplikt. Han kommer undan ALLT!!

    3. Det är INTE lätt att behålla de kläder man betalat för. Kan inte skicka flickan utan skor och jacka osv. Överlämning sker via förskolan pga att han vägrar se mig. Kan inte heller lämna flickan till honom utan skor vid överlämning.. synd om henne. Varför ska hon straffas :(

    Hon gick en hel sommar med små skor för att han vägrade köpa nya, fastän jag tjatade. Sa att det var hans tur nu!! (Var hans tur ett år tidigare men sa det bara). Han svarade: köp du dina grejer så köper jag våra grejer!

    Finns ingen logik! Om flickan behöver regnstövlar på förskolan - ska jag ta med detta hem?? Vilken dag om det tex är överlämning på torsdag? Ska hon vara utan regnstövlar/overall/mössa/vantar hela den dagen pga överlämningen ?

    Ni förstår att detta är jättekrångligt. Han svarar alltid samma: (detta tillhör hans trevligaste svar) KÖP DU DITT SÅ KÖPER VI VÅRT OCH DRÅ ÅT HELVETE SEN.

    Det lustiga han de köper ju ingenting! Det kan bli minusgrader innan jag förstått att "nä det blir ingen overall från pappas sida". Ni förstår, han köper inte ens strumpor till henne... såååå lågt är det.

    Vad gäller kostnader:

    Det är kläder -

    Ytterkläder tex regnställ, mössa, overall, vantar, kängor mm. (som bör stanna på förskolan!!)

    Förskoleavgiften

    Barnförsäkring

    Detta landar på ca 1000kr i månaden ! Då pratar vi exkluderatjacka, skor, halsduk, mössa...


    TS jag känner igen det du skriver och tyvärr så verkar det som om systemet gynnar den som inte bidrar och den som missbrukar systemet.

    Det är nog så att du får ta ett samtal med en BRA familjejurist (jag skriver bra med versaler då det är så att alla inte lever upp till det epitet)

    Samtal hos familjerätten av den typen som du beskriver är frivilliga så därför förs inga noteringar men det står dig fritt att spela in samtal vart du nu än befinner dig så länge som du är part på ett eller annat sätt (annars blir det klassat som olovlig avlyssning)

    Strukturera ditt material så underlättar det kontakten med juristen, fundera också på vad du vill få ut av kontakten så spar du tid och pengar.

    Du har säkert bankat ditt huvud i väggen många gånger och undrat hur kan det vara så här, hur kan han agera så mot sin dotter etc. Jag har gjort det samma men tyvärr så är det inte lätt att få något vettigt svar

    Jag och min dotter önskar dig och din dotter ett riktigt Gott Nytt År
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 22:27:28 följande:
    Du sammanfattade det jättebra. Samhället gynnar ÄVEN de som inte tar sitt ansvar. Tyvärr. Han lägger pengarna på hög och har i år semestrat tre gånger utomlands med sambon. Jag däremot, som sitter med dottern och inte hsr råd med NÅT blir fattigare och ta från de sista pengarna (dotterns lilla sparande) :(( Att jag tar från hennes lilla spar (födelsedagspengar, julklapps-pengar osv. gör ont!) Det som finns kvar räcker knappt till en vårjacka.... :(
    Även om det säkert inte är till mycket tröst och inte direkt löser de vardaglig problemen eller för den delen gör att det ramlar ner en fin vårjacka till din lilla tjej vill jag ändå ge dig en kram för allt ditt slit för att din dotter ska få det bra.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 23:34:45 följande:
    Mellan 10-12 dagar per månad. Under sommaren blev det ca 20 dagae utspritt på två månader. :/
    En Magisk gräns går vid 18dagar/månad
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 23:53:27 följande:
    Så hur bevisar jag att barnet är hos mig så pass mycket? Vid tvisten om barnbidrag vinner han alltid. Det räcker att han bestrider mina uppgifter hos försäkringskassan. Jag deklarerar till de att flickan är hos mig si och så många dagar - han dementerar uppgifterna. Då blir det åter delat. Förskolan vill inte lägga sig i dagarna. :/
    Då är vi där igen, systemet gynnar den som strular,

    Dokumentation är det som jag ser som ditt medel för att visa att barnet är hos dig 18 dagar eller mer i månaden.

    Om du inte kan få förskolan att typ signera inlämning respektive hämtning så får du ta till egen dokumentation i form av inspelning, har du bra kontakt med en annan förälder på samma förskola skulle du kunna be denna att bekräfta dina uppgifter.

    En annan lösning kan vara den klassiska med foto tillsammans med en dagstidning. Fota/filma barnet i sängen när det sover och få med något som kan styrka dag och tid. (ex. nyheter på radio/tv eller en dagstidning)

    Använd din fantasi så kanske du hittar ännu bättre lösningar
  • Anonym (Pappa)
    Brumma skrev 2018-12-28 00:00:05 följande:
    12 dagar räknas som växelvis på försäkringskassan gällande barnbidraget. så har han 12 dagar mestadels är det svårt att hävda att han inte har barnet växelvis.
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 23:53:27 följande:

    Så hur bevisar jag att barnet är hos mig så pass mycket? Vid tvisten om barnbidrag vinner han alltid. Det räcker att han bestrider mina uppgifter hos försäkringskassan. Jag deklarerar till de att flickan är hos mig si och så många dagar - han dementerar uppgifterna. Då blir det åter delat. Förskolan vill inte lägga sig i dagarna. :/


    yeap så är det, du måste upp i 18 dagar för att kunna hävda att barnet har sin huvudsakliga dygnsvila hos dig.
  • Anonym (Pappa)
    Tiina87 skrev 2018-12-28 00:21:21 följande:
    Vad tror han soc ska göra?

    Du har ju ordnat barnomsorg på annat sätt.
    Jag skulle tro att det var tänkt som ett hot, då man aldrig kan vara säker på vad som kommer att hända om socialtjänsten blir inkopplad.
  • Anonym (Pappa)
    Tiina87 skrev 2018-12-28 00:29:10 följande:
    Oavsett så bryr sig inte soc hurvida man har förskola eller annan barnomsorg eller är hemma med barnet....
    Helt riktigt att dessa frågeställningar faller utanför socialtjänsten men frågan är vad TS fd. man hade tänkt att framföra till soc i det s,k. hotet.
  • Anonym (Pappa)
    Fiakakan skrev 2018-12-28 14:38:11 följande:

    Det är skrämmande hur lika våra situationer är. Jag ska börja spela in samtalen som exet och jag har när vi måste ses vid överlämningar för att visa upp i rätten hur illa samarbetet är.

    Jag har drygat ut min lilla föräldrapeng med stipendier via mitt fackförbund. Jag fick ihop nästan 25000 kr. Fick även ekonomisk hjälp av kyrkan förra julen. Väldigt välkommet eftersom jag hade en inkomst på ca 8-10000 kr efter skatt.

    Nu jobbar jag igen och har bättre ekonomiska förutsättningar. Efter nyår ska jag leta upp en bra advokat. Jag ska försöka komma ihåg att skriva till dig om vad advokaten säger om mina utsikter i en rättegång.


    Man skulle kunna tro att vi här i Sverige är långt framme men på det här området ligger vi så långt efter. 

    Att tänka på när det gäller inspelningar är att det inte alltid är så att rätten vill se/höra på inspelningar (detta gäller framför allt MUF vid HUV brukar det vara friare) och för att lösa det problemet kan man spela upp inspelningarna för någon oberoende person och sedan skapa en samtalsutskrift att ha med till rätten. Det är lite omständligt och tar tid att göra en samtalsutskrift men tillsammans med en skriftlig inlaga från någon oberoende källa så räcker det säkert med att några typiska samtal blir nedskrivna så att rätten kan se mönstret.

    MUF = Muntlig förberedelse


    HUV = Huvudförhandling

  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 16:00:08 följande:
    Vi pratar aldrig i telefon. Jag blir glad om mina sms går fram ens. Vid överlämning blir det inte heller någon kommunikation. :/ Men jag har allt på sms och mejl.
    Då har du det mesta i skrift, 

    En annan sak som jag tror kan förstärka din position är ett sk. expert vittne det kan ex. vara en psykolog som du har delgivit all info till eller kanske någon på förskolan, BVC, samtalskontakt etc. Att kunna påvisa något som någon annan har noterat i journal etc. har ofta ett högre bevisvärde än något som du säger själv då du är part.

    Sök sedan med ljus och lykta efter en jurist som du känner kan företräda dig på ett bra sätt, det kan vara bättre att ta en bra jurist som är i en annan stad om denne är bra jämfört med en som inte är speciellt bra men finns i din stad. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (fy fasan ja) skrev 2018-12-28 16:42:28 följande:
    Ja... Jag känner med dig. Det är jobbigt att gå igenom en skilsmässa men du visar att du är en ansvarsfull förälder. Det ska du vara stolt över.
    Ja och mitt ex gick isär 2002
    Jag måste bara fråga, har det blivit något bättre efter 2002 eller är detta vansinne något man måste lära sig leva med?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (På inkomst) skrev 2018-12-28 17:14:14 följande:

    Alltså dagisavgiften beräknas väl på inkomst och då beräknas den väl på i det hushåll där barnet är folkbokfört? Så är det iallafall i min kommun. Jag betalade 92 kronor för min son när jag var student för 10 år sen. Nu är både jag och min man (ny) och vi betalar 200 kronor för två barn på dagis och då för att han arbetar lite på sidan av studierna. CSN räknas inte som inkomst så det är enbart på din inkomst från ditt arbete eller andra skattepliktiga inkomster som avgiften beräknas på. Hur kan din avgift vara så dyr? 


    Nedan gäller i Stockholm, men det är troligtvis ganska lika på andra ställen
    Avgiftens storlek
    Avgiften för förskola och pedagogisk omsorg beräknas på
     
    - den sammanlagda månadsinkomsten i det hushåll där ditt barn är folkbokfört
    - antalet barn som är folkbokförda i samma hushåll
    - den tid ditt barn är på förskolan (vistelsetid).

    Avgiften beräknas i procent på månadsinkomsten före skatt.
    Maxtaxa
    Det finns ett högsta belopp för hur stor avgift du betalar, maxtaxa. Du betalar maxtaxa om hushållets sammanlagda inkomst är 46 080 kronor/månad eller mer. Den högsta avgiften för ett barn är 1 382 kronor/månad.
    Heltidsavgift
    Heltidsavgift gäller för barn som är mellan ett och två år och som går mer än 30 timmar i veckan i förskola eller pedagogisk omsorg. I augusti det år barnet fyller tre år ändras beloppet till deltidsavgift, oavsett antal timmar.
     
    - Barn 1 (yngsta barnet): 3 % av inkomsten, högst 1 382 kronor/månad
    - Barn 2: 2 % av inkomsten, högst 922 kronor/månad
    - Barn 3: 1 % av inkomsten, högst 461 kronor/månad
    - Barn 4 och följande: ingen avgift
    Deltidsavgift
    Deltidsavgift gäller för barn som är mellan ett och två år och som går högst 30 timmar i veckan i förskola eller pedagogisk omsorg. I augusti det år barnet fyller tre år gäller deltidsavgift, oavsett antal timmar.
     
    - Barn 1 (yngsta barnet): 2 % av inkomsten, högst 922 kronor/månad
    - Barn 2: 1 % av inkomsten, högst 461 kronor/månad
    - Barn 3: 1 % av inkomsten, högst 461 kronor/månad
    - Barn 4 och följande: ingen avgift
    Allmän förskola är avgiftsfri
    Barn som är tre till fem år får under skolterminerna gå i förskola eller pedagogisk gratis 15 timmar i veckan. Det gäller från och med augusti det år barnet fyller tre år. Går barnet fler än 15 timmar gäller deltidsavgift.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Suck) skrev 2018-12-28 18:19:28 följande:
    Bra att prata med psykolog men hen kommer inte kunna hjälpa dig rättsligen. Allt du säger till hen är ju saker du sagt (din version) och det väger på sin höjd lika tungt som ditt eget vittnesmål i rätten. Så det kommer inte tillföra något. Men om förskolepersonalen själva bevittnat något otillbörligt beteende som din man haft. Tex skicka barnet i pyjamas så kan ju de bli kallade som vittnen.
    Där får jag nog säga att jag inte håller med dig, av erfarenhet kan jag säga att det har visat sig stor skillnad på sådant som framförs direkt av part i MUF eller HUV jämfört med sådant  som går att ta fram i annan dokumentation.

    Det är här en riktigt bra jurist kan göra underverk
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Suck) skrev 2018-12-28 18:19:28 följande:
    Bra att prata med psykolog men hen kommer inte kunna hjälpa dig rättsligen. Allt du säger till hen är ju saker du sagt (din version) och det väger på sin höjd lika tungt som ditt eget vittnesmål i rätten. Så det kommer inte tillföra något. Men om förskolepersonalen själva bevittnat något otillbörligt beteende som din man haft. Tex skicka barnet i pyjamas så kan ju de bli kallade som vittnen.
    Om det är så att förskolepersonal "bevittnat något otillbörligt beteende" ligger det mycket nära tillhands att detta faller under ansvar att göra orosanmälan snarare än att bli vittne i en rättstvist.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Suck) skrev 2018-12-28 18:45:13 följande:
    Om det är så, är det märkligt för en psykolog som endast träffat mamman kan bara återupprepa hennes version. Det blir bara en avancerad version av hörsägen. Det är en annan sak om barnet själv varit hos en psykolog och psykologen gjort en bedömning av barnets mående och behov då kan man prata om ett expertvittne. Eller om psykologen fått observera båda föräldarna i sin föräldraroll vilket sker vid vissa utredningar.

    Är psykolog och har arbetat med barn under min tidiga karriär så är inte obekant med dessa fenomen.
    Med en bra jurist så blir det inte en upprepning utan det blir en värdering av trovärdighet och då kan de andra pusselbitarna falla på plats, men det måste vara en jurist som brinner för att göra rätt och hitta vägar som inte är helt uppenbara vid första anblick.
     
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Suck) skrev 2018-12-28 18:47:19 följande:
    Jag håller med och jag kommenterade att de borde gjort det tidigare i tråden. Men när nu inte detta blivit gjort då får man väl kalla dem som vitten i rätten istället.
    Det finns en risk med det i och med att de inte gjort något tidigare så kommer motpartsombud med största sannolikhet använda sig av det för att vända på allt.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (På inkomst) skrev 2018-12-28 19:34:22 följande:
    Vet inte riktigt vad du ville med ditt svar på mitt inlägg men ska man vara petig gäller samma regler angående maxtaxan i hela landet om inte enbart på vissa ställen. Att jag formulerade mig som jag gjorde var mest för att vara lite finkänslig mot TS i fall att hon missat detaljen om att avgiften beräknades på inkomst och att CSN inte räknas som inkomst.  TS har nu svarat att hon arbetar heltid utöver studierna så då är det inte så konstigt att hon har en hög avgift.
    Bra då har vi klargjort det, jag var inte 100% säker på om kommunen hade självbestämmande över avgifterna i förskolan eller ej.

    Kommunen kan däremot bestämma om man vill dela den mellan föräldrar eller enbart kräva den ena.

    Nu kan vem som helst se hur kostnaden beräknas
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (fy fasan ja) skrev 2018-12-28 20:13:47 följande:
    Jag förstår. Inte lätt att vara objektiv i speciellt dessa lägen.

    Det som hjälpte mig att få ett mer objektiv synsätt och det var genom min nuvarande sambos ögon. Han fick läsa de sms:n exet skickade. Han såg direkt vad jag inte skulle "nappa vidare på" att skriva om (det som var känslomässigt laddat). För då hade det blivit ett onödigt energidränerande gräl. Efter ett tag fattade jag själv. Mina sms tillbaka började sakta men säkert bli mer objektiva istället för att svara på en massa påhopp.

    Men att få stöd av någon utifrån är nog det bästa stödet man kan få. Har du en riktigt förtrolig vän? Be hen läsa de sms och mail han skickar och be hen säga sin sak på ett objektivt sätt. Hen är ju inte känslomässigt involverad och då kan det vara mycket lättare för dig att distansera dig till hans omänskliga sätt.
    Bra tänkt
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 22:38:24 följande:
    Kan man orosanmälan sånt? :(
    Man kan orosanmäla i stort sett vad som helst, men man ska veta att socialtjänsten är en farlig myndighet som inte arbetar med sanning utan de har en åsikt som de sedan arbetar utifrån. Det är lätt hänt att saker vänds 180 grader och då är det näst intill omöjligt att reda upp det hela.
Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!