• Anonym (Fråga?)

Tycker ni man ska ge kanske gamla filmer ifrån 90 talet som vi spelade in på kamera, till släktingar som inte har själva filmat något ifrån 90 talet?

Tycker ni man ska ge kanske gamla filmer ifrån 90 talet som vi spelade in på kamera, till släktingar som inte har själva filmat något ifrån 90talet?

Kanske som present?

Flera i min familj tycker det men å andra sidan ska de få snåltjuts för de inte själva köpte någon dyr kamera på 90 talet och inte filmade något på sina barn. Jag tycker de kan vara trevliga vissa av dom men jag tycker de behandlade mig dåligt exempelvis. Oftast på släkträffar brukar många av dom inte ens ställa några frågor till mig.

Bara 1 släkting förutom min familj kom och tittade på min studentutpring och ingen ville att jag skulle ha min fest på en vardag för de hade ett arbete

Och festen fick vara på en helg.

De andra i min familj har bättre relation med dom.

Är det fel att kräva ersättning för kostnad av film och videobanden om de får lite film?

Å andra sidan så tycker jag det skulle vara snällt om de fick lite film på sina barn och skulle förstå om de troligen kommer bli nöjda.

Vad är smartast? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Tycker ni man ska ge kanske gamla filmer ifrån 90 talet som vi spelade in på kamera, till släktingar som inte har själva filmat något ifrån 90 talet?
  • Anonym (Fråga?)

Filmerna som vi ska ev ge är endast de gånger som min pappa filmade dom när de exempelvis var hemma oss hos eller på släkträffar etc

Inte film på när min pappa filmade mig och min syster eller på min pappas släkt utan på min mammas släkt dvs De släktingar som jag menar ev ska få lite film på sig själva och släkträffarna. .

• Tow2Mater

Vill du inte ge dem presenter (oavsett vad det är) ska du låta bli. Men det låter som du missuppfattat vad "behandla dåligt" betyder. Att vilja vara missunnsam och hålla småsaker som hänt for länge sen emot andra är inte heller snällt. Men vill du be om ersättning for film etc om du delar med dig är det inte heller fel. Gor det bara av rätt anledning.

• Anonym (Fråga?)
    Tow2Mater skrev 2018-12-28 16:33:46 följande:

Vill du inte ge dem presenter (oavsett vad det är) ska du låta bli. Men det låter som du missuppfattat vad "behandla dåligt" betyder. Att vilja vara missunnsam och hålla småsaker som hänt for länge sen emot andra är inte heller snällt. Men vill du be om ersättning for film etc om du delar med dig är det inte heller fel. Gor det bara av rätt anledning.

Det är ju sant men vad menar du med att jag missuppfattat att folk behandlar mig dåligt?

Att de bortprioterar mig och de flesta inte ens frågar mig något tycker jag att det är taskigt. Det är inte som jag skulle säga något taskigt, göra något taskigt det är inte en rättighet att de ska få tillgång till dessa filmer men jag förstår om se skulle bli glada.

Det är ett jobb också om jag ska lägga tid på att först läggs över filmerna till digitalt och sedan gå igenom alla filmer och klippa och redigera så de får rätt filmer.

Om de inte visar något intesse för mig varför ska jag då lägga mycket tid på det här?

Det är inte som man skulle köpa en present i en butik.

Sedan också eftersom det var dyrt med kamera och videoband på 90 talet plus att det dyrt att lägga över filmerna. De tjänar in mycket pengar på att någon annan filmat och sedan får de ändå tillgång till filmerna.

Ingen i min familj som har tid att lägga över filmerna till digitalt och sedan redigera och klippa klippen.

Frågan var om man ska ge filmerna eller om jag skulle strunta i det för de inte visat något intesse för mig knappt?
  • Anonym (Fråga?)
    Tow2Mater skrev 2018-12-28 16:33:46 följande:

Det var faktiskt inte heller länge sedan.
  • Anonym (Fråga?)

Det är inte heller en vanlig present för det kommer ta lång tid allt.

• Panduro

Ge bort dem eller skit i det. Ifall det känns fel att ge dem ska du nog bara skita i det.

• Anonym (Fråga?)
    Anonym (Fråga?) skrev 2018-12-28 16:53:41 följande:

Det var faktiskt inte heller länge sedan.

Vissa saker var länge sedan det hände menar jag men en del saker hände inte så länge sedan.
  • Anonym (J)

Att straffa dem för att de inte skaffade en egen kamera är bara löjligt. Det har ingenting med saken att göra. Vill du digitalisera och redigera filmerna så gör det, vill du inte så låt bli! Vill du göra det bara om du får betalt så tala om för dem hur mycket du vill ha!

• Tow2Mater
    Anonym (Fråga?) skrev 2018-12-28 16:49:10 följande:
    Det är ju sant men vad menar du med att jag missuppfattat att folk behandlar mig dåligt?

Att de bortprioterar mig och de flesta inte ens frågar mig något tycker jag att det är taskigt. Det är inte som jag skulle säga något taskigt, göra något taskigt det är inte en rättighet att de ska få tillgång till dessa filmer men jag förstår om se skulle bli glada.

Det är ett jobb också om jag ska lägga tid på att först läggs över filmerna till digitalt och sedan gå igenom alla filmer och klippa och redigera så de får rätt filmer.

Om de inte visar något intesse för mig varför ska jag då lägga mycket tid på det här?

Det är inte som man skulle köpa en present i en butik.

Sedan också eftersom det var dyrt med kamera och videoband på 90 talet plus att det dyrt att lägga över filmerna. De tjänar in mycket pengar på att någon annan filmat och sedan får de ändå tillgång till filmerna.

Ingen i min familj som har tid att lägga över filmerna till digitalt och sedan redigera och klippa klippen.

Frågan var om man ska ge filmerna eller om jag skulle strunta i det för de inte visat något intesse för mig knappt?
    Menar att "inte ställa några frågor" är knappast en definition av att behandla någon dåligt; du onskar de skulle frågat men en del gor det bara inte. Berättar du inte om ditt liv ändå? Och studentspring på en vardag - ja jobbar man blir det faktist bortprioriterat, precis som många barnkalas. Man orkar helt enkelt inte, eller har inte tid.

Du kan redigera filmerna etc t ex som en present till din pappa, och låta honom ta beslut om vilka han delar dem till eller inte.
Svar på tråden Tycker ni man ska ge kanske gamla filmer ifrån 90 talet som vi spelade in på kamera, till släktingar som inte har själva filmat något ifrån 90 talet?