• Anonym (Bekymrad)

    Deppig man

    Min man förlorade sin pappa i cancer för ca 1 månad sedan. Han satt hos sin pappa i stort sett dygnet runt de sista 2 veckorna och såg honom tyna bort . Nu är han inne i en sorg ,självklart förstår jag och respekterar det! Men problemet är att han blivit så väldigt annorlunda i sitt sätt, han blir arg fort på småsaker ,visar inte mycket intresse för barnen nu , kort ,spydig och ganska otrevlig , vill inte göra nåt med oss som att promenera ,spela kort eller annat, han gör ingenting alls i hemmet, det är jag som sköter allt , vi har 3 barn varav 2 rätt små. Han glider ifrån familjen helt känner jag ,och vårt äktenskap har aldrig känts så dåligt som nu. Jag är rädd att vi inte kommer hitta tillbaks till familjen och paret vi var! Han pratar nästan bara om man frågar honom nåt,annars sitter han tyst , Han ligger i soffan och kollar på serier eller ligger i sängen med mobilen eller vilar . Det som irriterar mig är att han orkar gå till gymmet och han arbetar . Hur ?på? har jag rätt att vara , borde jag bara låta honom vara och hoppas på att han ?kommer tillbaks så småningom eller ska jag pressa honom mer? Någon med tips ?erfarenheter? Kanske själv gått igenom sorg och känner igen min mans reaktion ?

  • Svar på tråden Deppig man
  • OlgaElvira

    Jag känner igen mig i din mans reaktion. Jag miste min bror för några år sedan, alltför tidigt efter kort tids sjukdom. Jag satt med honom och såg honom försvinna, fysiskt och mentalt. Efter det var jag arg, sur och ledsen i månader. De var de enda känslor jag tillät mig att känna. Så här efteråt förstår jag vad som hände. När någon man älskar dör så inser man på ett djupare plan att alla man älskar kan dö. Att älska någon gör ont, är farligt. Jag stängde av och det blev bara ilskan kvar. Att arbeta och träna gick utmärkt där fanns inga människor jag älskade, det blev andningshål där livet för ett ögonblick var normalt. Det tog tid, för jag sökte inte hjälp. Jag är mycket tacksam för att min man stod ut med mig.

  • Anonym (hm)

    Låter som att ni behöver terapihjälp. Dels för att rädda ert förhållande och dels för att han behöver någon utomstående som får honom på rätt köl. 

  • Anonym (hm)

    Du kommer inte kunna lösa det på egen hand. Det är något jag verkligen vill pointera. Så sök hjälp åt er

  • Anonym (Bekymrad)

    Olgaelvira verkligen tack för det du skrev ! Fick ett Aha ögonblick och förstår hans tankegång på ett helt annat sätt! när du var som djupast inne i din sorg ,hur ville du att din partner skulle vara? Vet inte hur jag stöttar på bästa sätt! Beklagar din bror!

  • Anonym (Bekymrad)

    Tack för era svar men Känns lite tidigt med terapi? Det har ju bara gått en månad , nog borde vi klara att reda ut detta själva

  • OlgaElvira
    Anonym (Bekymrad) skrev 2018-12-28 22:21:45 följande:

    Olgaelvira verkligen tack för det du skrev ! Fick ett Aha ögonblick och förstår hans tankegång på ett helt annat sätt! när du var som djupast inne i din sorg ,hur ville du att din partner skulle vara? Vet inte hur jag stöttar på bästa sätt! Beklagar din bror!


    Oftast fräste jag och var arg och sur vad än han gjorde. Jag önskar att jag då hade läst lite om sorgeprocessens olika faser för att förstå mig själv. Inser nu att jag fastnade i reaktionsfasen alltför länge. Det är svårt att säga vilket bemötande som passar din man bäst, varje sorg är unik. Du går också igenom en svår tid. Du har mist din svärfar du ser din man lida och känner inte att du kan göra så mycket. Försök orka lite till med att vara den stabila punkten, den som finns kvar nu när så mycket förändrats för honom. När ens förälder dör finns också vissheten om att man är nästa generation som står på tur. Och oavsett hur gammal man är så när pappa dör så är man faderlös. Om hans mamma inte längre finns i livet så är man bara ett föräldralöst barn. Om ni har gemensamma minnen av hans pappa så kan de lindra om du påminner om glädjestunder ni haft med honom.
  • KrutHansson
    OlgaElvira skrev 2018-12-29 18:33:55 följande:
    Oftast fräste jag och var arg och sur vad än han gjorde. Jag önskar att jag då hade läst lite om sorgeprocessens olika faser för att förstå mig själv. Inser nu att jag fastnade i reaktionsfasen alltför länge. Det är svårt att säga vilket bemötande som passar din man bäst, varje sorg är unik. Du går också igenom en svår tid. Du har mist din svärfar du ser din man lida och känner inte att du kan göra så mycket. Försök orka lite till med att vara den stabila punkten, den som finns kvar nu när så mycket förändrats för honom. När ens förälder dör finns också vissheten om att man är nästa generation som står på tur. Och oavsett hur gammal man är så när pappa dör så är man faderlös. Om hans mamma inte längre finns i livet så är man bara ett föräldralöst barn. Om ni har gemensamma minnen av hans pappa så kan de lindra om du påminner om glädjestunder ni haft med honom.
    Det är uppenbart att du enbart sitter och ljuger.

    Sluta med det, tack.
  • OlgaElvira
    KrutHansson skrev 2018-12-29 18:37:07 följande:

    Det är uppenbart att du enbart sitter och ljuger.

    Sluta med det, tack.


    Det där sårar. Vill du att jag ska skicka min brors dödsbevis?
  • Anonym (Bekymrad)

    Varför i hela friden skulle hon ljuga?! Vilken sjuk kommentar! Olgaelvira tack för att du delar med dig och ger nya infallsvinklar!

Svar på tråden Deppig man