• andgustav

    Mörkrädd

    Hej!
    Blir mycket frustrerad över sajter som lämnar ut personers uppgifter på nätet. Det finns en som heter Mr Koll där man t o m får reda på att personen är straffad. Vi har försökt få bort uppgifter hos Merinfo och Ratsit men de har enligt Datainspektionen rätt att lägga ut personuppgifter på medborgare. Vi fick en lag förra året GDPR men jag anser att den är ganska tandlös. Tycker att medborgarna själva ska bestämma själva om deras personuppgifter ska ligga upplagda på nätet. Det här mina vänner är en skrämmande utveckling!

  • Svar på tråden Mörkrädd
  • OlgaElvira

    De upp gifter som läggs ut på ratsit, merinfo och lexbase är allmän handling och har alltid varit det. Denna rättighet att ta del av allmänna handlingar finns i vår grundlag. Det innebär ju också att vi har rätt att begära ut alla handlingar som kommit in till eller tagits fram av våra myndigheter. En rättighet vi ska vara rädd om. Men i och med att det blivit så lätt tillgängligt anser jag att situationen blivit en annan. Man bör göra en ändring av grundlagen för att skydda just våra personuppgifter. Vi får trycka på våra riksdagsmän.

Svar på tråden Mörkrädd