Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Vad är det för mörk sås/sky som brukar vara ringlat över köttbiten på resturang utöver den andra såsen?

Balsamico brukar det vara.

• Drottningen1970
    Limajo skrev 2018-12-29 17:16:53 följande:

Inte sedan 90-talet väl? Hemska tanke...

Jodå. Det är fortfarande gott.
  • Drottningen1970
    EE2017 skrev 2018-12-29 17:26:38 följande:

Blev fel när jag försökte kopiera in ditt inlägg förut. Är det bara balsamico eller sås gjort på det?

Balsamico. Finns att köpa överallt. Inte balsamvinäger alltså, utan den tjocka balsamicosåsen som man kan ringla.
  • Drottningen1970
    Limajo skrev 2018-12-29 17:28:16 följande:

Äkta balsamico till en bit ost, ja, men den där bruna sockersåsen som var poppis att ringla över allt utom möjligtvis filmjölk förra milleniet är alldeles för söt och förstör det mesta. Tycker jag. :)

Skitgott. Till ost har jag dock aldrig testat? Det måste jag göra.

Borde funka till en bit aslagrad cheddar som jag har hemma?
  • Drottningen1970
    Limajo skrev 2018-12-29 17:28:16 följande:

Äkta balsamico till en bit ost, ja, men den där bruna sockersåsen som var poppis att ringla över allt utom möjligtvis filmjölk förra milleniet är alldeles för söt och förstör det mesta. Tycker jag. :)

Skitgott. Till ost har jag dock aldrig testat? Det måste jag göra.

Borde funka till en bit aslagrad cheddar som jag har hemma?
  • Drottningen1970

Om du vill göra en hel balsamicosås från grunden så är det lite meckigare, men när jag gör brukar jag göra en stor sats och frysa in.

Då behöver du rödvin, balsamvinäger? Kalvfond, mörkt socker och schalottenlök.

Svar på tråden Vad är det för mörk sås/sky som brukar vara ringlat över köttbiten på resturang utöver den andra såsen?