Elle N skrev 2018-12-30 08:18:35 följande:
Aldrig trott på tomten. Fick reda på hur det var från början, men hade det lika spännande med jultomte som traditionsenligt delade ut klapparna ändå, och mina föräldrar presenterade det som att man inte kan veta helt helt säkert att den tomte inte finns, och de berättade gamla berättelser om hustomtar osv, men att det var mamma och pappa och släkten som julklapparna var ifrån.
Har aldrig saknat eller varit ledsen att jag inte "fått tro på tomten". Om något tycker jag det är taskigt att lura barnen långt upp i åldrarna. En sak att låta barnen tro lite som de vill, men onödigt att med bestämdhet säga att tomten finns.
Detta känns sunt och jag kan bara hålla med! Mina barn på 6-12 år tror inte längre på tomten. I år var första året då jag uttryckligen sade till dem alla att det är någon som är utklädd och delar ut klappar jag och deras pappa köpt och slagit in. Har sagt det till samtliga barn det år de fyllt 6 år.
När jag var barn blev jag mobbad länge för att jag trodde på tomten ännu när jag var 11. Hade ifrågsatt honom många år och mamma ljög och sa att tomten visst finns. Vill inte utsätta mina egna barn för samma skam som jag kände när vännerna skrattade åt mig, därav har jag sagt sanningen och bett de äldre barnen behålla det som en hemlighet för de yngre tills jag berättat.