• Anonym (Tomten)

Hur länge brukar barn tro på tomten?

Jag är nyfiken eftersom jag har två barn i min närhet, 7 och 9 år, som fortfarande tror på tomten. Hur länge brukar barn tro på tomten, enligt er erfarenhet? Utgå t.ex. ifrån egna barn, andras, eller från er själva när ni var små.

• Svar på tråden Hur länge brukar barn tro på tomten?
  • Anonym (Hanna)

Jobbar i förskoleklass, alltså 6åringar, där är det inte många som tror på Tomten. Min systers son blir 8 nu i januari och han tror på Tomten.

• Anonym (=O)

Va?
    Tomten finns faktiskt!!!

• Anonym (6?)

Jag vet iofs skolbarn som trott på tomten, men i vår familj har vi fått reda på sanningen senast innan skolstart (alltså då startade man i första klass som sjuåring) då föräldrarna inte velat att man ska få reda på det av klasskamrater och kanske bli retad för att man tror på tomten. Själv insåg jag det hela i 5-årsåldern ändå. Min son tvekar över tomtens existens nu, han är 5. Men han har inte helt gett upp tomten.

• Anonym (Hehe)

Det är nog olika. Min son började aldrig tro på

Tomten trots att vi försökt lura att den finns. Han är tre och redan förra året så avslöjade han att det var morfar som var tomten. Han spelade dock med hela kvällen så vi blev väldigt förvånade när han informerade oss om att det visst var morfar som lekte tomte :P

• Anonym (Pinsamt!)

Min barn på 6,7 år tror på tomten. Sjuåringen börjar dock undra och ställa frågor om det, den dagen han frågar rakt ut så kommer han att få ett ärligt svar.

Jag personligen trodde på tomten tills jag var runt 13. Detta berodde till stor del att vi firade jul i Finland och min släkting kände en i byn som verkligen såg ut som en tomte med stort skägg, bullrande skratt och stor mage osv. Där fick vi (alla syskon) höra att tomten alltid kom med häst och vagn, vilket vår tomte gjorde. Lite pinsamt nu i efterhand men inte konstigt.

• Zinken

Mina, 5 och 8 år, säger att de tror på jultomten, de har aldrig träffat tomten, vi har alltid kört med den amerikanska varianten som kommer på natten. Vi postar också en önskelista i postlådan varje jul. Deras bonusbror vet att tomten är påhitt, han är 9, men han har strikta order om att inte skvallra. Själv slutade jag nog tro när jag var runt 6. Jag är lite osäker på om den äldsta verkligen verkligen tror eller om han börjar bli osäker, han kan mycket väl bara spela med för att han tycker om traditioner och tycker att det är lite mysigt. Man vet aldrig riktigt vad som försiggår därinne och jag skulle inte bli förvånad om vi har samma traditioner om 10 år bara för att hans skull, han är väldigt sentimental.

• Alexi

Mina barn är 8 och 10 och har inte på minsta sätt antytt att de inte tror på tomten. 10-åringen analyserade dock redan för tre år sedan var min bror var under den stunden som tomten var hos oss på julafton. Så jag gissar att hon vill tro.

Åttaåringen lever lite i det blå och kan nog tro ärligt.

• Elle N

Aldrig trott på tomten. Fick reda på hur det var från början, men hade det lika spännande med jultomte som traditionsenligt delade ut klapparna ändå, och mina föräldrar presenterade det som att man inte kan veta helt helt säkert att den tomte inte finns, och de berättade gamla berättelser om hustomtar osv, men att det var mamma och pappa och släkten som julklapparna var ifrån.

Har aldrig saknat eller varit ledsen att jag inte "fått tro på tomten". Om något tycker jag det är taskigt att lura barnen långt upp i åldrarna. En sak att låta barnen tro lite som de vill, men onödigt att med bestämdhet säga att tomten finns.

• Anonym (Hdciwdhsfuchidfghiudfhgdfhggew)

Hdciwdhsfuchidfghiudfhgdfhggewiyghrisjghjdfhci!!!!!!

Kejgirjgijdfkcjrijgif fhjeghfie!? 54 dudf...

Dchug fjf fl fjfndfjucyc fhdhfkfjd loopk kjd kdjdhizklcö judidklxöociflfjd? Kufjdj! .fligjgiifgk

• Anonym (...)

Min dotter var säkert 13 år när hon slutade tro på tomten hihi.

Älsta sonen på 12 år tror inte på tomten inte gjort på att par år. 10 åringen tror men är skeptisk. 9 åringen tror stenhårt

• Fru Ve

Äldsta trodde på tomten till 8-9 års ålder. Lillebror som är 7 år har fattat nu i år att det är vi som ger paket. Jag tror det är vanligt att barn slutar tro i tidiga skolåldern.

• Anonym (Oj)

Mitt syskonbarn är fem och tror på tomten, han är ioförsig mongo och tror att han har bra föräldrar också

• jwrga

Min sexåring går i fsk-klass och där verkar alla tro på tomten, och alla hans jämnåriga kompisar också. 

• Anonym (Hdciwdhsfuchidfghiudfhgdfhggew)
    jwrga skrev 2018-12-30 13:31:58 följande:

Min sexåring går i fsk-klass och där verkar alla tro på tomten, och alla hans jämnåriga kompisar också. 

Ejujrujrijeijeije? Uejfoowbwjo iuhhwuisi diiwiwo dosijdijs jijijgijf okfokfokodkoe kfijijdkokdoeo odkofkodkokodd. Dijifjijfijidowkokjf dkokd?????
  • Anonym (Lurad)
    Elle N skrev 2018-12-30 08:18:35 följande:

Aldrig trott på tomten. Fick reda på hur det var från början, men hade det lika spännande med jultomte som traditionsenligt delade ut klapparna ändå, och mina föräldrar presenterade det som att man inte kan veta helt helt säkert att den tomte inte finns, och de berättade gamla berättelser om hustomtar osv, men att det var mamma och pappa och släkten som julklapparna var ifrån.

Har aldrig saknat eller varit ledsen att jag inte "fått tro på tomten". Om något tycker jag det är taskigt att lura barnen långt upp i åldrarna. En sak att låta barnen tro lite som de vill, men onödigt att med bestämdhet säga att tomten finns.

Detta känns sunt och jag kan bara hålla med! Mina barn på 6-12 år tror inte längre på tomten. I år var första året då jag uttryckligen sade till dem alla att det är någon som är utklädd och delar ut klappar jag och deras pappa köpt och slagit in. Har sagt det till samtliga barn det år de fyllt 6 år.

När jag var barn blev jag mobbad länge för att jag trodde på tomten ännu när jag var 11. Hade ifrågsatt honom många år och mamma ljög och sa att tomten visst finns. Vill inte utsätta mina egna barn för samma skam som jag kände när vännerna skrattade åt mig, därav har jag sagt sanningen och bett de äldre barnen behålla det som en hemlighet för de yngre tills jag berättat.
  • Anonym (Runka)

Upp till tonåren. 13-14.

Svar på tråden Hur länge brukar barn tro på tomten?