Framför allt om du är kvinna, skulle jag tro ADD i första hand. Den diagnosen fick min lillasyster först efter 30, i vuxen ålder (hon är nu 38 & äter både ADHD-medicin/metylfenidat & antidepressiva).
Hon orkade inte gå upp på morgonen under hela högstadiet & gymnasiet. Orkade aldrig göra läxor el läsa på till prov.
När något var roligt/intressant för henne, DÅ kunde hon anstränga sig till max. T ex titta på tv-serier hela nätterna (ytterligare en orsak till uteblivna betyg).
Mina föräldrar tyckte hon var lat, hennes rum var jämt en enda stor röra på hela golvytan.
Detsamma nu i vuxen ålder: golvet täcks främst av helt nya, oanvända kläder & de gamla, trasiga kläderna hon föredrar.
När hon dragit fram t ex en massa pysselgrejer, blir aldrig nåt undanplockat igen på minst 1 år. Bord, byrå/skänk, hyllor osv täcks ständigt av hennes grejer, dessutom får man ALDRIG slänga nånting!
Jag fick själv diagnoserna ADHD & Aspergers syndrom max 1 år efter henne, sommaren 2013. Då hade jag sökt vård i 12 år!!
När jag såg min systers utredning & fick läsa den, visste jag äntligen vad som var ?fel? på mig & tvingade fram en utredning, som dock blev sämre & kortare än min systers?
Vi har delat bostad/hushåll/ekonomi sedan 1999 & min syster har samma problem som dig TS;
klarar inte av att diska (använder upp allt glas, porslin & bestick tills allt är smutsigt, samma med kläder), eller städa (inte ens sitt eget rum), kläderna på golvet (trots vi hade 4 katter & sedan 2016 2 st), ?orkar?/vill bara göra det HON gillar/tycker om, annars ?orkar? hon ingenting.
Inte ens göra ?sin? del av hushållsarbetet, som jag tvingar mig själv att göra, trots att jag hatar det & hatar ännu mer att alltid få göra allt själv.
Har aldrig haft något ?driv?, inte velat göra något med sitt liv, medan jag kämpade för att ta mig in på
universitetet.
Hon har boendestöd & åker och handlar med dom 2 timme varannan vecka (efter JAG fått bestämma vad som behöver handlas & skriva en lista!), men avbokar 9 ggr av 10 städningen varannan vecka. Men städar ändå ingenting själv, trots ständiga löften.
I början maj åkte julgardiner & sånt ner, i år kom bara en pyntad gran upp dagen före julafton (jag fick pynta den själv, hon ligger i sängen & spelar på mobilen/surfplattan), inget julpynt i lägenheten
Hela sitt liv har hon skyllt på sin telefonfobi & därmed lyckats komma undan allt ansvar även som vuxen. JAG känner likadant, men fick t o m ta ett dyrare mobilabonnemang med gratis samtal, pga alla samtal JAG fick ringa när den fasta telefonen gick sönder & jag har en medfödd hörselnedsättning & hörde inte ett skit i den nya telefonen.
Den stora skillnaden mellan mig & min syster (för jag är helt övertygad om att hon har en mycket värre variant av ADD OCH Aspergers än mig, som har typ 50-50); jag har alltid haft en inneboende aggressivitet, en eld inom mig, som drivit mig vidare i livet. Varje gång något dåligt hände, när jag mådde dåligt, så brann ändå den där elden starkare & gjorde mig mer förbannad än ledsen & drev mig vidare för att bevisa för alla, ungefär som Zlatan.
Redan i 7:an hade jag planerat hur hela mitt liv skulle bli & se ut. Hela mitt liv hade jag årstidsbundna depressioner under hösten/vintern & fick kämpa för att överleva tills våren.
Hela livet har även jag fått kämpa mot ett flertal, inte bara 2, medfödda diagnoser som jag inte fick veta förrän efter 34-35 års-åldern (är 40 nu).
Så tro mig, jag vet allt om min systers svårigheter, men hon har aldrig brytt sig om att försöka sätta sig in i mina. Jag är en extremt känslomässig vulkan som får små explosioner regelbundet. Kanske har jag inte ens ADHD & AS utan är bara en sk HSP?
Min syster är raka motsatsen; hon har alltid varit en tyst mussla som ?inte vet? något när hon tillfrågas. Hon visar ytterst sällan utåt vad hon tycker, känner & anser. Så när den vulkanen till sist får en enorm urladdning fattar INGEN vad hon har gått och ältat om (& hittat på) i minst 5-10 års tid! Herregud...
Ärligt talat vet jag inte vad det är mer för fel på henne än ADD, för hon är numera en komplett främling för mig.
Men till TS; sök psykistrisk vård!
Antingen har du en klinisk depression, ev årstidsbunden? Man kan även bli deprimerad på våren/sommaren istället.
Känner du likadant året runt & INTE får diagnosen klinisk depression: tyvärr kan det vara dystymi, som är mycket värre då det tycks vara medfött & icke behandlingsbart (i mitt fall iaf
)
Be att få göra en ADHD-utredning, KOMPLETT!
För allt det du beskriver är en kopia av min syster hela hennes liv.
OM du har t ex ADD el depression, så kan rätt medicin få dig att älska livet.
Sök vård i tid & ta hand om dig!!! Lycka till!