• Ogge111

Högt ögontryck

Hej, Jag undrar om det är normalt att ha ett ögontryck på 25-27 på båda ögonen? Jag var hos min optiker för några dagar sedan då detta upptäcktes. Jag fick en remiss till ögonläkare för kontroll. Jag har kollat runt lite på internet vad detta kan bero på (skulle jag inte ha gjort) :P Det verkar som att högt ögontryck är förknippat med Glaukom... Jag är 29 år gammal och för övrigt helt frisk, synundersökningen som gjordes hos min optiker var bra! Jag har även ett bra vidvinkel seende! Jag har ingen släkting som har fått glaukom förens strax efter 80 år.. Jag har glasögon men jag har inget stort synfel, jag skulle lätt klara mig utan dom. Men har dom mest för att jag sitter mycket vid datorn på jobbet och för att ögonen ska slappna av mer. Är det någon som varit med om något liknade? isåfall vad det höga trycket beror på?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Högt ögontryck
  • FtS70

Det är för högt, tveklöst. Ställ dina frågor till oftalmologen!

• Långbenopluto

Ja, det är alldeles för högt. Kan bero på många saker, och det bör undersökas så snart som möjligt.

• Lilla Selma

Jag jobbar som optiker. Vissa sjukhus tar inte emot patienter om de ej har ett tryck över 24 och heriditet. Ett normalt tryck ligger upp till 22. Du har blivit remitterad för att utesluta glaukom. Bra att ditt synfält var intakt. Ibland uppmäter man ett ? falskt? högt tryck beroende på att hornhinnan är tjockare än medelsvenssons. Detta kollar ögonläkaren. OM man misstänker glaukom så kan man få trycksänkande droppar. Detta skyddar synnerven från att bli skadad. Då kan man få synfältsdefekter.Hoppas detta hjälpte dig.

• Ogge111

Tack så mycket för informationen! Det var lugnande vill jag lova! Jag kollade mina tidigare synundersökningar vad jag fått i tryck på ögonen då och det har legat mellan 20-24 hela tiden. Som du säger så kanske jag har en tjock hornhinna eller har ett normalt högt tryck. Jag funderar på att ta lastbilskörkort och jag vet att synen  måste vara näst intill perfekt för att få köra lastbil. Jag jobbar i dagsläget  som chef på en robotsvets avdelning kan svetslågorna påverka trycket i ögonen? Det är ju inte så att man stirrar rått in i svetslågan men man ser det ju oundvikligen i ögonvrån hela tiden? Jag har glasögon med UV skydd hjälper det mot svetslågor? 

• LaFontaine

Jag var 29 år när ögonläkaren, av en slump, hittade ett förhöjt tryck på båda ögonen. Jag låg också kring 27 på ena och 29 på andra. Det första man gjorde var en heldagsmätning varpå man såg att trycket gick ner kraftigt under dagen, till nästan normala nivåer.

Mitt tryck var fortsatt högt i ytterligare några år, innan det gick ner. Man vet inte riktigt vad som hände, men jag går på fortsatta kontroller för att kolla både synfält och tryck. Trycket kollas årligen pch synfältet vartannat år, numera.

Lycka till!

• Lilla Selma

Ditt arbete med svetsning har inte med ditt tryck att göra. Dock viktigt att skydda ögonen vid denna typ av arbete ändå.

• Bananböjaren

Låter som starr. Du borde börja röka cannabis. Det används som medicin för att sänka ögontrycket i de flesta libera länder. Dit hör självklart inte Sverige, utan vi pratar om mera progressiva länder.

Svar på tråden Högt ögontryck