• Anonym (Felicia)

Precis börjat dejta kille med Asperger, vad tänka på?

Ja, som rubriken... Har precis fått veta det faktiskt och blev rätt förvånad över diagnosen, vet inte riktigt vad det innebär förutom att jag ibland uppfattat honom som väldigt obildad, nästintill pantad, men istället väldigt emotionellt intelligent. Skulle vara tacksam för tips och råd. Han är runt 30.

• Svar på tråden Precis börjat dejta kille med Asperger, vad tänka på?
  • Anonym (Nfkf)

Varför vill man dejta en obildad pantad snubbe?

• Anonym (3)

Kanske att ta det väldigt lugnt. Att inte anta att han förstår hur du känner inför vissa saker utan verkligen prata ut om varenda sak. Lite som vilket förhållande som helst.. ;)

• Anonym (E)

Han är troligtvis inte pantad utan ser bara inte saker på samma sätt som du, vilket kan vara mycket positivt.

• Anonym (Jojo)

Om du har tankar om att bilda familj med honom så bör ni fundera över om han klarar av det. Hur fungerar han när han inte får sova ut, när han måste ta ansvar för någon annan och sätta egna behov åt sidan, när saker inte blir som planerat, när han måste skapa och upprätthålla rutiner, när han inte kan sätta sig och vila ut i flera timmar efter jobbet? Jag går nog lite händelserna i förväg här, eftersom ni just börjat dejta, men det kan ju vara bra att ha i huvudet inför framtiden.

• Godisbuske

Om du inte är helt pantad, så kan du Googla och läsa allt du kommer över gällande aspergers.

• Anonym (Felicia)

Jag kan känna mig osäker i vad som är vad på ett sätt, han säger sig ofta tappa ord och vet inte vad saker betyder och jag får fylla i eller förklara de allra enklaste saker vilket känns ovant och ibland påfrestande. Jag får också ofta instruera honom om de allra simplaste saker. Har läst på lite snabbt om diagnosen och han är nästan omvänt, en gång tex blev han besviken över att vi inte skulle ses en dag, han trodde vi skulle göra det. Jag frågade honom varför han trodde det, hans svar var att han hade ju frågat när jag skulle sluta jobbet (?) som jag ju svarade på. Ofta blir det såna missförstånd.

• Anonym (Felicia)
    Godisbuske skrev 2018-12-30 22:54:45 följande:

Om du inte är helt pantad, så kan du Googla och läsa allt du kommer över gällande aspergers.

Det har jag gjort men jag vill höra mer, hur det kan se ut i verkligheten att leva med det, när jag själv är väldigt högfungerande (om man får säga så) och hans motsats i att tänka snabbt och strategiskt, stresstålig och flexibel, lättanpassad och orädd.
  • Anonym (Felicia)
    Anonym (Nfkf) skrev 2018-12-30 22:36:27 följande:

Varför vill man dejta en obildad pantad snubbe?

Det vill jag ju givetvis inte. Han har många andra fina sidor såklart, och som sagt en emotionell intelligens och hängivenhet jag beundrar och som jag saknat i andra relationer. Men det hela kan kännas lite motsägelsefullt.
  • CitronTulo

Alla aspare är ju inte likadana! Har en nära vän som har det, han gillar inte kroppskontakt och är brutalt ärlig. Man kan nog kalla honom som ojämt smart kanske, då han är väldigt duktig, tålmodig och bra när det gäller vissa områden, men verkar nästan sakna förmåga att ta till sig och lära sig andra saker som han då förutsätter att någon annan ska lösa åt honom. Han har svårt att förstå att alla inte gillar samma saker och kan samma saker som han. Han är också rätt rutinbunden och lite empatilös ibland. Han har utöver detta en del fobier och tvångstankar men vet inte om det handlar om asperger eller om det är enskilda diagnoser!

Han kräver väldigt lite för att vara nöjd egentligen så på så vis är han väldigt lätt att ha att göra med! Men händer något oförutsett, som för mig kan vara en bagatell (typ att hans juicesort är slut affären) så blir det jättejobbigt!

Kom på en sak till.. jag kan inte säga tex att jag ringer i kväll eller jag kommer snart, då han inte fixar sånna otydliga formuleringar! Jag måste säga att jag ringer kl.19 ikväll, eller jag kommer om 15 minuter! Och har jag inte ringt 2 minuter efter kl.19 så ringer han och frågar om något har hänt..

• Anonym (Felicia)
    CitronTulo skrev 2018-12-30 23:10:36 följande:

Alla aspare är ju inte likadana! Har en nära vän som har det, han gillar inte kroppskontakt och är brutalt ärlig. Man kan nog kalla honom som ojämt smart kanske, då han är väldigt duktig, tålmodig och bra när det gäller vissa områden, men verkar nästan sakna förmåga att ta till sig och lära sig andra saker som han då förutsätter att någon annan ska lösa åt honom. Han har svårt att förstå att alla inte gillar samma saker och kan samma saker som han. Han är också rätt rutinbunden och lite empatilös ibland. Han har utöver detta en del fobier och tvångstankar men vet inte om det handlar om asperger eller om det är enskilda diagnoser!

Han kräver väldigt lite för att vara nöjd egentligen så på så vis är han väldigt lätt att ha att göra med! Men händer något oförutsett, som för mig kan vara en bagatell (typ att hans juicesort är slut affären) så blir det jättejobbigt!

Kom på en sak till.. jag kan inte säga tex att jag ringer i kväll eller jag kommer snart, då han inte fixar sånna otydliga formuleringar! Jag måste säga att jag ringer kl.19 ikväll, eller jag kommer om 15 minuter! Och har jag inte ringt 2 minuter efter kl.19 så ringer han och frågar om något har hänt..

Jag förstår att det inte ter sig lika för alla. Men han jag dejtar kan inte översätta tex tjugo i fyra till 15:40 eller vilken siffra månaderna/datum är. Är det vanligt?
Svar på tråden Precis börjat dejta kille med Asperger, vad tänka på?