• MalinMalin94

BEHÖVER AKUTHJÄLP!

Hej på er!

Trodde aldrig jag skulle sjunka såhär lågt och jag skäms över mig själv som ens gör detta, men jag behöver verkligen all hjälp jag kan få nu.. 

Jag lever ensam med mina 2 barn som tyvärr inte fick några julklappar iår... Jag jobbar alla timmar jag kan få på jobbet, men nu i jul har det varit väldigt svårt då dessa röda dagar fallit in...
    Nu i sista minuten ligger jag hemma med panik på självaste nyårsafton. Hyran är ännu inte betald och jag har försökt söka hjälp överallt. 

Familjen vill inte ställa upp, har inga vänner som kan hjälpa till. Soc kan endast hjälpa mig nästa månad, kyrkan får jag inge svar hos osv osv... 

Är det någon här som snälla vet vad jag kan göra??

Hyran ligger på 5700kr och ska vara betald IDAG.. 

SNÄLLA HJÄLP MIG.. och håll god min i kommentarerna, klarar inte av något mer. 

• Svar på tråden BEHÖVER AKUTHJÄLP!
  • garib

Ring hyresvärden o fråga om de kan skjuta upp betalningen.

• MalinMalin94

Har haft ett korttidskontrakt vilket innebär att om jag inte betalar hyran då den ska vara betald så får jag inte bo kvar... Detta är sista månaden då jag haft korttidskontraktet i 1år.... Så denna månad känns extra viktig :( 

• sysop
    MalinMalin94 skrev 2018-12-31 13:19:46 följande:

Har haft ett korttidskontrakt vilket innebär att om jag inte betalar hyran då den ska vara betald så får jag inte bo kvar... Detta är sista månaden då jag haft korttidskontraktet i 1år.... Så denna månad känns extra viktig :( 

Även om det är jobbigt så är det bästa att föra en dialog med hyresvärden då det absolut sämsta är att stoppa huvudet i sanden och låtsas att problemet kommer att försvinna av sig själv.

De flesta sunda fordringsägare uppskattar en rak och enkel kommunikation, förklara på ett enkelt sätt att du har försökt och kommer att försöka lösa situationen men är osäker på om det kommer att hinna ske innan betalningen ska vara genomförd och därför så frågar du snällt om det går att skjuta på betalningen eller komma fram till andra lösningar.
  • Meriall

1. Prata med hyresvärd

2. Fråga närstående (det har du redan gjort)

3. Prata med din bank (går kanske inte nu idag)

4. Smslån.

• Villbliskuldfri
    Meriall skrev 2018-12-31 14:51:03 följande:

1. Prata med hyresvärd

2. Fråga närstående (det har du redan gjort)

3. Prata med din bank (går kanske inte nu idag)

4. Smslån.

Ta INTE sms-lån. Då är det bättre att inte betala hyran och lösa det gemensamt med soc och hyresvärden.
  • sysop

SMS-Lån är en skuldfälla som skall undvikas då det i stället för att lösa problem skapar ännu större problem.

• snöblask

Säger som de andra. Inget sms lån!!!! Prata med hyresvärden. Kontakta hjälporganisationer, ex giving people. Vart bor du?

• DeathByPickles

Prata med hyresvärden. Det är absolut nummer ett - det en hyresvärd i slutänden vill är att få pengarna oavsett om det innebär lite väntan eller att få det i delbetalningar. . De VILL inte gå till inkasso och få en massa krångel på köpet. . 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • sysop
    DeathByPickles skrev 2018-12-31 20:07:03 följande:

Prata med hyresvärden. Det är absolut nummer ett - det en hyresvärd i slutänden vill är att få pengarna oavsett om det innebär lite väntan eller att få det i delbetalningar. . De VILL inte gå till inkasso och få en massa krångel på köpet. . 

Helt riktigt, en fordringsägare vill inte bli ignorerad och känna sig spottad på för att använda ett starkt bildspråk. Så länge man för en bra dialog så brukar de flesta vara förstående och hjälpsamma.

Att driva in skulder är inget som de ser som något annat är den sista möjligheten.

Så även om det känns jobbigt, svårt och hemskt så är det bästa att kontakta hyresvärden och göra "en pudel" och be om förståelse och hjälp med att hitta en lösning som alla kan leva med.
  • Petter och jag

Varför kan inte soc hjälpa dig förrän om en månad? Hur mycket lön fick du den här månaden?

• Mortiscia
    Petter och jag skrev 2019-01-01 12:50:06 följande:

Varför kan inte soc hjälpa dig förrän om en månad? Hur mycket lön fick du den här månaden?

För det första tittar de på vad man haft för ekonomi de senaste tre månaderna och tydligen har de rätt att ge avslag om de ansett att man borde ha kunnat spara pengar... Sedan tror jag helt enkelt att det är så att de inte gör utbetalningar när som helst under månaden.

TS, hur har det gått med allting?
  • amanda1992

Rekommenderar egentligen inte smslån, men det finns faktiskt långivare som erbjuder lån utan ränta  upp till 6000 kr om jag minns rätt, kanske går låna ännu mer idag. Men jag hade verkligen försökt fråga vänner och familj om dom kan hjälpa dig innan du tittar på ett lån. 

Svar på tråden BEHÖVER AKUTHJÄLP!