• Anonym (Ring ring)

Får inte till rätt ringstorlek! Hur har du dina ringar?

Har fått en ring i julklapp och när jag testar olika storlekar så blir det liksom aldrig riktigt bra varken på ring-eller långfingret. Endera är ringen lite för stor med risk för att den åker av speciellt i kyla eller om jag tvättar händerna.

Med 0,5 storlek mindre blir den lite tajt istället. Då passar den bra om jag är kall och när jag tvättar händerna så glider den lätt av direkt efter men om jag är lite varm eller svullen så känns det att jag har den på mig.

Kan det vara så att den känns mer för att jag har den på pekfingret? Känner man av ringar mindre på ringfingret? Tänker när man rör handen och så?

Hur små respektive stora ringar brukar du ha? Vad tycker du är bekvämt? Vad ska man tänka på? Hellre för stor eller för liten? Hellre för stor så att den aldrig klämmer ens lite eller mindre så att den klämmer om man blir varm? Många frågor, ge mig alla tips, tricks och råd du har snälla!

Just ja, jag vet att jag kanske bör gå efter hur min kropp är idag men tanken är att gå ner 3-5 kg i vår. Bör jag välja den mindre ringen med tanke på det så att den större inte blir jättemycket för stor i så fall?

• Svar på tråden Får inte till rätt ringstorlek! Hur har du dina ringar?
  • EmberEyes

Mina fingrar varierar i ett par storlekar totalt beroende på kroppstemperatur, vätska i kroppen, var jag är i min cykel och säkert ett antal andra anledningar. En av orsakerna till att jag inte kan ha ring, eller bara ställbara ringar...

• Anonym (z)

Jag har min vigselring på ringfingret. Jag har svaga märken efter den. Har den lite liten men jag har helt raka fingrar så har jag en storlek större så åker den av för lätt. Prövade ut den på Guldfynd och fick hjälp av den gammal dam i kassan som rekommenderade att ta den mindre på just min typ av fingrar. Tar av den de varmaste sommardagarna bara för då sväller jag groteskt mycket, fingrarna blir som tjocka prinskorvar. Har du svårt med storleken gå till en smyckesbutik och få hjälp med det.

• Anonym (Ring ring)
    EmberEyes skrev 2019-01-01 05:26:01 följande:
    Mina fingrar varierar i ett par storlekar totalt beroende på kroppstemperatur, vätska i kroppen, var jag är i min cykel och säkert ett antal andra anledningar. En av orsakerna till att jag inte kan ha ring, eller bara ställbara ringar...
    Det låter som att du har det etter värre än mig och jag tycker att mina fingrar varierar en del beroende på samma orsaker du skrev.
    Anonym (z) skrev 2019-01-01 10:27:57 följande:
    Jag har min vigselring på ringfingret. Jag har svaga märken efter den. Har den lite liten men jag har helt raka fingrar så har jag en storlek större så åker den av för lätt. Prövade ut den på Guldfynd och fick hjälp av den gammal dam i kassan som rekommenderade att ta den mindre på just min typ av fingrar. Tar av den de varmaste sommardagarna bara för då sväller jag groteskt mycket, fingrarna blir som tjocka prinskorvar. Har du svårt med storleken gå till en smyckesbutik och få hjälp med det.
    Blir det obekvämt till vardags när den är lite liten? Du får inte prinskorvslooken när den är en aning liten? Att ringen ser påtvingad ut? Det är det värsta jag vet för egen del, haha.

Jag fick ta hem ringen i en vecka för att se om jag gillar storleken annars skulle dom byta ut den åt mig. Men jag har så svårt att bestämma mig. Oskyldig Den är litelite svår att dra av och jag tror att 0,5 större skulle kännas bättre men med större risk att den ramlar av förstås. Om jag blir varm så får jag svaga märken av den nuvarande ringen. Men jag har så svårt att bestämma om den ska klämma åt litegrann eller vara stor så därför frågar jag er andra hur ni brukar ha det. Drömmer Det är ju inte alltid man kan ta av den heller om den känns liten eftersom att man kanske är på resa eller nåt.

Att det ska vara så svårt att hitta en ring som alltid känns bra vare sig man är varm eller kall. Obestämd

• EmberEyes
    Anonym (Ring ring) skrev 2019-01-01 15:08:46 följande:
    Det låter som att du har det etter värre än mig och jag tycker att mina fingrar varierar en del beroende på samma orsaker du skrev.
    Anonym (z) skrev 2019-01-01 10:27:57 följande:

Jag har några ringar som inte är ställbara, de sitter på olika fingrar beroende på. Samma ring kan sitta perfekt på tummen en dag och en annan dag sitta perfekt på ringfingret, ibland tom lillfingret.
  • Anonym (Ring ring)
    EmberEyes skrev 2019-01-02 14:20:49 följande:
    Jag har några ringar som inte är ställbara, de sitter på olika fingrar beroende på. Samma ring kan sitta perfekt på tummen en dag och en annan dag sitta perfekt på ringfingret, ibland tom lillfingret.
    Du har det rejält mycket värre än mig. Måste vara jättejobbigt för dig. 

För mig är det bara att ringen blir lite stor eller lite liten beroende på hur varm och kall jag är. Förutsatt att jag har någorlunda rätt storlek då förstås.

Hur är det för er andra? Imorse när jag vaknade så hade jag märke av ringen och den satt tight men när jag blir kall/inte svullen så sitter den ganska okej. Jag är rädd för att jag tappar den om jag går upp i storlek. Brukar ni ha era ringar så att dom är tajta när ni är varm/svullen eller att ringen passar bäst när ni är varma/svullna och blir lite stor när ni är kalla/inte svullna? Vet liksom inte vilket av dom två jag bör välja?

Sen undrar jag om det är större risk att tappa en ring från långfingret jämfört med ringfingret eller är det ingen skillnad?
  • Nimzay

Jag har en massa (ja verkligen en massa, haha) olika ringar som jag brukar sätta lite hursomhelst på olika fingrar, efter olika tycke och smak för dag samt efter vad för kläder jag har på mig just då - har olika storlekar typ på de där alla mina ringar och det är då alltså olika för dem vilket finger de passar på. En del passar endast på ett finger, en del på fler än ett finger. Men ja, vissa av dem blir det ofta så med att de antingen är lite för stora för ett finger men samtidigt lite för små för ett annat, det är väldigt irriterande ju. /---: Blir extra jobbigt eftersom att det förändras jättelätt och snabbt bara jag går ner eller upp pyttelite i vikt och jag har väldigt lätt både för att gå upp och ner i vikt och gör det typ hela tiden. Men förövrigt har jag inte så stor koll på vad för storlek exakt jag har på mina ringar - har köpt dem på rätt många olika ställen så är ju olika kring storlek då och har inte allt i huvudet heller, är ju säkert också olika hos olika butiker och företag om de är små eller stora i storlek och sen har ju olika köpställen olika benämningar på storlekar också, vissa har ju siffror medan andra använder sig av bokstäver som S, M, L, XL osv, så svårt att hålla i huvudet om man har många ringar haha. >O< Dessutom har jag köpt en del av mina ringar begagnat. Men om man vill köpa lite dyrare ringar förstår jag ju att man vill veta mer exakt kring storlek kanske, men har tyvärr inga tips att ge då eftersom att jag inte har så stor koll på sånt här, har väl mest också relativt billiga ringar skulle jag väl tro. Hur som helst tycker jag det är bra med såna ringar som man kan ställa in lite olika i storleken.

• brallison

Har på mig konstant 3 st ringar - alla på ringfingrar. När det är kallt, så kan två av de glida av (därmed en lite mindre ring håller viglesringen på plats), men när det är varm brukar jag inte få svullna fingrar utan då sitter de perfekt. Kan inte ens föreställa mig att ha en ring på pekfinger (känns extremt obekvämt), men det kan vara vanasak.

• Anonym (Ring ring)
    Nimzay skrev 2019-01-02 15:41:04 följande:
    Jag har en massa (ja verkligen en massa, haha) olika ringar som jag brukar sätta lite hursomhelst på olika fingrar, efter olika tycke och smak för dag samt efter vad för kläder jag har på mig just då - har olika storlekar typ på de där alla mina ringar och det är då alltså olika för dem vilket finger de passar på. En del passar endast på ett finger, en del på fler än ett finger. Men ja, vissa av dem blir det ofta så med att de antingen är lite för stora för ett finger men samtidigt lite för små för ett annat, det är väldigt irriterande ju. /---: Blir extra jobbigt eftersom att det förändras jättelätt och snabbt bara jag går ner eller upp pyttelite i vikt och jag har väldigt lätt både för att gå upp och ner i vikt och gör det typ hela tiden. Men förövrigt har jag inte så stor koll på vad för storlek exakt jag har på mina ringar - har köpt dem på rätt många olika ställen så är ju olika kring storlek då och har inte allt i huvudet heller, är ju säkert också olika hos olika butiker och företag om de är små eller stora i storlek och sen har ju olika köpställen olika benämningar på storlekar också, vissa har ju siffror medan andra använder sig av bokstäver som S, M, L, XL osv, så svårt att hålla i huvudet om man har många ringar haha. >O< Dessutom har jag köpt en del av mina ringar begagnat. Men om man vill köpa lite dyrare ringar förstår jag ju att man vill veta mer exakt kring storlek kanske, men har tyvärr inga tips att ge då eftersom att jag inte har så stor koll på sånt här, har väl mest också relativt billiga ringar skulle jag väl tro. Hur som helst tycker jag det är bra med såna ringar som man kan ställa in lite olika i storleken.
    Men föredrar du att ringen känns lite tajt eller lite stor? Fast det är ju svårt att veta kanske då vi verkar vara många som har olika storlek på fingrarna varje dag tom beroende på värme och kyla etc.
  • Anonym (Ring ring)
    brallison skrev 2019-01-02 15:45:58 följande:
    Har på mig konstant 3 st ringar - alla på ringfingrar. När det är kallt, så kan två av de glida av (därmed en lite mindre ring håller viglesringen på plats), men när det är varm brukar jag inte få svullna fingrar utan då sitter de perfekt. Kan inte ens föreställa mig att ha en ring på pekfinger (känns extremt obekvämt), men det kan vara vanasak.
    Jag tyckte också att det var ovant på pekfingret men tre stycken i affären tyckte att ringen såg bättre ut på det fingret än ringfingret så därför tog jag den. Tänkte att tre personer inte kan ha fel.

Men tillbaka till ämnet menar du att dina ringar sitter bra för det mesta och även när du är varm men att om det är kallt så blir dom lite stora? Du får inga märken av ringarna under dagen normalt sett?
  • Nimzay
    Anonym (Ring ring) skrev 2019-01-02 15:46:08 följande:
    Men föredrar du att ringen känns lite tajt eller lite stor? Fast det är ju svårt att veta kanske då vi verkar vara många som har olika storlek på fingrarna varje dag tom beroende på värme och kyla etc.
    Hmm ja, bra fråga, föredrar nog helt enkelt bäst att den känns så lagom som bara möjligt. Tycker liksom det finns nackdelar både om ringen känns för trång/tajt, då det kan kännas rätt obehagligt att ha den på samt att jag känner mig lite tjock i den då/blir orolig för att se tjock ut, och om den är lite väl stor då man hela tiden får gå med en känsla av att man ska tappa den vilket ju inte heller är särskilt bekvämt samt att den då lätt hänger på sne vilket dels även det är obekvämt samt att jag liksom då lätt känner mig en aning orolig för att jag liksom ser slafsig/ovårdad/korkad ut. Så ja, det kan vara krånglig det här med ringar :S
  • Nimzay
    Nimzay skrev 2019-01-02 15:50:58 följande:
    Hmm ja, bra fråga, föredrar nog helt enkelt bäst att den känns så lagom som bara möjligt. Tycker liksom det finns nackdelar både om ringen känns för trång/tajt, då det kan kännas rätt obehagligt att ha den på samt att jag känner mig lite tjock i den då/blir orolig för att se tjock ut, och om den är lite väl stor då man hela tiden får gå med en känsla av att man ska tappa den vilket ju inte heller är särskilt bekvämt samt att den då lätt hänger på sne vilket dels även det är obekvämt samt att jag liksom då lätt känner mig en aning orolig för att jag liksom ser slafsig/ovårdad/korkad ut. Så ja, det kan vara krånglig det här med ringar :S
    Är alltså därför jag ofta byter och ändrar vilket finger jag har en viss ring på. Även under dagen händer det ofta att jag ändrar lite fram och tillbaka vilka fingrar/vilket finger jag har ringarna/ringen på.
  • Anonym (Ring ring)
    Nimzay skrev 2019-01-02 15:50:58 följande:
    Nimzay skrev 2019-01-02 15:53:17 följande:
    Är alltså därför jag ofta byter och ändrar vilket finger jag har en viss ring på. Även under dagen händer det ofta att jag ändrar lite fram och tillbaka vilka fingrar/vilket finger jag har ringarna/ringen på.
    Lagom är bäst men svårt att åstadkomma ibland. Drömmer Jag tycker det är fult när folk har för små ringar på sig.Oskyldig Det ser ju ut som att man har tryckt en ring på en stoppad korv då. Det är min mardröm att se ut så. Jag kan bara ha en ring på det fingret den är köpt för så jag kan inte flytta ringen från ett finger tilll ett annat vid behov då det skiljer för mycket i storlek mellan fingrarna tydligen. Att känna att ringen är för trång är jätteobehagligt och jag kan knappt tänka på något annat då.

• brallison
    Anonym (Ring ring) skrev 2019-01-02 15:50:10 följande:
    Jag tyckte också att det var ovant på pekfingret men tre stycken i affären tyckte att ringen såg bättre ut på det fingret än ringfingret så därför tog jag den. Tänkte att tre personer inte kan ha fel.

Men tillbaka till ämnet menar du att dina ringar sitter bra för det mesta och även när du är varm men att om det är kallt så blir dom lite stora? Du får inga märken av ringarna under dagen normalt sett?
    Precis - haft mina ringar under 15 år nu hela tiden och har knappt några märken av dem.
Svar på tråden Får inte till rätt ringstorlek! Hur har du dina ringar?