• Anonym (Någon­)
    Äldre 1 Jan 15:19
    354 visningar
    7 svar
    7
    354

    Vad är det för fel på mig?

    Jag är lite dyslektiker, men med ett enormt ordförråd och en ganska kreaktiv förmåga till meningsuppbyggnader. Tyvärr tappar jag ord, jag rent av glömmer och tappar bort dem emellanåt, mest under stress.

    Jag har väldigt svårt för att följa instruktioner i text.

    Jag måste liksom läsa texten rakt upp och ner, för att sedan vända och läsa den nerifrån och upp. Detta låter ju helt galet, men det hjälper mig. Sen märker jag att jag ibland när jag finner texter lite tråkiga eller rent av ointressanta, då hoppar jag in någonstans mitt i och skumläser på ett något osammanhängande vis, men tycker mig ändå få en bild av det texten ville förmedla.

    Skyltar i trafiken blir jag dessutom lite förvirrad av, då jag nästan överanalyserar ?budskapet? färdriktningen, som egentligen är bara en enkel färdvisning.

    Är jag vad man kallar en typisk dyslektiker? Eller kan jag ha adhd typ?

  • Svar på tråden Vad är det för fel på mig?
  • Anonym (.)
    Äldre 1 Jan 15:57
    #1
    -1

    Med tanke på att du stavar rätt, skriver sammanhängande meningar, använder styckesindelningar med mera på ett rimligt sätt, så skulle jag inte tro att du är dyslektiker i alla fall.

    Adhd eller add har jag för lite erfarenhet av för att kunna säga om det stämmer in på dig eller ej.

  • Äldre 1 Jan 16:57
    #2

    Allt det där kan vara pga dyslexi, ja. Det låter som om du har blivit överförsiktig. Och det är ju förståelig. Kanske bör du snarare använda dig av dem hjälpmedlen som finns - stavningskontroll och sånt - och sedan inte ha för stora krav på dig själv. Eller ännu bättre - var så där noga när det är något väldigt viktigt, men inte annars.

  • Äldre 1 Jan 16:58
    #3

    Och det låter inte riktigt som ADHD, nej.

  • Anonym (Någon­) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 20:10
    #4
    AndreaBD skrev 2019-01-01 16:57:35 följande:

    Allt det där kan vara pga dyslexi, ja. Det låter som om du har blivit överförsiktig. Och det är ju förståelig. Kanske bör du snarare använda dig av dem hjälpmedlen som finns - stavningskontroll och sånt - och sedan inte ha för stora krav på dig själv. Eller ännu bättre - var så där noga när det är något väldigt viktigt, men inte annars.


    Misstänker att jag är lite dyslektiker, men kanske inte grövsta sorten och jag känner igen mig att jag faktiskt är överförsiktig. Kanske bara är ett ?fröken duktig syndrom? helt enkelt. :)
  • Äldre 2 Jan 00:14
    #5
    Anonym (Någon) skrev 2019-01-01 20:10:27 följande:
    Misstänker att jag är lite dyslektiker, men kanske inte grövsta sorten och jag känner igen mig att jag faktiskt är överförsiktig. Kanske bara är ett ?fröken duktig syndrom? helt enkelt. :)
    Jaha. Jag trodde du hade dyslexi-diagnos.
  • Anonym (Hm)
    Äldre 2 Jan 12:10
    #6
    AndreaBD skrev 2019-01-01 16:58:40 följande:
    Och det låter inte riktigt som ADHD, nej.
    Det tycker inte jag heller.
  • neverp­reggo
    Äldre 2 Jan 20:22
    #7

    Vad menar du tyder på dyslexi?

Svar på tråden Vad är det för fel på mig?