• Äldre 1 Jan 22:13
    2763 visningar
    16 svar
    16
    2763

    Bäst före på blöjor

    Bäst före på blöjor

    Jag har en hel del blöjor sparade sedan långt tillbaka, fråga inte varför, jag vet knappt själv varför Jag har på vissa modeller märkt att främst tejperna blir något sämre med tiden.

    Troligen klistret som torkar/förändras/åldras.

    Någon som vet ett generellt bästföredatum som gäller för blöjor?

    Eller hur man får reda på datumet för resp. modell?

    Har ni erfarenheter av för gamla blöjor?

    Är det dumt att köpa på sig ett (för) stort lager med blöjor, som jag är i färd med att göra?

    ( konkurs lager som jag fick erbjudande att köpa jätte jätte billigt och göra som min mor gjorde att köpa upp som mina barn kan få till sina eventuella barn)

  • Svar på tråden Bäst före på blöjor
  • Anonym (Why)
    Äldre 1 Jan 23:02
    #1

    Men varför i hela friden...? Och vad säger att du får barnbarn som passar i just den blöjmodellen, och att föräldrarna vill ha gamla (ev omoderna) blöjor? Vad är det ens för blöjor? Är det något bra märke?

  • Anonym (Liber­o)
    Äldre 1 Jan 23:35
    #2

    Ja, dom har bäst före stämplar tryckta någonstans på paketet. Eller så är det tryckt med förp. datum och sen står det hur länge dom håller från det. Oftast är det ca. 5 år, men ekologiska som Naty är sämre.

    Jag föredrar 90-talets Liberoblöjor av någon anledning.

  • Äldre 2 Jan 10:15
    #3

    Blöjor har utvecklats en hel del de senaste åren. Har de klister så är de föråldrade, dagens har något kardborreliknande.

    Jag hade inte velat använda dåliga blöjor bara för att de var billiga om bättre finns att köpa. Så risken är att du står med ett lager blöjor som ingen vill använda.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (hmm)
    Äldre 2 Jan 10:25
    #4

    på vilket sätt skulle dom kunna bli "för gamla " ? Det Är ju inga matvaror direkt

  • Anonym (Kk)
    Äldre 2 Jan 10:27
    #5

    Nja alltså, förstår att du bara vill vara snäll men jag tror inte att det uppskattas. Speciellt när det är första barnet så kan det vara känsligt och man vill ofta bara ge det bästa, som nya fräscha moderna blöjjor av ett speciellt märke. Alla barn tål ju inte ens samma blöjjor. Vissa innehåller dåliga kemikalier, andra innehåller svidande nät osv. Sen kanske de inte ens vill ha barn, eller så dröjjer det 10 år till eller mer.

    Personligen kan jag tänka mig att ge 1-3 år gamla blöjjor till barnen. Men bara om det är "mitt" märke dvs libero.

  • Äldre 2 Jan 10:31
    #6

    Nej jag hade inte köpt dagens blöjor till billigt pris för att ge mina barnbarn om en 25 år in i framtiden.

    Resåren i kanterna torkar och då försvinner syftet. Sedan kommer de nog inte vara lika mjuka och sköna att ha på sig som de skulle vara idag.

    Lägg den summan på ett sparkonto istället och ge dina barn dem i klumpsumma när de ska bli föräldrar.

    Men tanken var ju bra ändå.

  • Anonym (Liber­o)
    Äldre 2 Jan 10:36
    #7

    Det enda som blir sämre med tiden är resårer, elasticitet, klister och fästflärpen. Men även 20-25 år gamla fungerar idag.

  • Äldre 2 Jan 11:02
    #8
    Anonym (Libero) skrev 2019-01-02 10:36:51 följande:

    Det enda som blir sämre med tiden är resårer, elasticitet, klister och fästflärpen. Men även 20-25 år gamla fungerar idag.


    De fungerar säkert men allt beror väl på hur mycket man vill acceptera det som inte fungerar bra längre.

    Jag gillade också 90-talets libero framför andra märken. Men skulle inte byta ut dagens libero mot dåtidens. Det var långt mer problem med resårerna (ofta kunde man dra ut dem vid benen men sedan drogs de inte in igen) än vad jag har haft med nutida blöjor och sedan gillar jag att det inte blev så vansinnigt blött med de nutida.

    Däremot ett minus, vi fick tag på ett paket som det var fel på minst hälften av blöjorna. De gick sönder och absorberingsgelen åkte ur... :(

    Men det är överkomligt med alla paket vi då faktiskt haft och ibland finns "måndagsexemplar"
  • Fru Ve
    Äldre 3 Jan 12:37
    #9

    Köpa en massa blöjor för att spara till barnbarn? Väldigt märkligt i mina ögon. Blöjor utvecklas ju som allt annat så om några år är de som säljs bättre än dagens. Jag hade blöjor kvar från mellanbarnet sedan han slutade 2014 och dessa gick ju bra att använda nu till lillebror efter flera år. Men skulle inte köpa på mig en massa i onödan.

  • Anonym (Liber­o)
    Äldre 3 Jan 14:43
    #10
    Fru Ve skrev 2019-01-03 12:37:39 följande:

    Köpa en massa blöjor för att spara till barnbarn? Väldigt märkligt i mina ögon. Blöjor utvecklas ju som allt annat så om några år är de som säljs bättre än dagens. Jag hade blöjor kvar från mellanbarnet sedan han slutade 2014 och dessa gick ju bra att använda nu till lillebror efter flera år. Men skulle inte köpa på mig en massa i onödan.


    Fast även om dom blir bättre hela tiden, så räcker det väl om dom bara fungerar bra? Det enda jag kan invända emot är att det är skrymmande i stora mängder.

    Att tex komma över ett barns livsranson för en tiondel av priset, kanske via ett konkurslager är väl bra? Men detta tar ju plats, och sen få alla i alla lagom storlekar blir ju typ omöjligt.

    Men bra om dom kommer till nytta för någon ändå kan man tycka! Sen så var dom bättre på en sak förr, och det var att vara obekväma så barnen slutade tidigare.
  • Äldre 3 Jan 15:51
    #11
    Anonym (Libero) skrev 2019-01-03 14:43:35 följande:

    Fast även om dom blir bättre hela tiden, så räcker det väl om dom bara fungerar bra? Det enda jag kan invända emot är att det är skrymmande i stora mängder.

    Att tex komma över ett barns livsranson för en tiondel av priset, kanske via ett konkurslager är väl bra? Men detta tar ju plats, och sen få alla i alla lagom storlekar blir ju typ omöjligt.

    Men bra om dom kommer till nytta för någon ändå kan man tycka! Sen så var dom bättre på en sak förr, och det var att vara obekväma så barnen slutade tidigare.


    Fast det är ju inte säkert att ts barn ser det som positivt med obekväma blöjor.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Why)
    Äldre 3 Jan 17:05
    #12

    Fast du glömmer ju att barn (beroende på kroppsform) behöver olika modeller på blöjor om du inte ska drabbas av läckage tex. Samt att det är väldigt vanligt att de inte tål vissa märken, alltså får hudirritation mm.


    Anonym (Libero) skrev 2019-01-03 14:43:35 följande:

    Fast även om dom blir bättre hela tiden, så räcker det väl om dom bara fungerar bra? Det enda jag kan invända emot är att det är skrymmande i stora mängder.

    Att tex komma över ett barns livsranson för en tiondel av priset, kanske via ett konkurslager är väl bra? Men detta tar ju plats, och sen få alla i alla lagom storlekar blir ju typ omöjligt.

    Men bra om dom kommer till nytta för någon ändå kan man tycka! Sen så var dom bättre på en sak förr, och det var att vara obekväma så barnen slutade tidigare.


  • Anonym (Liber­o)
    Äldre 4 Jan 11:31
    #13
    Anonym (Why) skrev 2019-01-03 17:05:13 följande:

    Fast du glömmer ju att barn (beroende på kroppsform) behöver olika modeller på blöjor om du inte ska drabbas av läckage tex. Samt att det är väldigt vanligt att de inte tål vissa märken, alltså får hudirritation mm.


    Det där är en världslig sak, tänk då det var blöjor med snibb? Skulle dom då byta till en annan som var likadan och satt precis lika? Beror på mycket annat som kan ordnas ändå, och förändras också hela uppväxten.
  • Anonym (Why)
    Äldre 4 Jan 14:21
    #14

    Jag kan ju upplysa om att många barn inte tålde snibb i plast, nej. Tex fanns Lenina T-blöja för dem som inte ville ha snibb. Jag tycker för övrigt varken bajsläckage eller blöjeksem är oviktigt i sammanhanget och tror nog att de flesta föräldrar håller med.


    Anonym (Libero) skrev 2019-01-04 11:31:08 följande:

    Det där är en världslig sak, tänk då det var blöjor med snibb? Skulle dom då byta till en annan som var likadan och satt precis lika? Beror på mycket annat som kan ordnas ändå, och förändras också hela uppväxten.


  • Anonym (Blöji­ngenjö­r)
    Äldre 4 Jan 14:54
    #15
    Physalis skrev 2019-01-02 10:15:37 följande:

    Blöjor har utvecklats en hel del de senaste åren. Har de klister så är de föråldrade, dagens har något kardborreliknande.

    Jag hade inte velat använda dåliga blöjor bara för att de var billiga om bättre finns att köpa. Så risken är att du står med ett lager blöjor som ingen vill använda.


    Det är massor av klister i dagens blöjor, du kan inte tro hur många olika delar de består av.
  • Äldre 4 Jan 15:01
    #16
    Anonym (Blöjingenjör) skrev 2019-01-04 14:54:03 följande:

    Det är massor av klister i dagens blöjor, du kan inte tro hur många olika delar de består av.


    Miss av mig. Jag tänkte endast på då de snuttarna man spänner fast blöjan med.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Bäst före på blöjor