• Myra

    Vad äter er 3:åring till frukost?

    Vad äter er 3:åring till frukost?

    Vi har adopterat en kille som precis fyllt 3år.

    Han är duktig på att äta så det är inga problem.

    Vad äter era 3:åringar till frukost?

    Vi har gett vår kille Sempers gröt från 2år.

    Har verkar nöjd äter upp så han blir mätt.

    Känns som han kanske börjar bli för stor för just den gröten

  • Svar på tråden Vad äter er 3:åring till frukost?
  • Nonym

    Vår snart treåring äter samma som vi gör

    Havregrynsgröt

    Risgrynsgröt

    Smörgås

    Flingor

    Whatever

  • Monmoi

    Min tre åring är glad för ostmackor. Ibland blir det kalkonskivor och nån grönsak på mackan. Han dricker mjölk till.

    På helgerna blir det nåt kokt ägg, äggmackor eller flingor.

  • annabellelee

    Ibland vanlig havregrynsgröt med sylt och mjölk, ibland yoghurt med flingor, ibland ostmacka med mjölk till. Som någon annan sa, samma som vi, ingen speciell barnmat.

  • Farsta2014

    Vår 3-åring dricker fortfarande en flaska mjölkersättning nan-3 på morgonen. Hon vill inte ha någon annan frukost så tidigt. Sen förbereder jag en macka som hon får äta lite senare, påväg till förskolan eller i bilen om vi åker någonstans. Vår 3-åring är inte särskilt hungrig direkt på morgonen, ibland vill hon inte ha flaskan heller. Hon blir alltid tillfrågad om hon vill ha macka, juice, mjölk mm men hon svarar nej.

  • LFF

    Nu är mina 5 år men de har ätit följande sen de började äta frukost:

    Havregrynsgröt med sylt
    Yoghurt (helst grekisk naturell då den är krämigare och inte droppar lika mycket), ofta med frysta blåbär, havrefras eller müsli på. 
    Macka (pålägg som alterneras är ost, leverpastej, skinka, hästkött, kalkon)
    Juice
    Smoothie

  • Silverthaang
    Farsta2014 skrev 2019-01-02 01:40:31 följande:

    Vår 3-åring dricker fortfarande en flaska mjölkersättning nan-3 på morgonen. Hon vill inte ha någon annan frukost så tidigt. Sen förbereder jag en macka som hon får äta lite senare, påväg till förskolan eller i bilen om vi åker någonstans. Vår 3-åring är inte särskilt hungrig direkt på morgonen, ibland vill hon inte ha flaskan heller. Hon blir alltid tillfrågad om hon vill ha macka, juice, mjölk mm men hon svarar nej.


    Stör mig nåt oerhört på denna approach.

    För det första behöver en treåring inte mjölkersättning längre. För det andra så frågar man inte en treåring om hon vill ha frukost. Man ser till att hon äter den, en vana man tidigt sätter in. Om man inte är för lat för att fixa frukost själv.

    Att äta en ordentlig frukost är vad som ger barnen energi att leka och lära på förskolan.

    Ni pratar som om en treåring vet vad som är det bästa för sig själv.
  • SI12344
    Silverthaang skrev 2019-01-02 14:46:08 följande:

    Stör mig nåt oerhört på denna approach.

    För det första behöver en treåring inte mjölkersättning längre. För det andra så frågar man inte en treåring om hon vill ha frukost. Man ser till att hon äter den, en vana man tidigt sätter in. Om man inte är för lat för att fixa frukost själv.

    Att äta en ordentlig frukost är vad som ger barnen energi att leka och lära på förskolan.

    Ni pratar som om en treåring vet vad som är det bästa för sig själv.


    Alla är inte sugna på frukost direkt på morgonen, tänk vad skönt att denna förälder uppmärksammat det.
  • Farsta2014
    Silverthaang skrev 2019-01-02 14:46:08 följande:

    Stör mig nåt oerhört på denna approach.

    För det första behöver en treåring inte mjölkersättning längre. För det andra så frågar man inte en treåring om hon vill ha frukost. Man ser till att hon äter den, en vana man tidigt sätter in. Om man inte är för lat för att fixa frukost själv.

    Att äta en ordentlig frukost är vad som ger barnen energi att leka och lära på förskolan.

    Ni pratar som om en treåring vet vad som är det bästa för sig själv.


    Ja du tänker att jag ska trycka in mackan i hennes mun kl 8 istället för att hon äter den själv kl 8.30? Hur tänker du då? Vad är syftet med det? Och mjölkersättning är ju inte farligt att ge så vad är problemet om hon gillar det? Vi har fler barn och resten av familjen äter alltid frukost vid matbordet. Du är trångsynt som inte kan acceptera att man faktiskt kan lösa situationen utifrån barnets aptit.

    Om hon fått en flaska mjölkersättning och en macka så tror jag hon är mer än redo för en dag på förskolan.
Svar på tråden Vad äter er 3:åring till frukost?