• FruW85

Prata symtom INNAN bim

Jag hoppar in här. Jag håller på att bli knäpp haha. Har haft så mycket symtom i ungefär 14 dagar nu, bla illamående vilket resulterat i absolut ingen matlust. Enligt temp-apparna så hade jag äl den 7e eller 11e jan (beroende på vilken app man ska lita på..) så går man på det så kan det ju verkligen inte vara på grund av en graviditet.
    Är jag skengravid nu? Eller finns det andra anledningar till att man kan ha exakt samma symtom? Känner mig SÅ frustrerad över att gå runt och må illa "för ingenting" samtidigt som jag sitter och hoppas på att jag ändå kan ha blivit gravid tidigare, trots att tempen talar emot det..

• FruW85
    Joannajoanna skrev 2019-01-15 20:47:23 följande:

En tanke slog mig, va in å kolla i min mens app. senaste 6 månaderna har min mens kommit på dag 24, 25, 30,25,25,30. snittet i min app är uträknad till 27 dagars cykel alltså 19/1 men skulle de här va en månad med 25 dagar har ja ju bim 17/1 och borde egentligen kunna testa med ett testa tidigt redan nu :O

kan fasen mellan äl och mens variera med 5 dagar? ja tkr att appens uträkning (efter en 27 dagars cykel) på äl stämmer varje månad med äl symptomen jag har. har fått för mig att de är fasen innan äl som kan variera. nån som vet?

Om jag inte tänker helt fel så är väl oftast tiden mellan äl och mens densamma, +/- någon dag, och att det är tiden mellan mens-äl som diffar när man har olika långa cykler?
  • FruW85
    Joannajoanna skrev 2019-01-15 21:06:56 följande:
    okej de va som ja oxå fått för mig då. läste oxå att äl symtom som flytningar, molvärk, sexlust osv är tecken på att kroppen förbereder för äl, sen om de släpper ett ägg eller hur länge de tar innan de släpper kunde variera. inte ens äl testen va en garanti för att man faktiskt har äl, bara att kroppen förbereder för de. fasen man lär sig nått nytt hela tiden haha.
    oj, det var något nytt. Funderade på att testa äl-test nästa månad, om det inte går vägen nu, men det är kanske bättre att lita på tempen ändå. Så länge man ligger ofta så finns ju ingen risk att missa den.
  • FruW85

Förresten, är det någon som känt av "växtvärk" innan bim och inte varit gravid? Det "pirrar/sticker/ilar" på ett sätt som det bara gjort senast jag var gravid, inte alls som vanlig mensvärk. Vill inte hoppas för mycket men vet inte om det är något som är vanligt att känna innan mens?

• FruW85
    Joannajoanna skrev 2019-01-15 21:26:34 följande:
    Jag brukar få "växtvärk" innan mens. ilar, moler å drar i äggstockar. moler i tjejmagen och i svanken. nån gång har de huggit till oxå. även ömma bröst, humörsvängningar, lätt illamående, trött haha så man kan nog inte hoppas för mycket. jag tror ja är gravid varje månad även om jag inte planerar eller vill va gravid just då (som innan vi började med den här så skulle vi inte ha fler)

Ok, misstänkte det. Hade aldrig känt det här innan och har i vanliga fall ont när jag har mensvärk, det här känns mest konstigt och inte riktigt på samma ställe, men antar att kroppen kan komma ihåg och "köra den här typen av smärta" istället för den vanliga..
    Men ja, många gravidsymtom är ju densamma som innan mens så det är ju egentligen omöjligt att veta. 

• FruW85
    Joannajoanna skrev 2019-01-15 21:29:09 följande:
    nä precis, ända risken är vell att man slösar test för tidigt/i onödan tänker jag. Man vill ju bara veta direkt redan innan äl om man blev gravid.

Jag måste dessutom hinna handla på mig kräkvänlig mat, åksjukeband, fixa barnvakt osv osv för de tar bara några dagar sedan ligger jag som med värsta vinterkräksjukan i några månader. ursha.

Ja, hatar väntan mellan äl och bim... =/
    oj, fy..såpass. Själv hade jag bara ett obehagligt illamående men spydde knappt senast (dock slutade det i ma så det kanske hade något samband där..)

• FruW85
    Joannajoanna skrev 2019-01-16 18:53:32 följande:

då besviken. kunde inte hålla mig å testade med cb testa tidigt. super negativt. Bim -3 känner mig som ett tjurigt barn, varför kan alla andra plussa så tidigt, varför blir så många gravida på första försöket. varför händer de aldrig mig?

jaja för å inte vara så OT så är min extrema trötthet fortfarande kvar, lite illamående, halsbränna, jätte onda bröst. ja brösten brukar va ömma å ja vet att man förstärker alla symtom när man väntar plus men så här ont i tuttarna brukar ja inte ha.

inatt somnade min man med handen på min "livmoder mage) han som är den lite mer skeptiska å lite mindre bebissugen. :(

ja ja har gett upp hoppet. trotts att de bara är första försöket å bim inte ens har varit. känner mig så töntig. jag har ju 2 barn. ja borde bara njuta av de å tänka att bebis blir till när den blir till. :(

Äh, du är inte töntig. Tror det är många som känt sådär..att det går så himla lätt för "alla andra" och att man själv jobbar i motvind. Och tiden går ju så himla långsamt!

Nu finns ju chansen fortfarande den här månaden, så jag håller verkligen tummarna för dig :)

• FruW85

Jag "får" inte testa innan den 25e, men idag har jag mått så illa att jag på riktig trott att jag ska spy.. Hur ska jag klara av att vänta över en vecka till? Blir knäpp snart.. Det känns som någon ber mig vänta ett år..

• FruW85
    DrömlivetiHD skrev 2019-01-16 20:08:09 följande:
    Skönt o få det bekräftat :)
    Grattis :D
    Joannajoanna skrev 2019-01-16 20:31:11 följande:
    varför måste du vänta?

För att jag antagligen inte kommer se något nu.=( Enligt min temp hade jag äl antingen den 7e eller 11e, men jag har haft jättemycket symtom sedan 4-8 dagar innan äl, dvs i lite drygt två veckor nu. Så det finns tre alternativ
    1. Jag hade äl tidigare än tempkurvan visar och jag är gravid.
    Eller så är jag "skengravid" och:
    2. Jag hade äl nu och har blivit gravid men det är för tidigt att se = negativt test
    3. Jag hade äl nu och har inte blivit gtavid = negativt test.
    Det första alternativet känns ju tyvärr inte jättetroligt eftersom man, vad jag förstått det som, ska ha förhöjd temp efter äl..

Joannajoanna skrev 2019-01-16 20:33:10 följande:
    jag hoppas fortfarande att chansen finns. med mina tidigare graviditeter har ja testat på bim och inte fått superstarka streck.

Samma här, det dröjde lite innan jag verkligen såg ett starkt och tydligt streck, om jag minns rätt. Håller tummarna för dig!

ballerinakakaoreo skrev 2019-01-16 20:59:15 följande:

Min förra graviditet slutade tyvärr i ett missfall i v. 10 men mina symptom bara 2 dagar efter ägglossningen DÅ var bland annat svullna bröst med ömma bröstvårtor, ökad törst, konstiga drömmar och molvärk.

Nu är vi igång igen och jag är på ÄL+5 och det har småhuggit och dragit i tjejmagen hela dagen, livmodern känns typ "öm". I 2-3 dagar har jag varit smått illamående på morgonen och här om natten drömde jag att jag svepte en 1,5 L flaska med Trocadero utan att bli mindre törstig och när jag vaknade svepte jag 2 stora glas vatten. Jag tycker mig känna lite svullna bröst och bröstvårtorna är lite känsligare än vanligt. Jag stirrade mig blind på tester förra månaden men det var negativt, så jag hoppas stenhårt på ett plus denna månaden men har lovat mig själv att testa om mensen uteblir och inte innan för då blir jag dum i huvudet, men det är ju så svårt att låta bli ;) 

Åh, jag känner igen mig haha! Det låter ju väldigt lovande :D ..och ja, det är så svårt att inte testa även när man vet att det är för tidigt :)

Tigerkvinna skrev 2019-01-16 21:09:27 följande:

Är på ÄL+2 idag och har sån jäkla molvärk, känns så ömt i hela livmodern inte upp mot äggstockarna. Vart så öm så att när vi hade sex imorse gjorde det nästan ont när han kom för långt in...

Och jag som aldrig ens har mensvärk :p 

Första konstaterade ÄL på ett år så det är kanske bara såhär det ska kännas efter ÄL men hoppas ju på att det förbereds för en liten där inne. 

Sådär hade jag också 2 dagar efter äl. Har funderat över om det var äl som var två dagar sen eller vad det var.. Brukar aldrig känna av äl nämligen.

Anonym (Ge aldrig upp :)) skrev 2019-01-16 22:16:46 följande:

Grattis till er som pussat och håller tummarna för er som väntar ?

Hoppar in här med ett lång inlägg men en fundering på slutet :)

Har en lång historia bakom med 10 års försök med både IVF 6 st (2mf) och sedan annan alternativ hjälp. De har inte funnit något direkt fel men den alternativa visade väldigt lågt progesteron som jag då har tillfört kroppen de senaste 3 åren och för ett år sedan blev vi spontan gravida men då vi inte trodde på testerna testade jag med 5 olika test alla positiva men tyvärr negativa 2 dagar senare så ett till mf. Men iom att vi blev gravida på egen hand kontaktade jag fertilitetskliniken och fick möjlighet att få hjälp men ägglossning tabletter Letrozol, först i några månader och sedan lade de till ovitrelle då det aldrig bekräftat att jag haft ägglossning tidigare och lh testerna visar lite som de vill. Som ni känner igen så lever man ju livet med 2 veckor i taget ägglossning - mens.

Men nu till symtom då jag nu vet att jag haft ägglossning senaste 3 månaderna då vi fått kolla med ultraljud hur det är på g och en gång även efter. Så har jag denna gång ett nytt symtom vilket jag blir fundersam om någon känner igen sig i och jag har väldig värk i svanken sedan äl + 3 är nu på öl + 7, har även haft några hugg på vänster sida. Någon annan som känner igen sig? Jag har aldrig känt så här tidigare där av funderingen.

Tacksam för svar!

Så hade jag när jag var gravid, och har heller aldrig haft så tidigare (känner likadant nu så jag hoppas, hoppas..) :) För mig kändes det mer som små hugg, pirrningar och ilningar än typisk mensvärk.  

Svar på tråden Prata symtom INNAN bim