Inlägg från: EmberEyes |Visa alla inlägg
  • EmberEyes

Hur ofta duschar du?

Jag duschar 1-2ggr/vecka, och tvager mig med tvättlapp resterande tid.

Dels så älskar jag att duscha/bada och kan helt enkelt inte bara "hoppa in/hoppa ut" ur en dusch.
    Dels väljer jag att "spara vatten" till lång-bad/lång-dusch, jag tänker att om "alla" spenderar 10 min per dag i duschen och jag spenderar 30-40min 1-2ggr/vecka i duschen så har vi spenderat lika många resurser totalt.
    Dels har jag vansinnigt torr och fnasig hud, om jag duschar för ofta så mer eller mindre dammar det om mig.
    Dels har jag väldigt tjockt hår, på vintern kan det ta upp till 24h innan håret hunnit bli genomtorrt (självtorka).
    Dels har aldrig lyckats duscha utan att bli lite fuktig i hårbotten runt pannan och i nacken, och så frissar håret upp sig enormt av fukten.

Sedan så får jag ju klämma in en extra dusch om jag går ner mig i ett kärr eller snubblar ner i en gödselstack eller något annat extremt, men det är långt mellan dessa i city.

• EmberEyes
    Anders 386 skrev 2019-01-04 09:25:13 följande:

Behöver en dusch för att piggna till på morgonen.

En dusch per dag alltså + en dusch när jag tränar eller simmar, det blir ytterligare tre på en vecka. Plus en kvällsdusch när vi ska ha sex.  

Blir alltså 1,5 duschar per dag. 

Har ni bara sex en gång i veckan?
  • EmberEyes
    Anonym (EN) skrev 2019-01-04 18:14:31 följande:
    Jag är kvinna med långt hår och duschar också på typ fem minuter - då är det inklusive schampo och balsam.
    Det tar nästan 3-4 min för mig att ens få hela håret blött innan schamponering... Schampo tar kanske 3-4 minuter, balsam tar ganska lång tid eftersom mitt hår behöver tid för att "dricka upp" det. Sedan tar ursköljningen av balsam minst 5 min. Känns lite lyxigt att ha hår som inte kräver minst en kvart i duschen för att vara hanterbart. Hur långt/tjockt/rakt/lockigt hår har du?
  • EmberEyes
    Aniiee skrev 2019-01-04 22:38:08 följande:
    För mig handlar det varken om tid eller om enkelhet, utan om att jag inte ska förstöra min hud. Jag är bokstavligen knastertorr och vatten gör det bara värre. 

Sedan har vi sä klart vattenslöseriaspekten, men det är inte prio 1 för mig.
    Dessutom går det att multi-taska, tvätta fötterna med tvättlapp och gå på toa samtidigt, t. ex.
  • EmberEyes
    Anonym (Svett) skrev 2019-01-05 00:32:19 följande:

Ni som inte duschar dagligen, hur vet ni att ni inte luktar svett? Jag har en närstående som luktar nämligen, hon är mån om att klä sig fint etc så det är inte ointresse, men jag vet att hon inte duschar dagligen för hon tycker håret blir för torrt då. Jag vet inte om jag borde säga nåt...

Odören kommer inte av svett, odören kommer från bakterier. Bara för att du inte duschar betyder inte att du inte tvättar dig, och är du ren så spelar det ingen roll om du inte duschar på 85 år...
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2019-01-05 00:53:04 följande:
    Odören kommer inte av svett, odören kommer från bakterier. Bara för att du inte duschar betyder inte att du inte tvättar dig, och är du ren så spelar det ingen roll om du inte duschar på 85 år...
    Brasklapp för div. sjukdomstillstånd etc.
Svar på tråden Hur ofta duschar du?