• Anonym (Cani)

Bostadsbidrag när?

När kan man få bostadsbidrag och hur är processen?

Är det ens lönt att söka om man är två i hushållet varav den ena har ca 36k i månaden på heltid innan skatt (men kommer jobba ca 75/80% efter FL) och den andra ca 19k innan skatt på 30h i veckan men mer i o m OB samt fler timmar. Nytt jobb efter strul på tidigare jobb efter 8 års anställning där hon tjänade 25 innan skatt. Vilket innebär några tusenlappar minus för oss. Vi klarar ju oss men det märks att de tusenlapparna gjorde livet lite bekvämare. Och vi arbetar för att hon ska upp i heltid och bättre lön då det var de förutsättningarna vi skulle ha för att få lån till huset som är rätt dyrt i månadsavgift (ca 6000kr).

Bor i brf radhus och har en bil. Båda är belånade dock med goda kontantinsättningar. Har ca 100 000kr i besparingar. Två små barn.

Totalt fasta avgifter varje månad är ca 18-20k.

Inte tidigare tänkt på bostadsbidrag då jag alltid fått för mig att det enbart är till för de som inte har tillräckligt med inkomster för att kunna betala hyra etc. men fick sen höra att så är det inte alls.

Så någon som vet?

• Svar på tråden Bostadsbidrag när?
  • Anonym (Stina)

Oj nej, man måste ha mycket lägre inkomster än ni har för att få bostadsbidrag. Kolla Kassakollen på försäkringskassans sida, där kan du räkna ut vad ni skulle få i bostadsbidrag. Ni har ungefär 30000 för mycket i inkomst per månad för att ens kunna få lägsta bidraget på nån hundralapp.

• Anonym (F)

Jag fick 3300kr i månaden när jag hade ut ca 9000kr efter skatt i månaden. Så inkomsterna ska vara väldigt låga för att få något.

• Anonym (K)

Man kan inte få bidrag när man har 100k i sparade pengar. Ska staten ge er bidrag för att ni ska slippa använda era sparpengar?! Ni har inga studielån va?

• Anonym (??,)

Herregud vilken puckad fråga i ert läge. Nu har ju gott ställt, varför skulle ni få bostadsbidrag? Dra ner på lyxkonsumtionen så känns de bättre i plånboken.

• Anonym (Men)

Tror du staten bara skänker pengar? Bidrag är till för folk med låg inkomst, inte folk som önskar guldkant på tillvaron. Ni får sänka era fasta utgifter.

• Anonym (Ner i tjänst)

Så staten ska ge er bidrag sä ni kan gå ner i tid för att jobba 80% ?

Ska vi betala er hyra och ert lån också ?

Usch

• Anonym (Räkna på det)
    Anonym (K) skrev 2019-01-03 03:24:30 följande:

Man kan inte få bidrag när man har 100k i sparade pengar. Ska staten ge er bidrag för att ni ska slippa använda era sparpengar?! Ni har inga studielån va?

Sparpengar är inget absolut hinder för att få bostadsbidrag, men kan beroende på summan sänka beloppet. Däremot har TS familj på tok för höga inkomster för att få bostadsbidrag alls.

TS, jag besparar dig problematiken med att kolla upp kassakollen.

Jag räknade med en boendekostnad på 10 000 kr, boyta om 90 kvm, inkomster om 19 000+28 800 kr om de siffrorna stämmer så har ni nästan 15 000 kr för mycket i månaden för att ens få lägsta bidrag.

Däremot så kan ni vara berättigade under perioden en av er är föräldraledig om era inkomster just då är så låga att ni kvalificerar er (exempelvis om den av er som är föräldraledig på heltid inte tar ut några dagar alls och den andra arbetar deltid).

Japp, man kan faktiskt få bostadsbidrag när man själv väljer bort potentiella inkomster.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Räkna på det) skrev 2019-01-03 07:24:25 följande:

Sparpengar är inget absolut hinder för att få bostadsbidrag, men kan beroende på summan sänka beloppet. Däremot har TS familj på tok för höga inkomster för att få bostadsbidrag alls.

Jag räknade med en boendekostnad på 10 000 kr, boyta om 90 kvm, inkomster om 19 000+28 800 kr om de siffrorna stämmer så har ni nästan 15 000 kr för mycket i månaden för att ens få lägsta bidrag.

Däremot så kan ni vara berättigade under perioden en av er är föräldraledig om era inkomster just då är så låga att ni kvalificerar er (exempelvis om den av er som är föräldraledig på heltid inte tar ut några dagar alls och den andra arbetar deltid).

Japp, man kan faktiskt få bostadsbidrag när man själv väljer bort potentiella inkomster.

Det är visst ett hinder med sparpengar, vid ansökan om bostadsbidrag så ska man fylla i förmögenhet över 20.000kr.
  • Anonym (Cani)
    Anonym (K) skrev 2019-01-03 03:24:30 följande:

Jo då studielån. En av oss.
  • Anonym (Cani)
    Anonym (Räkna på det) skrev 2019-01-03 07:24:25 följande:

Tack för informativ kommentar.

Vi har hamnat i en tillfällig svacka där en av inkomsterna inte kommer att starta förrän om några månader (feb/mars). Tänkte då att ev bostadsbidrag kunde vara tillfälligt men att processen kanske är sådan att det inte är lönt och tar tid.

Den med lägre inkomst är samma person som blev avskedad från sitt jobb pga nedskärningar. O lever nu utan inkomst. Kanske fel att jag specificerade den summan då i TS. Jag har (och jag inser att det är något vi ska vara väldigt ödmjukt tacksamma inför och set är vi) inte behövt tänka i banor som bidrag och har därför inte koll hur det funkar. Därför skrev jag första frågan: hur funkar det?

Och föräldraledigheten för den med hög inkomst slutar i mars. Så just nu känns det knapert men visst vi har nog det bättre än många absolut. Vi klarar oss som jag skrev i ts. Tack vare sparade pengar. Men det känns ju.

Men räknas bostadsbidraget på den lön man har eller på den inkomst man har som fl? För det är ju stor skillnad för den med hög inkomst i vårt fall. Trots att hen tar ut full FL just nu.

Och den som bemödade sig svara något om att dra ner på lyxgrejer. Gör det ont att vara bitter? Du vet inte vart jag bor. Vad omkostanader osv kostar här. Bor inte i en by. Och har normala levnadsvanor. Tack!
  • Kjell2
    Anonym (Cani) skrev 2019-01-03 10:56:55 följande:

Vi har hamnat i en tillfällig svacka där en av inkomsterna inte kommer att starta förrän om några månader (feb/mars). Tänkte då att ev bostadsbidrag kunde vara tillfälligt men att processen kanske är sådan att det inte är lönt och tar tid.

Den med lägre inkomst är samma person som blev avskedad från sitt jobb pga nedskärningar. O lever nu utan inkomst. Kanske fel att jag specificerade den summan då i TS. Jag har (och jag inser att det är något vi ska vara väldigt ödmjukt tacksamma inför och set är vi) inte behövt tänka i banor som bidrag och har därför inte koll hur det funkar. Därför skrev jag första frågan: hur funkar det?

Och föräldraledigheten för den med hög inkomst slutar i mars. Så just nu känns det knapert men visst vi har nog det bättre än många absolut. Vi klarar oss som jag skrev i ts. Tack vare sparade pengar. Men det känns ju.

Men räknas bostadsbidraget på den lön man har eller på den inkomst man har som fl? För det är ju stor skillnad för den med hög inkomst i vårt fall. Trots att hen tar ut full FL just nu.

Och den som bemödade sig svara något om att dra ner på lyxgrejer. Gör det ont att vara bitter? Du vet inte vart jag bor. Vad omkostanader osv kostar här. Bor inte i en by. Och har normala levnadsvanor. Tack!
    Bostadsbidrag beräknas på uppskattad årsinkomst. Det är inte tänkt som ett ett tillfälligt stöd.

Visar det sig att ni vid årets slut tjänade mer än ni angav blir ni återbetalningsskyldiga.

• Anonym (Räkna på det)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-01-03 10:07:29 följande:

Det är visst ett hinder med sparpengar, vid ansökan om bostadsbidrag så ska man fylla i förmögenhet över 20.000kr.

Det jag skrev var att det inte är ett ABSOLUT hinder men påverkar bidraget storlek beroende på hur stor förmögenheten är, med andra ord precis det du själv skriver. Men det hindrar inte att man kan få bidrag alls utan fungerar så att en viss procent av en förmögenhet över ett visst belopp räknas in i ens inkomst, vilket kan sänka det bostadsbidragsbelopp man kan få.
  • Anonym (Räkna på det)
    Anonym (Cani) skrev 2019-01-03 10:56:55 följande:

Precis som Kjell skrev så är det er totala årsinkomst som räknas, tjänar ni mer än vad ni angivit i ansökan så får ni helt enkelt betala tillbaka mellanskillnaden i efterhand. Inga konstigheter med att det skulle vara ett bidragsbrott då beräkningen är preliminär. På samma sätt får man mer pengar om man skulle ha tjänat mindre än det belopp man skrivit i sin ansökan och därmed skulle varit berättigad mer bostadsbidrag.

Det brukar gå ganska mycket snabbare med bostadsbidrag än många andra ärenden, är ansökan komplett ska det ta max 30 dagar att få besked.
  • Anonym (Cani)
    Anonym (Räkna på det) skrev 2019-01-03 11:12:12 följande:

Precis som Kjell skrev så är det er totala årsinkomst som räknas, tjänar ni mer än vad ni angivit i ansökan så får ni helt enkelt betala tillbaka mellanskillnaden i efterhand. Inga konstigheter med att det skulle vara ett bidragsbrott då beräkningen är preliminär. På samma sätt får man mer pengar om man skulle ha tjänat mindre än det belopp man skrivit i sin ansökan och därmed skulle varit berättigad mer bostadsbidrag.

Det brukar gå ganska mycket snabbare med bostadsbidrag än många andra ärenden, är ansökan komplett ska det ta max 30 dagar att få besked.

Tack för hjälpen.

Har kollat runt lite mer och sannolikt har vi för högt i års inkomst totalt sett.

Tack ändå! Får snåla in lite till vi har två inkomster i familjen igen
  • Anonym (Cani)
    Anonym (Ner i tjänst) skrev 2019-01-03 06:28:29 följande:

Så staten ska ge er bidrag sä ni kan gå ner i tid för att jobba 80% ?

Ska vi betala er hyra och ert lån också ?

Usch

Eh va? Om du läser vidare i tråden så ser du att Jag efterfrågade detta som en tillfällig ?lösning?. Under en tid då en av oss är arbetslös efter att ha blivit avskedad pga nedskärningar. Kommer återgå till nytt jobb i feb/mars.

Ingen betalar för att någon ska gå ner i tid. Herregud. Bitterhet delux. Betalar och har säkert betalat mer skatt och avgifter än du någonsin gjort. Och fortsätter gladeligen göra det också inkl hyror och studielån. Patetiskt att försöka trampa på folk som tillfälligt befinner sig i en kärv sits (trots sparade pengar som finns sparade då vi har ett barn med särskilda behov främst OCH belastar inte staten med det mer än det som måste dvs sjukvården hen behöver till och från! Och är också anledningen till att en av oss väljer att jobba deltid).

Sådär, gå och var bitter i en annan tråd.

Usch för såna som dig snarare.
  • Anonym (Ner i tjänst)
    Anonym (Cani) skrev 2019-01-03 20:24:52 följande:

Eh va? Om du läser vidare i tråden så ser du att Jag efterfrågade detta som en tillfällig ?lösning?. Under en tid då en av oss är arbetslös efter att ha blivit avskedad pga nedskärningar. Kommer återgå till nytt jobb i feb/mars.

Ingen betalar för att någon ska gå ner i tid. Herregud. Bitterhet delux. Betalar och har säkert betalat mer skatt och avgifter än du någonsin gjort. Och fortsätter gladeligen göra det också inkl hyror och studielån. Patetiskt att försöka trampa på folk som tillfälligt befinner sig i en kärv sits (trots sparade pengar som finns sparade då vi har ett barn med särskilda behov främst OCH belastar inte staten med det mer än det som måste dvs sjukvården hen behöver till och från! Och är också anledningen till att en av oss väljer att jobba deltid).

Sådär, gå och var bitter i en annan tråd.

Usch för såna som dig snarare.

Betalar du också rikemansskatt precis som jag gör?

Tråkigt med barnen som har särskilda behov men om du nu betalar så mycket i skatt så att du behöver vara en besserwisser om det så borde du väl förstå att ni inte är berättigade bostadsbidrag trotts er situation och speciellt när ni har sparade tillgångar också?

Men visst - ta från de som verkligen är i behov utav bidrag vet ja !

Trampar för jag inte för du nämnde inget om er situation med barnet i din Tråd.

Tycker bara att det är lustigt att folk som betalar så mycket i skatt tror att dom ska kunna få tillfälligt bostadsbidrag pga situation som snart är löst.

Är inte den arbetslöse med i a-kassa och kan stämpla ? För i så fall så borde inte ni gå back med så mycket.

Förstår heller inte var du får att jag är bitter ifrån för att jag ifrågasätter dig för
  • Anonym (Cani)
    Anonym (Ner i tjänst) skrev 2019-01-03 20:41:53 följande:

Betalar du också rikemansskatt precis som jag gör?

Tråkigt med barnen som har särskilda behov men om du nu betalar så mycket i skatt så att du behöver vara en besserwisser om det så borde du väl förstå att ni inte är berättigade bostadsbidrag trotts er situation och speciellt när ni har sparade tillgångar också?

Men visst - ta från de som verkligen är i behov utav bidrag vet ja !

Trampar för jag inte för du nämnde inget om er situation med barnet i din Tråd.

Tycker bara att det är lustigt att folk som betalar så mycket i skatt tror att dom ska kunna få tillfälligt bostadsbidrag pga situation som snart är löst.

Är inte den arbetslöse med i a-kassa och kan stämpla ? För i så fall så borde inte ni gå back med så mycket.

Förstår heller inte var du får att jag är bitter ifrån för att jag ifrågasätter dig för

Du ifrågasatte inte. Du kom med antydningar gömda bakom ett frågetecken. Men det kan kvitta nu ändå. Du tillförde varken bu eller bä till min fråga.

Tack till er som gjorde. Jag har fått svar och vi blickar framåt härifrån. Tackar.
Svar på tråden Bostadsbidrag när?