• Mammaochbonusmamma

    Hur mycket kontakt med exet är okej?

    Jag och min sambo har vart tillsammans i ca 1 1/2 år. Jag har två barn sen tidigare. Han har två sen tidigare. Jag har vart separerad i 3 år och han 5år. Barnen är mellan 6 och 9år.

    Min och barnens pappas skilsmässa var allt annat än enkel och vi ligger idag i vårdnadstvist. Kanske beror det på att jag har sån oförståelse för min sambos och hans ex relation. Men jag känner det är jobbigt och påverkar mig/oss därför tänkte jag att jag skriver här för att få en utomståendes bild av det hela.

    Dom hörs i stort sett dagligen. I min värld kan man inte ha något att diskutera kring barnen varje dag?! I början skulle han hjälpa henne med allt, passa hennes andra barn, låna ut pengar, ta barnen extra hela tiden för att hon skulle göra fransar, naglar, jobba extra etc. Hon kom hit med tårta, bullar, godis. Hon ringde och pratade om sina problem och han skulle lyssna. Där fick jag nog till slut och slog näven i bordet så på den fronten har det blivit betydligt bättre.

    Men nu när barnen fyllde år (dom fyller dagarna efter varandra) fick jag av slump veta att vi ska fira tillsammans allihop. Jag fattade det som att vi skulle fira barnen ena dagen och hon med sin släkt andra dagen. Dagen innan fick jag veta att det inte var så. Vi skulle hem till deras mamma tillsammans med hela hennes släkt ena dagen och dagen efter skulle hon komma hit tillsammans med hela hans släkt. Hela känslan blir bisarr. Det är jätte fint att dom gjort sånt för barnen men samtidigt känner jag att dwt inte finns plats för sånt när man har en ny och ny familj? Förra året firade dom inte så. Det här känns jätte jobbigt för mig! Jag känner att vissa saker kanske man måste ändra på när man startar ett nytt liv tillsammans med någon annan? Jag är inte intresserad av att vara vän med hans ex. Jag kan prata och vara trevlig när det behövs men jag vill inte umgås med henne! Är det här orimligt?!

    Jag och min nya åkte hem till barnens pappa på en snabb fika när mina barn fyllde år men det var ingen annan där då. Vi firade barnen ordentligt när dom kom tills oss istället.

    Till saken hör också att det alltid är jag som får lösa allt med mina barn. Hans barn har inte fått en ända förändring förutom när vi flyttade hit. Jag bytte veckor innan vi flyttade ihop för att vi skulle ha samma veckor. Det är jag som får pussla om allt för att vi ska få till egentid. Det år jag som flyttade 16 mil bort och ja det var ett medvetet och eget val som jag skulle göra om men det var fortfarande störst förändring för mina barn. Det är alltid jag och mina barn som får anpassa oss och allt det här byggs ju på hög så snart kommer det tippa över!

  • Svar på tråden Hur mycket kontakt med exet är okej?
  • Anonym (Ava)

    Jag och mitt ex har bra kontakt angående barnet och kan träffas osv med våra nya. Förstår inte ens varför det skulle vara ett problem. Var glad att de kan ha en vuxen fungerande relation istället. Eller är du kanske avundsjuk för att du och ditt ex inte kan ha det, så då ska din nya och hans ex ha det heller? Trams.

  • Mammaochbonusmamma

    Så är det absolut inte. Jag tycker bara att det fortfarande är ett ex och jag vill inte ha ex i mitt liv.

  • Anonym (All rätt)
    Mammaochbonusmamma skrev 2019-01-03 14:13:43 följande:

    Så är det absolut inte. Jag tycker bara att det fortfarande är ett ex och jag vill inte ha ex i mitt liv.


    Du har all rätt till att känna som du gör men bara för att du inte vill ha ett ex i ditt liv så kan du inte begära det damma utav honom.

    Alla är vi olika på våra sätt och vis. Jag kan förstå att en del saker känns jobbigt och man behöver inte ses dagligen men det är ju samtidigt vad det är.

    Jag hade istället vart glad över att relationen mellan dom fungerar bra så barnen får det bästa av sina föräldrar.

    Att han sen behöver vara barnvakt åt hennes andra barn för att hon vill fixa naglar och dylikt är kanske lite överdrivet men å andra sidan så kanske inte din sambo tycker det är ett problem.
  • Griseknoen35
    Mammaochbonusmamma skrev 2019-01-03 14:13:43 följande:
    Så är det absolut inte. Jag tycker bara att det fortfarande är ett ex och jag vill inte ha ex i mitt liv.
    Fast du och ditt ex måste ju ha varandra i era liv då ni har barn ihop. 

    Tycker att din nya och hans ex är kloka som har en fungerande relation för barnen och att de dessutom kan umgås som folk utan att bråka. Var glad för din nya sambo, hans ex och deras barn istället, att de kan få det att fungera så bra. De kunde dock ha talat om för dig hur planerna för barnens födelsedagar var med lite mer framförhållning så att du visste. Sen att tänka på är att du inte bestämmer över vad din sambo har för relation med exet så länge det inte är en kärleksrelation då (men då kan du inte heller bestämma utan snarare dumpa han). Många människor är vänner med sina ex, bara för att man inte är kära i varandra längre och fungerar som ett par betyder det inte att man måste utesluta varandra ur sina liv, sluta vara vänner eller bråka och köra igång vårdnadstvister.

    Det kanske är bättre att du och ditt ex försöker hitta en fungerande relation mellan er och att du helt enkelt tänker om med det där att du inte vill ha ett ex i ditt liv. Du har barn med ditt ex. Stackars barn som har två tvistande föräldrar och har en mor som inte vill ha deras pappa i sitt liv bara för att han är ett ex.
  • Sharper

    Jag tycker det är överdrivet att båda ska vara med på båda firandena. Det hade jag inte gått med på. Då var ändå min före detta svärmor med när jag och min man gifte oss i september, hon hade hand om mina barn som var på pappahelg men hemma en stund på vigseln. Tanken var att mitt ex skulle vara med men han kände i sista stund att han inte klarade av det så då var hans mamma snäll och ställde upp så barnen fick vara med.

    Skulle min man åkt på något sådant för mina barn skulle jag givetvis vara bjuden också isåfall, annars hade han aldrig åkt och likaså tvärtom.

  • Tecum

    Visa det du skrev i startinlägget för din man och förklara hur du känner. Jag kan tycka att du låter avundsjuk för att de har en bra vuxenrelation även om de överkompenserar för barnens skull. Men dina känslor är det viktiga, bara för att det passar för andra att ha det så måste det inte passa för dig.

  • LFF

    Det är väl jättebra att de har en bra relation, din man och hans ex, så ni slapp två vårdnadstvister etc.

    Det jag däremot hakar upp mig på är att du känner att han och hans barn inte behövt göra några förändringar alls sen du och dina barn flyttade dit. Det skapar en bitterhet som inte kommer att försvinna utan riskerar att förgifta din och mannens relation. 

  • Anonym (Ava)
    Sharper skrev 2019-01-03 15:07:12 följande:

    Jag tycker det är överdrivet att båda ska vara med på båda firandena. Det hade jag inte gått med på. Då var ändå min före detta svärmor med när jag och min man gifte oss i september, hon hade hand om mina barn som var på pappahelg men hemma en stund på vigseln. Tanken var att mitt ex skulle vara med men han kände i sista stund att han inte klarade av det så då var hans mamma snäll och ställde upp så barnen fick vara med.

    Skulle min man åkt på något sådant för mina barn skulle jag givetvis vara bjuden också isåfall, annars hade han aldrig åkt och likaså tvärtom.


    ?Du aldrig gått med på?... man märker vem som bestämmer i er familj.
  • Sharper
    Anonym (Ava) skrev 2019-01-03 15:49:18 följande:

    ?Du aldrig gått med på?... man märker vem som bestämmer i er familj.


    Haha och det är verkligen inte jag! Min man hade heller aldrig gått med på det upplägget ts beskriver, hade jag åkt på släktkalas själv till mitt ex hade skillsmässopapprerna varit påskrivna innan jag ens kommit hem. Tur att han och jag tycker samma sak gällande ex, även om det är den andre föräldern. Man kan ha en bra relation ändå
  • Anonym (olika vem du frågar)

    Svaret är att man kan visst ha det så, om båda parter vill och det fungerar. Det fungerar aldrig när en vill det och den andre tvingas in i det tex. 

    Dock måste man kanske titta på fleras aspekter när man har nya partners. Framför allt pratar man givetvis med sin sambo innan saker bestäms, som tex detta med födelsedagar. 

    Att de ska ha kontakt varje dag låter i mina öron väldigt mycket - varför? Har barnen något problem? Jag har tidvis haft tät kontakt med mitt ex men då har det varit när tonåringarna haft problem osv. 

Svar på tråden Hur mycket kontakt med exet är okej?