Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    LVU dom offentlig - Är även andra dokument offentliga?

    En dom till LVU är offentlig. Men det säger ju egentligen inte så mycket. Kan man få ta del av överväganden och liknande också och hur gör man då?

    Dvs jag har en dom där två barn blev placerade enligt LVU 2017. Men kan jag ta del av om de fortfarande är placerade? Kan jag ta del av något övervägande eller upphävande av LVU?

  • Svar på tråden LVU dom offentlig - Är även andra dokument offentliga?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (soc.sekr.) skrev 2019-01-03 16:07:47 följande:

    Alla underlag som leder till ett LVU är inte offentlig, dom är ålagd med sekretess. 


    Det förstår jag. Men övervägande som man gör var sjätte månad och beslutar om LVU ska kvarstå eller upphävas?

    Kan man se att barn blir placerade men inte om de fått komma hem? Låter konstigt...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (soc.sekr.) skrev 2019-01-03 16:07:47 följande:

    Alla underlag som leder till ett LVU är inte offentlig, dom är ålagd med sekretess. 


    Det förstår jag. Men övervägande som man gör var sjätte månad och beslutar om LVU ska kvarstå eller upphävas?

    Kan man se att barn blir placerade men inte om de fått komma hem? Låter konstigt...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (va?!) skrev 2019-01-04 16:12:43 följande:

    en Lvu dom är väl inte offentlig?


    I sekretesslagens 7 kap. 4 § finns en bestämmelse om sekretess inom socialtjänsten för uppgift om enskilds personliga förhållanden. Bestämmelsen omfattar dock inte beslut om omhändertagande eller tvångsvård dvs LVM och LVU.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (soc sekr) skrev 2019-01-04 16:05:45 följande:

    Det är bara domar från förvaltningsrätten som är offentliga. Överväganden/omprövningar av LVU görs av socialnämnden och där är det sekretess.


    Okej, då förstår jag. Men hur kan man veta om barnen fått flytta hem igen då?
Svar på tråden LVU dom offentlig - Är även andra dokument offentliga?