• Anonym (Lära)

Generalisera om adhd, asperger och add!

Alla är olika, jo men visst men nu vill jag för att få ett övergripande enkelt svar innan jag djupdyker i ämnet veta hur folk med adhd, add och asperger är till sättet. Jag vet att det nyligen har bytts namn på allt men alla känner till det i dessa ord. Så hur är människor som har dessa personligheter? Generellt nu då.

T ex har jag förstått att folk med add saknar en startmotor och att folk med adhd är som en duracellkanin.

• Svar på tråden Generalisera om adhd, asperger och add!
  • Anonym (riktig info)
    Anonym (Lära) skrev 2019-01-03 16:44:37 följande:

Alla är olika, jo men visst men nu vill jag för att få ett övergripande enkelt svar innan jag djupdyker i ämnet veta hur folk med adhd, add och asperger är till sättet. Jag vet att det nyligen har bytts namn på allt men alla känner till det i dessa ord. Så hur är människor som har dessa personligheter? Generellt nu då.

T ex har jag förstått att folk med add saknar en startmotor och att folk med adhd är som en duracellkanin.

Då tycker jag det är hundra gånger bättre att du läser några böcker på ämnet eller på nätet. Inte sitta här och läsa random foks åsikter. Vissa kommer ha seriösa svar men andra inte. 

Sök på tex BUP, Ungdomshabiliteringen, Riksförbundet Attention
  • Anonym (A)
    Anonym (riktig info) skrev 2019-01-03 16:58:12 följande:
    Då tycker jag det är hundra gånger bättre att du läser några böcker på ämnet eller på nätet. Inte sitta här och läsa random foks åsikter. Vissa kommer ha seriösa svar men andra inte. 

Håller med
  • Anonym (Lära)
    Anonym (riktig info) skrev 2019-01-03 16:58:12 följande:

Fast nu har jag valt att göra så här. Jag tänker inte läsa tusentals sidor i böcker först. Det kommer senare.
  • Moder1

Generellt sätt så är vi med diagnoser lika olika som de som inte har.

Det är lika dumt att fråga hur närsynta människor är generellt eller hur långa människor är.

Men "generellt" så hade människornadött ut för länge sedan om vi inte hade haft adhd människornas driv, tekniken hade varit längre bak om vi inte hade haft folk med aspberger osv.

I min familj finns det adhd, add, autism och aspberger, dyslexi mm.

Vad exakt vill du veta?

• Aniiee

Rent generellt kan man få en generell bild om man läser diagnoskriterierna. Generellt sett så hamnar alla med diagnos X någonstans på en skala av kriterie Y, osv.

Annars kan ju jag bara prata för mig själv och hur jag är och har det och upplever världen.

I have a growing lack of disgust for you
  • AndreaBD
    Anonym (Lära) skrev 2019-01-03 17:07:52 följande:
    Fast nu har jag valt att göra så här. Jag tänker inte läsa tusentals sidor i böcker först. Det kommer senare.
    Ja, men det är ändå det bästa om du läser en kort sammanfattning på någon hemsida. Attentions hemsida funkar ju bra. Varför ska man uppfinna hjulet på nytt, det står ju bra sammanfattningar på olika ställen.
  • SmutsigTroll
    AndreaBD skrev 2019-01-03 18:22:25 följande:
    Varför ska man uppfinna hjulet på nytt, det står ju bra sammanfattningar på olika ställen.
    Intressant jämförelse.
  • Anonym (kp)

Det finns mängder av kortare sammanfattningar så läs dessa/se dessa hellre än att detta ska bli en till tråd där folk generaliserar och trycker ner folk ned neuropsykiatriska diagnoser.

• Anonym (JagHarAdd)
    Anonym (Lära) skrev 2019-01-03 16:44:37 följande:

Jag har Add och gjorde ett andra IQ test efter det tragiska jag gjorde på AF för några år sedan.I det nya så var jag medecinerad och hör o häpna jag fick långt övermedel.Dessutom så har jag förmågan att läsa av vad folk vill och inte vill,om de är ute efter nåt eller om de är fejk. Jag har tvärtom ganska bra startmotor men blir uttråkad ganska lätt.
  • SmutsigTroll
    Anonym (JagHarAdd) skrev 2019-01-03 20:30:57 följande:
    Jag har Add och gjorde ett andra IQ test efter det tragiska jag gjorde på AF för några år sedan.I det nya så var jag medecinerad och hör o häpna jag fick långt övermedel.Dessutom så har jag förmågan att läsa av vad folk vill och inte vill,om de är ute efter nåt eller om de är fejk. Jag har tvärtom ganska bra startmotor men blir uttråkad ganska lätt.
    Ja, amfetamin tenderar att ge användaren ökad prestationsförmåga och vanföreställningar.
  • Anonym (JagHarAdd)
    SmutsigTroll skrev 2019-01-03 20:52:00 följande:

Ja, amfetamin tenderar att ge användaren ökad prestationsförmåga och vanföreställningar.

SmutsigTroll skrev 2019-01-03 20:52:00 följande:

O du börjar bli gammal ser jag har du du fått demens i förtid? Demens gör ju folk elaka, de visste du nog inte.Nu vet du.
  • Anonym (runlikehell)

Tjejer med adhd tycker själva att de är färgstarka, livet med dom är aldrig tråkigt osv. De kräver en kille som är stark och inte osäker.
    I verkliga livet beror det på hur mycket skit en kille är beredd att ta.

• Anonym (AA)

Jag jobbar med två kvinnor diagnostiserade med adhd och maken till trötta och sega människor har jag inte träffat nånsin. Nu har de nog lite annat i sitt bagage också tror jag men som sagt, nån större energi är det inte tal om.

• Anonym (Atypisk autism)

Skrev detta i en annan tråd där en person likställde en narcissist med en autistisk person.

Copy-pastar.

En autistisk person är som sådan: (med reservation för egna tolkningar och upplevelser)

- Kan ha svårt att sätta ord på känslor, och inte vet vad denne eller andra känner

- Kan ha svårt att tolka olika situationer, kan överanalysera och komma fram till någon slutsats som inte alls är förenligt med det budskap som var tänkt att förmedlas

- Kan iochmed sin svårighet att tolka situationer bete sig socialt awkward och inte veta vad som enligt normen är ett beteende som skulle passa in i situationen

- Kan säga saker som betraktas som elaka, för att personen inte förstår att det är elakt, utan menar det på ett annat sätt

- Kan vara impulsiva, både med handlingar och uttalanden. Eftersom det kan vara svårt att tänka på flera saker samtidigt, så kan det vara svårt att tänka i flera seg. Och personen kan även ha problem med att förstå hur ett uttalande tolkas av andra

- Har oftast (eller nästan alltid) ett specialintresse som denne är djupt engagerad i och med lätthet kan rabbla fakta eller svara på frågor om. T.ex. båtar, bilar eller hästar.

- Kan ha svårt att tolka ansiktsuttryck och veta hur den ska förhålla sig till starka känslor hos personer. Om någon t.ex.är ledsen så kanske personen går därifrån eller ger en bitchslap. Det beror på om personen har fått influenser ifrån filmer eller tv-serier.

- De kan applicerar beteenden de ser på sig själva, utan att veta om de är positiva eller negativa. Eller inte veta hur omvärlden reagerar. Om en autistisk person t.ex. ser våldsamma filmer utan att förstå att det som händer är fel, så kan personen bli våldsam i liknande situationer som de i scenerna i filmen.

Jag säger inte att personer med autistiska drag har lättare att begå våldsbrott, för så är det inte. Alla kan bli snedvridna i psyket av att bli influerade av spel, filmer och liknande.

- De kan upplevas som empatilösa, det är de inte. De vet som sagt bara inte vad normen säger i en viss situation.

- De kan vara känsliga för sömmar, lappar på kläder, dofter, ljud, vissa färger.

- Är oftast väldigt korrekta i sitt talande och när de uttrycket sig i skrift. Använder ofta svåra termer i vardagen och har många ord i sitt aktiva vokabulär.

- De kan så att säga köra över folk med rättelser och det kan upplevas som att de hackar på folk när de egentligen bara vill ha korrekthet.

- Det är vanligt att de tar saker bokstavligt. Om någon säger ?vi hoppar över kaffet idag? så kan personen bokstavligen hoppa över kaffet

- De kan ha svårt att hålla många bollar i luften samtidigt, det är helt enkelt svårt att tänka på flera olika saker.

- De behöver ofta tydliga och målande instruktioner om de ska utföra något, de kanske behöver att man målar en bild för de eller skriver upp en instruktion. Här har många dey jobbigt i skolan, när de får otudliga uppgifter, dey är enklare om de får konkreta frågor att svara på eller att det är uppstolpat vad de ska göra.

- Eftersom det sociala samspelet är svårt så har de oftast få vänner, de lägger också oftast vikt vid att ha riktiga vänner. De kan också ha svårt att skaffa en partner. Faktum är att många personer med autism lever ensamma hela livet.

- Kan ha svårt att hålla en konversation, och tillföra saker till samtalet. Om det inte handlar om deras intresse förstås, då de kan prata länge om just det som intresserar de.

Nu har jag stolpat upp mycket som kännetecknar en person med högfungerande autism.

Jag har flera vänner, och även familjemedlemmar med autism och asperger så jag vet vad jag pratar om. Har även själv blivit diagnosticerad med Atypisk Autism. Är väl insatt i ämnet.

• Azusephre

Alla med npf-diagnoser har olika personligheter, men dom beter sig ändå likadant på vissa områden.

Jag har en 9-åring som har utretts och man kom fram till att hon uppnådde kriterierna för ADHD kombinerad form samt Autism 1.

ADHD kombinerad form innebär i princip att hon har medel-svår ADHD, hon har uppmärksamhetsproblematiken, hyperaktivteten, impulsiviteten. 

Hypern gör att hon inte kan sitta still, hon hyperpratar vilket innebär i stora drag att hon knappt är tyst, hon måste prata för att kunna tänka mer eller mindre, hon pratar även med sig själv när hon spelar spel etc. Hon blir hyperfokuserad vilket innebär att hon kan sitta med en grej som hon finner är jätte intressant i timmar, medan andra grejer inte fungerar överhuvudtaget.

Hon är impulsiv, tänker inte efter innan hon agerar. Hon söker uppmärksamhet oavsett om den är bra eller om den är dålig. För all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Hon är dessutom väldigt orädd av sig.

Autism 1 innebär idag Asperger/högfungerande autism. Hon har svårt för att förstå omgivningen, svårt i sociala sammanhang (har knappt några vänner, men i hennes värld så är alla hennes bästa vän), hon är gränslös (kan sitta i en främlings knä), empatilös (djur är som gossedjur för henne, hon förstår inte att även djur har känslor etc). Mönster, matte och logiska saker är hon mästare på. Brist på fantasi, läser hon en bok så har hon lättare att förstå en faktabok än en fantasibok, då det blir förvirrande för henne, då hon tror på allt. Är det en bok som handlar om spöken så tror hon att det finns spöken, är det en bok som handlar om magiska ting så tror hon att det finns på riktigt etc.

Dessa barn brukar också (inte alltid men många) vara 2/3 av sin ålder.

Hoppas den korta sammanfattningen dög^^ Sen är som sagt alla barn med denna problematik olika, men det beror till stora drag av personligheten.

Svar på tråden Generalisera om adhd, asperger och add!