• Anonym (Sorgsen)

    Göra ett eget begravningsprogram

    Hej,

    Jag försöker hjälpa en bekant som miste sin man nu i julas. Hon har det inte så bra ställt och begravningen och allt kommande efter är ju svindyrt. Bara för han hann bli några år över 65 så gäller ingen försäkring. Skandal.

    Försöker hitta saker som går att minska kostnaderna. Bland annat begravningsprogrammet. Man kan ju strunta i det, men hon vill gärna ha något så jag tänkte att man kanske kunde göra ett eget med bara fram och baksida. Framsidan med det klassiska infon om personen och kanske en bild. baksidan med kortare version av programmet. inte skriva ut psalmernas hela texter utan faktiskt använda psalmböckerna.
    MEN behöver tips hur jag kan göra dom och var. kanske vad för slags papper.

  • Svar på tråden Göra ett eget begravningsprogram
  • Mawie

    Vad skönt att hon har dig som vän som vill hjälpa när man har det som tyngst och inte orkar tänka.

    Vi hade begravningsbyrå när våran dotter begravdes, det kostade 14000kr

    Programmen skulle jag försöka göra själv, man kan ta musik från Spotify koppla till en högtalare.

    Prästen kom hem till oss och vi bestämde psalmer och texter.

    Kanske är bra om du finns med vid samtal med präst och kan anteckna i vilken ordning allt ska ske vilka texter vilka psalmer.

    Det är väldigt skönt när man bara får lov att sörja vid begravningen istället för att oroa sig för saker runt omkring.

    Bra och veta om man tex ta med sig någon blomma/ros


    Ängeldotter 6/9-18
  • ALLIEVERDO
    Mawie skrev 2019-01-06 11:26:07 följande:

    Vad skönt att hon har dig som vän som vill hjälpa när man har det som tyngst och inte orkar tänka.

    Vi hade begravningsbyrå när våran dotter begravdes, det kostade 14000kr

    Programmen skulle jag försöka göra själv, man kan ta musik från Spotify koppla till en högtalare.

    Prästen kom hem till oss och vi bestämde psalmer och texter.

    Kanske är bra om du finns med vid samtal med präst och kan anteckna i vilken ordning allt ska ske vilka texter vilka psalmer.

    Det är väldigt skönt när man bara får lov att sörja vid begravningen istället för att oroa sig för saker runt omkring.

    Bra och veta om man tex ta med sig någon blomma/ros


    Beklagar sorgen.

    Jag var med henne på mötet inför begravningen. Var sekreterare och utfrågare kan man säga.

    Även fixat en som sjunger, hjälpt att hitta låtar och med annonsen mm.

    Nästa steg är blommor.

    Men det svåra är ju att jag inte kan lösa penga problemen. Så försöker hitta lösningar ändå.

    Som detta med begravningaprogrammen. För man vill ju inte ha helt vanliga papper osv
  • Brittan
    ALLIEVERDO skrev 2019-01-07 19:04:52 följande:

    Beklagar sorgen.

    Jag var med henne på mötet inför begravningen. Var sekreterare och utfrågare kan man säga.

    Även fixat en som sjunger, hjälpt att hitta låtar och med annonsen mm.

    Nästa steg är blommor.

    Men det svåra är ju att jag inte kan lösa penga problemen. Så försöker hitta lösningar ändå.

    Som detta med begravningaprogrammen. För man vill ju inte ha helt vanliga papper osv


    Tänker på att du skriver om att nästa steg är blommorna. Jag var på en begravning och istället för blommor hade man smyckat kistan med granris. Det var superfint. Enkelt och stilrent.
  • Brittan
    ALLIEVERDO skrev 2019-01-07 19:04:52 följande:

    Beklagar sorgen.

    Jag var med henne på mötet inför begravningen. Var sekreterare och utfrågare kan man säga.

    Även fixat en som sjunger, hjälpt att hitta låtar och med annonsen mm.

    Nästa steg är blommor.

    Men det svåra är ju att jag inte kan lösa penga problemen. Så försöker hitta lösningar ändå.

    Som detta med begravningaprogrammen. För man vill ju inte ha helt vanliga papper osv


    Tänker på att du skriver om att nästa steg är blommorna. Jag var på en begravning och istället för blommor hade man smyckat kistan med granris. Det var superfint. Enkelt och stilrent.
  • Anonym (...)

    Jag gjorde programmet till svärfars begravning - snäll och mycket sparsam gubbe som dog av ren ålderdom när han var 96. Han skulle blivit skitsur som vi beställt program från tryckeri.

    Fanns mall i Word för A4 man kunde vika så det blev 4 sidor. Jag satte en bild på honom överst med datum och sedan själva programmet. Skrev ut på vanligt papper. Blev väl inte lyxigt eller flott men Ok. Tror man kan få låna ngt som heter bårtäcke att lägga på kistan från församlingen, så behövs de inte så mycket blommor.

  • ALLIEVERDO
    Brittan skrev 2019-01-07 22:51:56 följande:
    Tänker på att du skriver om att nästa steg är blommorna. Jag var på en begravning och istället för blommor hade man smyckat kistan med granris. Det var superfint. Enkelt och stilrent.
    Jaså, det har jag aldrig hört om. Det ska nämna som förslag. Han var nämligen alltid i skogen.
  • ALLIEVERDO
    Brittan skrev 2019-01-07 22:51:56 följande:
    Tänker på att du skriver om att nästa steg är blommorna. Jag var på en begravning och istället för blommor hade man smyckat kistan med granris. Det var superfint. Enkelt och stilrent.
    Jaså, det har jag aldrig hört om. Det ska nämna som förslag. Han var nämligen alltid i skogen.
  • ALLIEVERDO
    Anonym (...) skrev 2019-01-07 23:03:56 följande:

    Jag gjorde programmet till svärfars begravning - snäll och mycket sparsam gubbe som dog av ren ålderdom när han var 96. Han skulle blivit skitsur som vi beställt program från tryckeri.

    Fanns mall i Word för A4 man kunde vika så det blev 4 sidor. Jag satte en bild på honom överst med datum och sedan själva programmet. Skrev ut på vanligt papper. Blev väl inte lyxigt eller flott men Ok. Tror man kan få låna ngt som heter bårtäcke att lägga på kistan från församlingen, så behövs de inte så mycket blommor.


    Kommer du möjligen ihåg vilken stil och storlek du använde på texten? 
  • ALLIEVERDO
    Anonym (...) skrev 2019-01-07 23:03:56 följande:

    Jag gjorde programmet till svärfars begravning - snäll och mycket sparsam gubbe som dog av ren ålderdom när han var 96. Han skulle blivit skitsur som vi beställt program från tryckeri.

    Fanns mall i Word för A4 man kunde vika så det blev 4 sidor. Jag satte en bild på honom överst med datum och sedan själva programmet. Skrev ut på vanligt papper. Blev väl inte lyxigt eller flott men Ok. Tror man kan få låna ngt som heter bårtäcke att lägga på kistan från församlingen, så behövs de inte så mycket blommor.


    Hur skrev du i programmet. Skrev du tex låten som spelades av orgel.......vem som gjort den och under orgel.
    å om någon sjöng skrev du vem som gjort låten eller vem som sjöng som rubrik elelr under dessutom. puh va mycket att tänka på.
  • Anonym (...)

    Jag tror man kan få all information om musiken av kantorn och jag är övertygad om att programmet inte behöver vara perfekt.

Svar på tråden Göra ett eget begravningsprogram