Allergisk mot rödvin. Finns det medicin som lindrar?
Jag har världens största i-landsproblem
Efter allergitest så har det visat sig att jag är allergisk mot kvalster och vissa mögelsorter (vilket förstås inte är ett så stort problem, men även histamin (som finns i rödvin, om jag förstår det hela rätt.) Jag dricker inte rödvin så vansinnigt ofta, men tycker att det är gott och jag har svårt att se mig själv avstå från det resten av livet. Däremot förklarar allergitestet varför jag med vissa rödviner får brutal hosta så att jag kräks av det redan efter ett par klunkar och den typen av rödvin vill jag inte dricka, så klart. Men så finns det andra typer av rödvin, där jag inte blir SÅ pass påverkad, men får enorm klåda i händerna och på näsan (av alla ställen), och det känns ju som att det borde gå att lindra på något vis.
Är man allergisk mot katter och ska tillfälligt träffa en katt, så kan man ju ta en allergitablett.
Är man allergisk mot pollen, så finns det nässprayer och ögondroppar med antiallergiska medel i.
Mitt barn är kraftig mp/äggallergiker, men han blir förstås döende när han får i sig något sådant, men det finns ju även där mediciner som lindrar om han med handen råkar ta i ett kex med ägg eller mjölkprotein, så att han blir mindre sjuk.
Något liknande borde väl finnas mot histamin? Är det någon här på familjeliv som vet?