• Anonym (allergisk)

Allergisk mot rödvin. Finns det medicin som lindrar?

Jag har världens största i-landsproblem Glad

Efter allergitest så har det visat sig att jag är allergisk mot kvalster och vissa mögelsorter (vilket förstås inte är ett så stort problem, men även histamin (som finns i rödvin, om jag förstår det hela rätt.) Jag dricker inte rödvin så vansinnigt ofta, men tycker att det är gott och jag har svårt att se mig själv avstå från det resten av livet. Däremot förklarar allergitestet varför jag med vissa rödviner får brutal hosta så att jag kräks av det redan efter ett par klunkar och den typen av rödvin vill jag inte dricka, så klart. Men så finns det andra typer av rödvin, där jag inte blir SÅ pass påverkad, men får enorm klåda i händerna och på näsan (av alla ställen), och det känns ju som att det borde gå att lindra på något vis.

Är man allergisk mot katter och ska tillfälligt träffa en katt, så kan man ju ta en allergitablett.

Är man allergisk mot pollen, så finns det nässprayer och ögondroppar med antiallergiska medel i.

Mitt barn är kraftig mp/äggallergiker, men han blir förstås döende när han får i sig något sådant, men det finns ju även där mediciner som lindrar om han med handen råkar ta i ett kex med ägg eller mjölkprotein, så att han blir mindre sjuk.

Något liknande borde väl finnas mot histamin? Är det någon här på familjeliv som vet?

• Svar på tråden Allergisk mot rödvin. Finns det medicin som lindrar?
  • Anonym (Marie)

Antihistamintabletter? Men väldigt mycket mat innehåller histamin. Kanske du ska äta mat som inte innehåller histaminer när du vill dricka vin? Till exempel se till att köttet är så gott som nyslaktat, eftersom histaminhalten ökar med tiden. Eller gå över till att dricka whiskey eller sprit?

HISTAMIN I MAT
    ? Histamin finns i all rökt, jäst, lång-lagrad, konserverad och inlagd mat.
    ? Histamin bildas när maten bryts ner.
    ? Mat kan innehålla höga histaminhalter redan efter ett par dagar i kylskåp.
    ? Frysning stoppar histaminproduktionen.
    ? Histamin bildas snabbast i 25°C, exempelvis i mat, mjölk och smör som står framme.
    ? Histamin försvinner INTE när det en gång bildats, inte ens vid upphettning.
    ? Vin och öl innehåller histamin. Alkohol generellt paralyserar enzymerna som ska bryta ner histaminet.
    ? Sötningsmedel innehåller inte histamin, men kan ha stor kemisk påverkan på kroppen hos känsliga personer och barn, och bör undvikas.

FÖDOÄMNEN MED HÖGT HISTAMININNEHÅLL

? Ketchup, senap, majonnäs och köpta såser och dressingar
    ? Tomater och tomatsåser
    ? Yoghurt, filmjölk, creme fraiche, keso, philadelphiaost och syrade/jästa mjölkprodukter
    ? Ost, utom mild hushållsost
    ? Fisk (i synnerhet lax och konserverad fisk, viss fryst fisk kan fungera)
    ? Spenat, avocado aubergine, zucchini, pumpa
    ? Jordgubbar, ananas, kiwi, melon
    ? Övermogen frukt generellt
    ? Torkad frukt, russin, plommon etc
    ? Bröd som luktar jäst och hembakat bröd/bullar
    ? Surdegsbröd
    ? Nötter, jordnötter, cashewnötter, mandel
    ? Rå äggula
    ? Ägg i sallad eller såser, råa ägg, kokta ägg som varmhållits*
    ? Pizza (jäst i degen, tomatsås, ingred s innehåller histamin och som ligger framme i rumstemp)
    ? Rökt, (bacon, kassler ex vis), lagrat eller konserverat kött
    ? Salami och kryddiga korvar, rökt korv eller korvar med rökarom
    ? Kalles kaviar och liknande
    ? Lever, leverpastej
    ? Bönor och linser, ärtor, baljväxter generellt
    ? Sojaprodukter, asiatiska såser, fisksås
    ? Vinäger, ättika, inläggningar
    ? Kryddmixer, cayennepeppar, jalapeno,
    pepperoni, chilipulver, curry, anis, muskotnöt
    ? Kålrabbi, surkål
    ? Skaldjur
    ? Light-produkter, sötningsmedel
    ? Tuggummi, godis med ?surt socker? + godis som legat i samma påse och fått surt socker på sig, lakrits, supersalta etc, godis färgat med spenat
    ? Kaffe
    ? Coca Cola
    ? Vin och alkohol överhuvudtaget
    ? Öl
    ? Naturligt jäst cider

Svar på tråden Allergisk mot rödvin. Finns det medicin som lindrar?