• Sat 26 Oct 2019 22:46
    2107 visningar
    7 svar
    7
    2107

    Magnetröntgen

    Aren1 skrev 2019-01-04 00:14:09 följande:

    Hur fungerar det när man gör en magnetkameraundersökning egentligen. Skulle gjort en här om veckan men fick total panik när jag skulle in i röret med den där äckliga masken på huvudet. Jag hade inte fått lugnande och då var det kört. Klarade en minut innan jag nästan kröp ut. Hur ska jag klara det här? Lugnande är nog ett måste men mer?

    Och sen undrar jag en sak, hur går själva undersökningen till? Tar dem kort och kör ut en igen för att sedan köra in och ta flera kort? Jag trodde att man skulle ligga där inne i 1,5 h hålet. Hjälp vill verkligen klara den!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-28 18:09
    Tänkte uppdatera då det kanske är någon annan som behöver lite hjälp. Jag fick göra om MR i den öppna kameran. Det var mycket bättre eftersom den var öppen på sidorna, man såg ut. Jag gjorde MR på hjärna och rygg. Antennen som du har på huvudet var mycket bättre eftersom den inte täckte hela ansiktet. Jag fick även ha en anhörig i rummet som höll i mitt ben vilket hjälpte då jag inte kände mig ensam och någon som jag litade på. Innan MR fick jag lugnande vilket gjorde all skillnad. Det tog bort klaustrofobikänslorna. Jag fick även komma ur kameran mellan de olika bildserierna. Tycker alla har varit otroligt snälla och hjälpsamma mot mig för att få detta fungera för mig

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-28 18:12
    TILLÄGG: den öppna kameran åkte man in med fötterna före, även fast man ska göra MR på hjärnan


    Fick du ngn spruta eller så? Hur lång tid tog det? jag ska också göra magnetkameraundersökning för helrygg och huvud. 
  • Sat 26 Oct 2019 22:51
    #4

    Har många frågor. Från vad jag vet så har man på sig sina underkläder + bomullsdräkt som ngn nämnde? 

    Är superrädd att läkarna slarvar och t.ex. råka gå in i rummet med t.ex. nycklar i fickan eller att dom har glömt ta bort metallverktyg (sax elr liknande) från rummet...

    Exakt HUR still ska man ligga under en så lång tid. Får man inte ta paus efter varje bild? Hur många bilder tas vanligtvis? 

Svar på tråden Magnetröntgen