• Anonym (Ringen)

Välja ring. Lite för liten eller lite för stor?!

Jag väljer att vara anonym iom att vi vill vara hemliga med att förlova oss.

Just nu har jag hem två ringar i samma modell, men olika storlekar för att testa vilken som passar bäst. Problemet är bara att storlek 17 känns tight då fingrarna är varma (men jag har oftast kalla händer). På morgonen då fingrarna är lite svullna får jag kämpa lite för att få av och på ringen. Annars då jag har varma händer kan den också kännas tight och svår att få av fingret (men det går att snurra på den). Då händerna är kallare känns den perfekt, sitter inte tight och inga problem att få den på och av fingret.

Storlek 17,5 sitter alldeles för löst då fingrarna inte är speciellt varma. Det känns som att ringen "flyger" fram och tillbaka på fingret då jag rör på handen. När jag ska ta av ringen är det inget motstånd, men den ramlar inte heller av fingret. På morgonen eller då jag annars har varma fingrar sitter den perfekt och då är det också lite motstånd när jag tar av den.

Hur ska jag välja? Jag har oftast svala händer.

Detta är en ring i vitguld, men hela ringen är mönstrad i ett "diamantmönster". Går det ens att förstora eller förminska utan att det syns då?

• Svar på tråden Välja ring. Lite för liten eller lite för stor?!
  • OlgaElvira

Du verkar behöva en ring som ör 17,25 istället, visst går den att vidga särskilt när det är så lite. Jag har både vidgat och tagit in mina ringar allt efter som jag gått upp och ner i vitt. En är en guldring med slipat mönster runtom, den andra är en i vitguld med några små stenar. Det har inte förändrat utseendet på dem alls. De har nu suttit på min hand i 43 år.

• fjanten

Det är så svårt det där... Jag har alltid smalare fingrar under höst och vinter, som svullnar något när det blir varmare... Så mina ringar sitter aldrig perfekt! Jag kan ju heller inte ta in och tänja/krympa varje år... Så kort och gott har jag ringar som passar perfekt ca apr/maj-sept/okt, sedan är ringarna lite för stora... Irriterande.

• Anonym (17)

Eftersom fingrarna ändras kommer det ju inte vara perfekt. Jag tror på lite mindre. Har en ring som sitter lite löst. Störigt .

• Gryntroll

Jag skulle säga tvärtom, hellre lite stor än lite liten.

Men då har jag också råkat ut för att fingret svullnat under natten så att ringen inte gick att få av och fick sågas upp på Vårdcentralen för att svullnaden skulle kunna går ner. Hade tur i oturen tid hos VC av annan anledningen dagen efter. Så numera, efter lagningen är mina ringar något stora och känslan av att de åker fram och tillbaka gör mig lättad

• Anonym (VX)

Jag tyckte min ring hängde och slängde i början, men efter 20 år kunde jag inte ens ta av den. Efter ännu några år klippte jag upp den och lämnade in den för förstoring.

• Anonym (Ringen)

Tack för alla svar! Jag tror att jag måste satsa på den lite stora iom att jag får kämpa att få av den mindre ringen när jag har varma händer. Behöver ta av den varje dag då jag jobbar inom vården.

Går det att förminska en vitguld ring med mönster så det inte syns att den är förminskad, ifall det behövs?

• Anonym (stor)

Den stora, eftersom fingrarna kommer öka i omfång med åren. Man blir även varmare när man kommit upp i medelåldern, för att inte tala om klimakteriet. Utöver detta tillkommer ökad svullnadsbenägenhet.

• Anonym (Erfarenhet)

Här kommer mina bästa råd.

Är det en förlovnings/vigselring så skulle jag välja en ring som jag kan förminska och förstora utan problem så inga mönster etc. Jag är vis av erfarenhet som har en ring med diamanter runt hela ringen som inte kan justeras vid behov. Inte smart och det kommer att behövas!

Dina fingrar kommer att bli både tjockare och smalare genom livet men du måste ju utgå från att den sitter bra nu. Det låter som att en 17,25 skulle vara det bästa för dig just nu.

Hellre något stor än tajt ring då det är hemskt när ringen klämmer åt.

Försök välja storlek utifrån när dina fingrar är svullna och varma hellre än kalla. Med reservation för om det är en enorm skillnad och du faktiskt skulle tappa ringen när du är kall.

Försök göra en 17,25 då just det där ,25 kan göra stor skillnad på hur ringen sitter.

Svar på tråden Välja ring. Lite för liten eller lite för stor?!