• splat

Bo ihop när man gjort slut

Hej

Det är slut med min sambo sen några dagar tillbaka. Vi har bott i min lgh i lite över 1,5 år och nu är det som sagt slut. Var mest från min sida då jag inte orkade förtränga mina känslor längre och tro att jag skulle känna att jag ville fortsätta mitt liv med henne.

Hon bor kvar och vi ignorerar varandra. Pratar knappt vilket är skönt men jobbigt att vara under samma tak de timmar man är ledig. Har ni upplevt nåt liknande och i sådana fall, vad hände/gjorde ni?

Jag förstår ju att det inte är hållbart och det fattar hon med men hon vill nog vänta i några mån tills hon kan köpa själv, men såhär kan man inte leva i några mån. Dock vill jag vänta lite att säga sånt då allt är färskt nu. Hon trivs ju heller inte såhär. Flytta till sina föräldrar kommer hon vägra (30 år) och hon har inga stabila relationer med kompisarna.

• Svar på tråden Bo ihop när man gjort slut
  • Anonym (...)

Inte alls ovanligt att flytta hem till föräldrarna när det tar slut. Riv plåstret och säg det till henne.

• Bolliz

Är hon helt på det klara att det inte blir ni igen? Är du helt på det klara?

Då är det dags att vara vuxen och sitta mer tillsammans och komma fram till hur ni ska gå vidare. Nått annat finns där inte att göra i nuläget. Dela upp kapital, husgeråd, pengar osv. Kontakta mäklare eller sätt upp er i bostadskö. Leta lght på blocket. Hyr i andra hand. PRATA! Lös det!

Jag bodde med mitt ex i 2månader. Det var hemskt. Jag fick inte tillgång till min nya lägenheten men tack o lov bodde vi i hus med två våningar, så vi tog vars en.

Lycka till!

• EmberEyes

Börja prata med varandra är steg ett.
    Generellt gäller 3 mån uppsägningstid, om inget annat är överenskommet.
    Gör en bodelning,
    Har ni barn? Kontakta familjerätten och gör upp om boende och liknande.

• splat
    Bolliz skrev 2019-01-04 21:43:07 följande:

Är hon helt på det klara att det inte blir ni igen? Är du helt på det klara?

Då är det dags att vara vuxen och sitta mer tillsammans och komma fram till hur ni ska gå vidare. Nått annat finns där inte att göra i nuläget. Dela upp kapital, husgeråd, pengar osv. Kontakta mäklare eller sätt upp er i bostadskö. Leta lght på blocket. Hyr i andra hand. PRATA! Lös det!

Jag bodde med mitt ex i 2månader. Det var hemskt. Jag fick inte tillgång till min nya lägenheten men tack o lov bodde vi i hus med två våningar, så vi tog vars en.

Lycka till!

Det är min lgh så hon flyttar. Ändå sättet är köpa eller till nån familjemedlem, dock är jag för snäll att tvinga henne till nån familjemedlem (iaf i nuläget). Jag är helt på det klara med det och tror även hon. Vi har ju gjort slut ca 7ggr tidigare så båda är trötta på det nu. De andra ggr bodde vi också ihop men blev löst snabbt, men nu fokuserar jag bara på det dåliga vi hade så jag inte frästas att bli ihop igen. Finns inte ens nåt att dela utan bara hennes kläder som ska flyttas (och hon :)) men Sthlm är svårt med bostad vilket jag förstår.
  • splat
    EmberEyes skrev 2019-01-04 22:00:12 följande:

Börja prata med varandra är steg ett.

Generellt gäller 3 mån uppsägningstid, om inget annat är överenskommet.

Gör en bodelning,

Har ni barn? Kontakta familjerätten och gör upp om boende och liknande.

Jo men alltid stelt i början tror jag. Första gången det här för mig. Inga barn. Finns inget att dela, jag äger lgh själv så hon flyttar. Tror det inte är någon uppsägningstid, hon flyttade in till mig efter jag köpt och då blir man officiellt inneboende även fast det låter dåligt om ens partner. Vi har inga kontrakt. Så bara att hon hittar nåt eget men i Sthlm är det bara att köpa eller bo hos nån i andrahand vilket är ett alternativ om det blir för jäkligt.
  • splat
    Anonym (...) skrev 2019-01-04 21:30:55 följande:

Inte alls ovanligt att flytta hem till föräldrarna när det tar slut. Riv plåstret och säg det till henne.

Är svårt när man känt varann så länge. Enklare sagt än gjort. Jag själv skulle aldrig göra det men man kan heller inte tvinga att bo såklart men man är ju människa.
  • Anonym (Ss)

Söker hon aktivt lösningar? Kan hon börjat kolla på andrahand eller hyra rum?. Inte ditt ansvar vart hon flyttar ni har inga barn eller husdjur som försvårar det.

• EmberEyes
    splat skrev 2019-01-04 22:08:31 följande:
    Jo men alltid stelt i början tror jag. Första gången det här för mig. Inga barn. Finns inget att dela, jag äger lgh själv så hon flyttar. Tror det inte är någon uppsägningstid, hon flyttade in till mig efter jag köpt och då blir man officiellt inneboende även fast det låter dåligt om ens partner. Vi har inga kontrakt. Så bara att hon hittar nåt eget men i Sthlm är det bara att köpa eller bo hos nån i andrahand vilket är ett alternativ om det blir för jäkligt.
    Om det inte finns ett skrivet avtal om annat är det 3 månader som gäller. Sedan tror jag inte att hon heller vill bo ihop längre än nödvändigt, men du kan inte avhysa henne innan dessa tre månaderna gått. Om lgh köptes in i samband med ert samboskap (inom några månader) så kan hon ha rätt till halva oavsett vem som står på kontrakt, lån, eller betalat. Se då till att prata med jurist, så du får hjälp med att hantera den situationen.
  • Anonym (6måm)
    EmberEyes skrev 2019-01-04 23:41:43 följande:

Om det inte finns ett skrivet avtal om annat är det 3 månader som gäller. Sedan tror jag inte att hon heller vill bo ihop längre än nödvändigt, men du kan inte avhysa henne innan dessa tre månaderna gått. Om lgh köptes in i samband med ert samboskap (inom några månader) så kan hon ha rätt till halva oavsett vem som står på kontrakt, lån, eller betalat. Se då till att prata med jurist, så du får hjälp med att hantera den situationen.

Har hört att man kan ha rätt till halva lägenheten om man varit sambos mer ön 6månader och saknar samboavtal. Det är rätt lömskt.. kolla så hon inte kan sno lägenheten ts!
  • splat
    Anonym (Ss) skrev 2019-01-04 23:16:17 följande:

Söker hon aktivt lösningar? Kan hon börjat kolla på andrahand eller hyra rum?. Inte ditt ansvar vart hon flyttar ni har inga barn eller husdjur som försvårar det.

Tror inte det då det är färskt. Blir nog senare som hon kommer att kolla
  • splat
    EmberEyes skrev 2019-01-04 23:41:43 följande:

Det gäller inte. Jag köpte och bodde innan så hon har inte rätt till nåt (och tror hon inte ens kommer kräva nåt och kolla upp själv). Men tre mån har jag läst nånstans att det gäller, men hon är ingen sån som kommer kräva utan mest tror jag att hon vill köpa och måste därmed spara kanske 2mån till. Men det är ganska lång tid att leva som vi gör så får se. Hon kanske kommer på andra tankar nu när hon får se hur det är haha.
  • Anonym (.....)
    splat skrev 2019-01-05 01:17:13 följande:

Det gäller inte. Jag köpte och bodde innan så hon har inte rätt till nåt (och tror hon inte ens kommer kräva nåt och kolla upp själv). Men tre mån har jag läst nånstans att det gäller, men hon är ingen sån som kommer kräva utan mest tror jag att hon vill köpa och måste därmed spara kanske 2mån till. Men det är ganska lång tid att leva som vi gör så får se. Hon kanske kommer på andra tankar nu när hon får se hur det är haha.

Var ni tillsammans under den tiden du köpte lägenheten? Det är det som är intressant i förhållande till om hon har rätt til halva.
  • splat
    Anonym (.....) skrev 2019-01-05 01:52:46 följande:

Var ni tillsammans under den tiden du köpte lägenheten? Det är det som är intressant i förhållande till om hon har rätt til halva.

Nej. Köpte den flera månader innan vi blev tillsammans.
Svar på tråden Bo ihop när man gjort slut