• Anonym (Pion)

Firande och present av pensionärer

Hur har ni andra firat era nära och kära som har gått i pension? Har ni förslag på bra presenter? Det är arbetsnarkomaner som verkligen har kört hårt hela livet och väntade extra länge med att gå i pension så hittar gärna något kul som anspelar på det.

• Svar på tråden Firande och present av pensionärer
  • EmberEyes

En liten slägga och en utförlig instruktion  med bilder hur hen ska döda sin väckarklocka? Eller sax och instruktion för att klippa sönder ett arbetsklädesplagg (en slips eller profil-tröja eller liknande inkluderat). En spa-dag, en runda på gocart-bana eller bara en dag på stan på en vanlig tisdag i februari (när de allra flesta faktiskt brukar jobba) kan kännas väldigt lyxigt. Eller en "weekend-resa" mitt i veckan, om den budgeten finns.

• EmberEyes

Ett inramar medlemskap i PRO tillsammans med kurskataloger för seniorskurser via ABF, folkuniversitetet, studiefrämjandet, medborgarskolan m. fl, ev med ett presentkort/kuvert med en slant för att betala för det.

• Anonym (Oj)
    EmberEyes skrev 2019-01-05 00:42:06 följande:

Ett inramar medlemskap i PRO tillsammans med kurskataloger för seniorskurser via ABF, folkuniversitetet, studiefrämjandet, medborgarskolan m. fl, ev med ett presentkort/kuvert med en slant för att betala för det.

Inget bra tips.
    Bara för att man går i pension behöver man inte dra sig tillbaka till PRO-soffan med andra äldre.
    Man kanske är jätteaktiv och verkligen inte intresserad av PRO.
  • EmberEyes
    Anonym (Oj) skrev 2019-01-05 10:46:56 följande:
    Inget bra tips.
    Bara för att man går i pension behöver man inte dra sig tillbaka till PRO-soffan med andra äldre.
    Om det nu är ett stort politiskt ställningstagande för dig/"din  pensionär" att inte gå med i PRO så hoppa över det.
    Du kan fortfarande ge bort en senior-kurs i drejning eller klassisk grekiska (eller vad nu pensionären i fråga finner intressant).
  • Anonym (Oj)
    EmberEyes skrev 2019-01-05 14:37:36 följande:
    Om det nu är ett stort politiskt ställningstagande för dig/"din  pensionär" att inte gå med i PRO så hoppa över det.
    Du kan fortfarande ge bort en senior-kurs i drejning eller klassisk grekiska (eller vad nu pensionären i fråga finner intressant).
    Du verkar tro att dagens pensionärer är som gårdagens.
    Dagens pensionärer tar nog hellre emot ett presentkort på valfritt charterbolag t ex istället för en kurs i drejning.
  • EmberEyes
    Anonym (Oj) skrev 2019-01-05 16:08:34 följande:
    Dagens pensionärer tar nog hellre emot ett presentkort på valfritt charterbolag t ex istället för en kurs i drejning.
    Och du verkar inte kunna läsa...
    EmberEyes skrev 2019-01-05 00:39:12 följande:

En liten slägga och en utförlig instruktion  med bilder hur hen ska döda sin väckarklocka? Eller sax och instruktion för att klippa sönder ett arbetsklädesplagg (en slips eller profil-tröja eller liknande inkluderat). En spa-dag, en runda på gocart-bana eller bara en dag på stan på en vanlig tisdag i februari (när de allra flesta faktiskt brukar jobba) kan kännas väldigt lyxigt. Eller en "weekend-resa" mitt i veckan, om den budgeten finns.

• EmberEyes
    Anonym (Oj) skrev 2019-01-05 16:08:34 följande:
    och dessutom
    Anonym (Pion) skrev 2019-01-04 22:04:14 följande:

Hur har ni andra firat era nära och kära som har gått i pension? Har ni förslag på bra presenter? Det är arbetsnarkomaner som verkligen har kört hårt hela livet och väntade extra länge med att gå i pension så hittar gärna något kul som anspelar på det.

vilket jag tolkar som "driva med" det här med att bli pensionär.

Men ja, jag tolkar en drej-kurs och ett medlemskap i PRO som ett roligt skämt, du ser det som ett politiskt ställningstagande, och jag ser inget mer att hämta i en diskussion med dig. Dock läser jag gärna vilka roliga och spännande förslag du har.
  • Anonym (Oj)
    EmberEyes skrev 2019-01-05 16:21:52 följande:
    och dessutom

vilket jag tolkar som "driva med" det här med att bli pensionär.

Men ja, jag tolkar en drej-kurs och ett medlemskap i PRO som ett roligt skämt, du ser det som ett politiskt ställningstagande, och jag ser inget mer att hämta i en diskussion med dig. Dock läser jag gärna vilka roliga och spännande förslag du har.
    Vi tolkar saken olika helt uppenbart.

Så du tycker att PRO och drejkurser ska ses som skämt? Alltså, jag blir inte klok på dig.
    På något vis är det du skriver och anspelar på faktiskt ganska tragiskt.

Jag har gett ett förslag, dög inte det?

Sedan undrar jag hur gammal du är... faktiskt.
    Många gånger kan man ju skylla oförstånd på låg ålder.
  • Virriga Vera
    EmberEyes skrev 2019-01-05 00:42:06 följande:

Hade jag fått det hade jag blivit otroligt ledsen och sårad.
  • Virriga Vera

Inte alls faktiskt, min man gick i pension nu i somras och vi firade det med att ta våra hojar på en 3 veckors hojsemester ut i Europa. Vad har de för intresse?
  • EmberEyes
    Virriga Vera skrev 2019-01-05 16:35:08 följande:
    Hade jag fått det hade jag blivit otroligt ledsen och sårad.
    Förhoppningsvis hade jag känt dig tillräckligt väl att jag skulle veta att du finner kursutbudet hos folkuniversitetet och medborgarskolan m. fl. djupt sårande, och hade ju då inte valt att ge dig en kurs.
    Hade jag känt dig hade jag väl veta att du älskar att åka båge och hade kanske givit dig ett "rekond"-paket för din MC om det nu existerar, och om jag inte var rädd för att du skulle tolka gåvan som en insinuationen att du kanske inte kan ta hand om din båge och bli kränkt av en sådan gåva.
  • Ess
    Anonym (Oj) skrev 2019-01-05 10:46:56 följande:
    Inget bra tips.
    Beroende på styrelsen så är det många som anordnar olika aktiviteter, tex studiebesök med guide på både företag och museer, resor, föredrag osv.
    Så de flesta PROare sitter inte i en soffa och väntar på liemannen. Det finns många par som är medlemmar, men även många ensamstående där PRO är en chans att komma ut ihop med andra och aktivera sig. 
    Skulle man tycka styrelsen är slö, så kan man själv ställa upp och komma med förslag på aktiviteter, eller ställa upp till val och engagera sig riktigt.
Svar på tråden Firande och present av pensionärer