• Anonym (Tunnan)

Så fruktansvärt jobbigt. Ser ut som en tunna pga prednisolon.

Har ett jobbigt skov i min tarm och fått äta kortison ca 2 månader.

Varit sjukskriven men börjar jobba igen på måndag eftersom jag är bra nu.

Dock ser jag ut som en jävla tunna. Jag har lagt på mig massor denhär gången.

Tappat alla kurvor totalt utan ser ut som en tunna med ett månansikte på det.

Känns så sjukt jobbigt.

Någon som vet hur lång tid de tar innan man ser hyffsat normal ut igen?

Har ju massa vätska kvar för jag kissar enormt mycket hela tiden men har ju även ätit massa så kommer behöva träna bort de.

Har nån även tips på bästa träningen för att få bort dehär.

• Svar på tråden Så fruktansvärt jobbigt. Ser ut som en tunna pga prednisolon.
  • Anonym (Oj)

Går man upp i vikt av prednisolon?

:(

• Anonym (Oj)

• Anonym (Nej)
    Anonym (Oj) skrev 2019-01-05 13:50:54 följande:

Du kan samla vätska när du äter prednisolon och ibland ökas aptiten. Men du går inte upp i vikt bara för att du äter medicinen
  • Anonym (Vikt)

Man går upp i vikt av presnisolon, har själv gått på höga doser i många år. Sammanlagt har jag gått upp 60 kilo. Du samlar dels vätska men medicinen gör också att du lagrar fett på ett extremt sätt+ att man får extra fettdepåer på vissa ställen bla nacken. Heter nåt så charmigt som Buffalo hump enligt min läkare.

Har lyckats va utan i sex månader nu och har lyckats gå ner 15 kilo och den värsta svullnaden har lagt sig, har inte månansikte längre. Hoppas verkligen jag ska klara mig med den nya medicinen och slippa cortison igen

• Anonym (Nej)
    Anonym (Vikt) skrev 2019-01-05 17:26:46 följande:

Man går upp i vikt av presnisolon, har själv gått på höga doser i många år. Sammanlagt har jag gått upp 60 kilo. Du samlar dels vätska men medicinen gör också att du lagrar fett på ett extremt sätt+ att man får extra fettdepåer på vissa ställen bla nacken. Heter nåt så charmigt som Buffalo hump enligt min läkare.

Har lyckats va utan i sex månader nu och har lyckats gå ner 15 kilo och den värsta svullnaden har lagt sig, har inte månansikte längre. Hoppas verkligen jag ska klara mig med den nya medicinen och slippa cortison igen

Medicinen gör dig inte fet, ett ökat sug/aptit gör att du går upp i vikt. Jag åt också höga doser av kortison under lång tid. 28tabletter om dagen i tre år.
  • Anonym (Vikt)
    Anonym (Nej) skrev 2019-01-05 20:24:53 följande:

Medicinen gör dig inte fet, ett ökat sug/aptit gör att du går upp i vikt. Jag åt också höga doser av kortison under lång tid. 28tabletter om dagen i tre år.

Ett ökat sug, ökad hunger OCH en ökad fettlagring.

Kortison är en av de mediciner som har biverkan viktuppgång. Kortison gör att man blir mer hungrig och äter mer men påverkar också hur

kroppen lagrar in fett. Detta leder till en ökad fettmängd framför allt kring magen. Det är inte så att alla som tar kortison tabletter

går upp i vikt men tyvärr drabbar det väldigt många.
  • Anonym (Oj)

Fy så tråkig biverkning! Ska starta medicinering ikväll med "flytande" kortison och i en månad... hoppas inte att det ställer till det då jag redan är stor :(

• Anonym (Tunnan)
    Anonym (Nej) skrev 2019-01-05 20:24:53 följande:

28 st 5mg tabletter i 3 år?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Tunnan) skrev 2019-01-08 20:06:00 följande:

28 st 5mg tabletter i 3 år?

Tror det var så, åt extrema mängder av kortisonet i kombo med cellgifter.
  • Anonym (Tunnan)

Det låter väldigt väldigt märkligt om de är så.

Man ska ju inte ta så mycket. Och trappa ner varje vecka.

28 tabletter blir ju 140mg.

Ta de varje dag i 3 år låter väldigt konstigt.

• Anonym (Vikt)
    Anonym (Tunnan) skrev 2019-01-12 21:15:19 följande:

Trappa ner varje vecka gjorde inte jag i alla fall tog 80 mg i över ett halv år innan jag kunde trappa ner nåt, sen funkade det inte så jag fick öka igen tog rätt många år innan jag kunde klara mig på bara cellgifter

Usch hoppas verkligen jag aldrig behöver ta cortison igen även om cellgiftet suger på sitt sätt
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Tunnan) skrev 2019-01-12 21:15:19 följande:

Jag ifrågasatte det ofta men var bara att acceptera. Är ju frisk idag så.
Svar på tråden Så fruktansvärt jobbigt. Ser ut som en tunna pga prednisolon.