• Yesboxallright

    Hjälp! Orkar ingenting!

    Jag är gravid i vecka 13, och jag har helt slut ork. Ni vet känslan när man har ätit för lite och kroppen känns alldeles slö och man vill bara lägga sig ner? Så har jag hela tiden nu. Jag måste sätta/lägga mig efter bara några minuter uppe. Jag orkar inte ens stå och laga mat utan måste ta en paus mitt i. Jag tror jag spenderar 95% av min vakna tid i soffan nu. Vad är problemet? Det är hemskt att inte kunna göra något. Alla mina värden var bra när bm tog proverna. Känner någon igen sig?

  • Svar på tråden Hjälp! Orkar ingenting!
  • tjockobbe

    Är i vecka 9 (8+1) och har varit sådan sedan vecka 5-6. Hade några dagar mellan jul och nyår där jag inte var trött, men sen kom det tillbaka igen. 


    Lever på hoppet att det ger med sig snart. Har inte varit såhär i mina tidigare graviditeter. Tycker lite synd om min partner och barnen som ser mig bara vara trött hela tiden, men försöker jag göra saker slutar det med att jag måste sova några timmar på eftermiddagen för att kunna vara sällskaplig en stund på kvällen. Pest eller kolera typ. 

  • Nathiis

    Jag orkade inte heller något i början ^^

    Det enda jag gjorde mellan v.8-14/15 ca var att jobba och sova.

    Min stackars man fick göra ALLT här hemma och jag kände mig så dum. Men han gjorde det gladerligen. Tack och lov.

    Är nu i v.28 och tröttheten har återkommit en aning men inte alls som i början ^^

  • Yesboxallright

    Ja, min man får också göra allt. Jag hjälper till så gott jag kan, men då slutar det med att jag somnar i soffan sen. Hoppas det går över snabbt...

    jag känner inte heller igen det sen tidigare graviditet. Men å andra sidan känner jag inte igen nästan någonting den här gången :D

  • lillagullefjun

    Jag är i vecka 8 (7+1) och känner igen mig sedan snart två veckor tillbaka. Mår illa och orkar inte göra någonting. Jobbigt (och tråkigt) men antagligen helt normalt och förhoppningsvis ger det sig lite längre fram.

  • whippitwhippet

    Precis samma här! Jag går in i vecka 13 nu och har haft det så här senaste två veckorna i alla fall. Känns outhärdligt jobbigt att göra något, vad det än är. Förstår inte ens hur jag ska klara av att jobba imorgon, första dagen efter julledigheten!

  • Yesboxallright
    whippitwhippet skrev 2019-01-06 20:06:45 följande:

    Precis samma här! Jag går in i vecka 13 nu och har haft det så här senaste två veckorna i alla fall. Känns outhärdligt jobbigt att göra något, vad det än är. Förstår inte ens hur jag ska klara av att jobba imorgon, första dagen efter julledigheten!


    Hoppas det går bra för dig att jobba!

    Vi har funderat på att rensa ut lite gammalt ur förrådet i veckan. Känns som att jag ska bestiga ett berg! Haha, somnade sittande i soffan idag. Tittade på en intressant serie, men vaknade plötsligt av att telefonen ringde. Helt otroligt.
  • amwv

    Är i v14 och min trötthet börjar ääääntligen gå över! Mellan v7 till v13 så va jag likadan, soffan var min bästa vän och min sambo fick göra allt verkligen. Nu har det slagit om, är vaken och pigg hela tiden, somnar sent (runt 03-04) och går upp vid 08-09 och är redo att göra allt. Känns mycket roligare att jobba nu också när man har energin :)

  • Yesboxallright
    amwv skrev 2019-01-07 01:45:52 följande:

    Är i v14 och min trötthet börjar ääääntligen gå över! Mellan v7 till v13 så va jag likadan, soffan var min bästa vän och min sambo fick göra allt verkligen. Nu har det slagit om, är vaken och pigg hela tiden, somnar sent (runt 03-04) och går upp vid 08-09 och är redo att göra allt. Känns mycket roligare att jobba nu också när man har energin :)


    Vad skönt att det har vänt för dig! Hoppas att även vi andra får den där energin snart ;)
  • Anonym (anonym)
    Yesboxallright skrev 2019-01-05 12:18:29 följande:

    Jag är gravid i vecka 13, och jag har helt slut ork. Ni vet känslan när man har ätit för lite och kroppen känns alldeles slö och man vill bara lägga sig ner? Så har jag hela tiden nu. Jag måste sätta/lägga mig efter bara några minuter uppe. Jag orkar inte ens stå och laga mat utan måste ta en paus mitt i. Jag tror jag spenderar 95% av min vakna tid i soffan nu. Vad är problemet? Det är hemskt att inte kunna göra något. Alla mina värden var bra när bm tog proverna. Känner någon igen sig?


    Det är progesteronet (gravidhormon, som behövs för att kroppen ska kunna behålla graviditeten) som utsöndras, som gör att man blir tröttare än vanligt vid graviditet.

    Det kan också vara järnbrist, be att de mäter ditt Ferritin (långtidsjärn). Har du under 60, så har du järnbrist. Då kan man tex köpa receptfria Duroferon 100mg på Apoteket och ta 1 tablett per dag.
  • Clementinan

    Precis samma för mig! Har varit sjukskriven i en vecka nu (är i vecka 10), skulle vara helt omöjligt att klara av jobbet. Orkar kanske tömma diskmaskinen sen måste jag sätta mej i soffan igen. Blir inte bättre av att jag imellanåt mår fruktansvärt illa och har en konstant äcklig smak i munnen. Mitt ferritin låg på 7,6 och hb på 112. Har ätit järn i ca en vecka och tycker jag fått liiite mer kraft. Bara typiskt att jag blir kass i magen av järnet!

    Hoppas det blir bättre för dej snart!

  • September89

    Är i vecka 9 och mår också urdåligt. Utöver jobbet ligger jag bara i soffan eller sängen helt utmattad. Hela helgerna och kvällarna ligger jag, och sover typ från 20 på kvällarna. Min man får göra precis allt, vilket han tack och lov gör utan att klaga men det är ändå jobbigt att veta att han får ta allt och att verkligen inte orka hjälpa till. För att inte tala om de stackars barnen som jag inte orkar göra något kul med. Så trist och jobbigt att må såhär. Hoppas verkligen att det släpper snart!

  • whippitwhippet
    Yesboxallright skrev 2019-01-06 21:08:10 följande:

    Hoppas det går bra för dig att jobba!

    Vi har funderat på att rensa ut lite gammalt ur förrådet i veckan. Känns som att jag ska bestiga ett berg! Haha, somnade sittande i soffan idag. Tittade på en intressant serie, men vaknade plötsligt av att telefonen ringde. Helt otroligt.


    Det gick dåligt att jobba! Jag är fortfarande sjukskriven och idag fick jag åka in till sjukhuset och få dropp för att jag var helt uttorkad efter att inte fått behålla något de senaste dagarna, är nu i v. 16.
Svar på tråden Hjälp! Orkar ingenting!