• Anonym (Trine)

Ny pojkvän med grav dyslexi, är det hållbart?

Jag visste om när vi började träffas att han hade dyslexi men allteftersom tiden gått, ca 6 mån, har jag insett att det är betydligt mer än så. Han kan knappt läsa eller förstå enkla ord och än mindre veta vad tider är, ens när de sägs. Vi har mycket missförstånd pga detta.

Jag har barn sedan tidigare som alla är intelligenta, både i skrift och verbalt, och jag anser att det är viktigt att kunna läsa för dem, hjälpa dem med läxor osv och föräldraskapet innebär generellt planering och framförhållning som jag fått intrycket av att han inte skulle klara av.

Jag vill gärna ha fler barn i framtiden, och han vill också gärna ha barn, men klarar skulle vi (han) klara det? Har någon erfarenhet av det här? Och hur tar jag upp det med honom?

• Svar på tråden Ny pojkvän med grav dyslexi, är det hållbart?
  • Långbenopluto

Oj, har du såna krav ska du lämna honom redan nu och du ska INTE ge honom anledningen till det eftersom han inte kan rå för sitt handikapp.

• Anonym (Trine)
    Långbenopluto skrev 2019-01-06 11:05:30 följande:

Oj, har du såna krav ska du lämna honom redan nu och du ska INTE ge honom anledningen till det eftersom han inte kan rå för sitt handikapp.

Är det orimliga krav menar du? Dyslexi har jag inga problem med alls men hans nivå är ju på samma nivå som min åttaåring och jag vill vara realistisk.
  • Anonym (X)

Vad har han mer än dyslexi?

• Anonym (Trine)
    Anonym (X) skrev 2019-01-06 11:10:28 följande:

Vad har han mer än dyslexi?

Hur menar du?
  • Anonym (Dysse)

Både jag och två av barnen har dyslexi och dåligt arbetsminne. Yngsta har grav dyslexi men det är ändå inte som du beskriver det. Ärligt talar låter det som att det är något mer om han knappt kan läsa alls. Han har inget begåvnings handikapp?

• Panduro
    Långbenopluto skrev 2019-01-06 11:05:30 följande:

Oj, vad menar du att hon har för krav?
  • Anonym (Trine)
    Anonym (Dysse) skrev 2019-01-06 11:22:05 följande:

Både jag och två av barnen har dyslexi och dåligt arbetsminne. Yngsta har grav dyslexi men det är ändå inte som du beskriver det. Ärligt talar låter det som att det är något mer om han knappt kan läsa alls. Han har inget begåvnings handikapp?

Jag vet inte, som tex vadå? :/ När han läser hackar han väldigt och har svårt att sedan förstå vad texten betytt. När vi messar antar jag att han har en funktion som läser upp för honom.
  • Anonym (Trine)
    Panduro skrev 2019-01-06 11:24:37 följande:

Oj, vad menar du att hon har för krav?

Tycker väl inte heller att mina krav är orimliga, eller snarare förväntning. Tänker att det är basala kunskaper som bör finnas där, har man dessutom barn och familjeliv gemensamt innebär det ju mycket tidspassning och mycket att hålla koll på.
  • Panduro
    Anonym (Trine) skrev 2019-01-06 11:33:26 följande:

Tycker väl inte heller att mina krav är orimliga, eller snarare förväntning. Tänker att det är basala kunskaper som bör finnas där, har man dessutom barn och familjeliv gemensamt innebär det ju mycket tidspassning och mycket att hålla koll på.

Jo, jag förstår. Om jag vore du hade jag nog lämnat. Skulle ha svårt att se ett välfungerande liv tillsammans med en sån man.
  • Anonym (Känner igen)

Om han har svårt att förstå även talade ord ibland, har han kanske en språkstörning, i kombination med dyslexi?

Det är medfött i så fall och svårt att göra något åt. Men även personer med språkstörning kan utveckla sitt språk och sitt ordförråd. Fast man kan inte räkna med att de ska komma ikapp. 

• Anonym (Mia)

Jag tror inte det kommer fungera, och det låter ju som mer än bara dyslexi... kan han sköta sin ekonomi tex? Och om ni skaffar gemensamma barn så får du ju räkna med att de kan komma att få samma svårigheter. Jag tror du gör bäst i att söka en mer jämlik relation (för det här låter som att du får bli mamma till honom på vissa plan och jag tror du kommer bli frustrerad)

• Anonym (Dysse)
    Anonym (Trine) skrev 2019-01-06 11:31:21 följande:

Jag vet inte, som tex vadå? :/ När han läser hackar han väldigt och har svårt att sedan förstå vad texten betytt. När vi messar antar jag att han har en funktion som läser upp för honom.

Begåvningshandikapp, alltså intellektuell funktionsnedsättning. Googla det på 1177 om du inte vet vad det är.

Min yngsta är i tonåren och har grav dyslexi men normal intelligens. Det hör inte ihop. Hon läser men hackigt, liksom utan flyt. Även talet är lite utan flyt. Som kungen typ Hon lyssnar helst på talböcker och läser noveller och serietidningar. Hon har svårt att lära sig utantill och måste alltid tänka efter t ex om hon ska översätta ett datum till siffror eller ett klockslag till digital tid. Så länge hon får komplettera med muntliga prov och lan lyssna på texter klarar hon skolan bra och hon har C och B i det mesta. Alla fungerar inte likadant men så kan en tonåring med grav dyslexi och dåligt arbetsminne men normal iq funka. För det hör som sagt inte ihop.
  • Anonym (Dysse)

Hon glömmer lätt tider och grejer också, men den löser hon själv genom att hon sätter alarm och påminnelser på telefonen. Hon är alltså en helt välfungerande tonåring.

• Anonym (X)

Kan han sköta vardagen, hem och jobb, med de svårigheter han har?

• fornminne

Som sagt, det där är inte bara dyslexi. Och det är inte orimligt att inte se en framtid med någon med så stora svårigheter. Hur klarar han sin vardag? Fortsätter ni ihop, och bildar familj, får du räkna med att ta ett stort ansvar. Är du inte beredd på det, gör det inte.

• Anonym (C)

Det låter som om han har någon sorts lindrigare utvecklingsstörning. Att flytta ihop eller skaffa barn med honom då är inte så genomtänkt.

Svar på tråden Ny pojkvän med grav dyslexi, är det hållbart?