• Anonym (Sjukskriven)

    Tillbaka efter sjukskrivning, vad säger man till kollegorna?

    Jag är kanske löjlig men är så nervös inför onsdag.

    Jobbade som personlig assistent när jag blev gravid i somras och min brukare var hotfull och aggressiv. Så hela sommaren spydde jag varje dag, grät och mådde piss på jobbet.. dels pga min graviditet och sen stressen arbetssituationen utsatte mig för.

    Fick reda på att bebisen inte levde på ultraljudet. Blev då sjukskriven 2 veckor. Pratade då med min chef som vetat om att jag mått dåligt och ?tänkt stå ut tills jag blev mammaledig?. Så han omplacerade mig till ny arbetsplats. Supertacksam!

    Men bara efter en månad på nya jobbet som jag kom till direkt efter sjukskrivningen blev jag sjukskriven igen.. mått så dåligt!! Panikångest och känt att jag vill lägga mig ner och dö. Jag saknar våran bebis. Jag grät varje dag efter jobbet för alla nya kollegor försökte lära känna mig och jag dog inombords av alla välmenande frågor om familj och min sambo..

    Är så nervös för ingen vet om varför jag varit sjukskriven.. är rädd för att må skit bara

  • Svar på tråden Tillbaka efter sjukskrivning, vad säger man till kollegorna?
  • Anonym (.)

    Tänker att det är bra att säga ungefär hur det var för att slippa funderingar, att du ännu sörjer och att du inte vill få massa frågor. Jag förlorade första barnet i v 13, och gick tillbaka direkt när jag slutat blöda. Sa inget till någon och höll allt för mig själv. Det var definitivt inte rätt sätt så här i efterhand. All sorg påverkar dig både privat och i jobbet.

  • annabellelee

    Jag hade nog också varit ärlig. Bättre det än att hitta på någon sjukdom, och så blir det skitsnack om det framkommer att du ljugit osv.

    Vill du inte prata om det så säg det, bara kort vad som hände och att det är känsligt och inget du vill diskutera. De får de respektera.

  • annabellelee

    Jag hade nog också varit ärlig. Bättre det än att hitta på någon sjukdom, och så blir det skitsnack om det framkommer att du ljugit osv.

    Vill du inte prata om det så säg det, bara kort vad som hände och att det är känsligt och inget du vill diskutera. De får de respektera.

  • Tiina87

    Antingen så säger du ingenting eftersom de absolut inte har att göra med varför du var sjukskriven. Eller så är du ärlig med att du haft missfall och då mått dåligt länge efter detta. Personligen anser jag att det oftast alltid är bäst att vara ärlig, om man har kollegor man känner förtroende och har tillit till.

  • Anonym (Praktisk)

    Du kan berätta hela historien eller ...

    Jag har varit sjuk ! Privat ! Non of your business !

Svar på tråden Tillbaka efter sjukskrivning, vad säger man till kollegorna?