• SweetJune

    När blir man kallad till bouppteckning (hur lång tid efter bortgång)?

    Hej,

    Min farfar gick bort i mitten av dec och min far lever inte. Han hade andra söner som lever. Har inte kontakt med dem. Kommer jag bli kallad till bouppteckning per post även om de inte vill det? Juridiskt korrekt måste det ske?

    Min farmor och farfar bodde i ett hus och farmor hade skrivit ett testamente att min far skulle få 1/3. Hon gick bort och sedan gick min far bort. Farfar skrev över huset till mina två farbröder som gåva för några år sedan och jag fick då höra att när farfar går bort kan jag kräva att de fick ?förskott av arv? och begära ?jämkning?. Någon som vet mer kring detta? Hur bör jag gå tillväga?

    Jättetacksam för svar.

  • Svar på tråden När blir man kallad till bouppteckning (hur lång tid efter bortgång)?
  • EmberEyes

    Om inte din pappa testamenterade tillbaks huset till sin far, så kan farfar omöjligt ge bort huset till dina farbröder. Eller inte hela, bara de 2/3 som de har rätt till. Kontakta en jurist i detta ärendet.

  • Anonym (l)

    Ja kontakta en jurist. Bröderna kan ju få för sig att göra bouppteckningen själva  och då blir det svårare för dig.

  • SweetJune

    Det finns ett gåvobrev inlämnat till Lantmäteriet där farfar skrev över huset på mina farbröder och samtidigt flyttade han till ett demensboende. De lär vara igång med bouppteckningen närsomhelst. Är det stora kostnader att anlita en jurist i sådana här fall?

  • SweetJune

    Det finns ett gåvobrev inlämnat till Lantmäteriet där farfar skrev över huset på mina farbröder och samtidigt flyttade han till ett demensboende. De lär vara igång med bouppteckningen närsomhelst. Är det stora kostnader att anlita en jurist i sådana här fall?

  • Anonym (Qwerty)
    SweetJune skrev 2019-01-08 03:07:45 följande:

    Det finns ett gåvobrev inlämnat till Lantmäteriet där farfar skrev över huset på mina farbröder och samtidigt flyttade han till ett demensboende. De lär vara igång med bouppteckningen närsomhelst. Är det stora kostnader att anlita en jurist i sådana här fall?


    Det behöver inte bli jättedyrt om du förbereder allt ordentligt så att du håller ner juristens timmar. Ta fram den dokumentation du har, testamentet och bouppteckningarna efter din farmor och din pappa räcker antagligen långt.
  • EmberEyes

    Ofta kan det ingå juridisk konsultation eller kraftigt rabatterade priser via din hemförsäkring. Ibland har facket fördelaktiga erbjudanden. Lets deal brukar också ha en timmes konsultation för en hundring eller så. Ta med all dokumentation du har, farmors testamente, pappas testamente osv.

    Och se till att agera kvickt.

  • Kjell2

    Om du vet vem som gör bouppteckning så kontakta och berätta vem du är.

    Om du misstänker att det kommer bli bråk kring detta och det ingår stora värden bör du ta hjälp av ett proffs. Bra att vara ute i god tid och vara tydlig att du vill att detta ska gå rätt till och kommer bevaka dina intressen..

  • SweetJune

    Jag uppskattar verkligen era svar.

    Har bokat tid med jurist för konsultation så jag är förberedd och enl Skatteverket är jag registrerad så att jag bör bli kallad. Min farmor och farfar ägde ett hus och i testamentet hade farmor skrivit att pappa skulle ha sin del. Hon fick bort först och innan min farfar gick bort gav han bort huset i gåva till mina två farbröder och i gåvobrevet står det att det inte ska vara ett förskott av arv. Har inte min pappa (jag nu) rätt till min del av huset?

  • EmberEyes
    SweetJune skrev 2019-01-08 18:04:35 följande:

    Jag uppskattar verkligen era svar.

    Har bokat tid med jurist för konsultation så jag är förberedd och enl Skatteverket är jag registrerad så att jag bör bli kallad. Min farmor och farfar ägde ett hus och i testamentet hade farmor skrivit att pappa skulle ha sin del. Hon fick bort först och innan min farfar gick bort gav han bort huset i gåva till mina två farbröder och i gåvobrevet står det att det inte ska vara ett förskott av arv. Har inte min pappa (jag nu) rätt till min del av huset?


    Det är ju det din jurist ska reda ut! Så länge det finns dokumentation på att din version stämmer så kan farfar inte ge bort din egendom (1/3 av huset). Om det bara är något som har sagts men inte blivit satt på pränt kan det bli svårt att bevisa.
  • Anonym (jur)
    SweetJune skrev 2019-01-08 03:07:41 följande:

    Det finns ett gåvobrev inlämnat till Lantmäteriet där farfar skrev över huset på mina farbröder och samtidigt flyttade han till ett demensboende. De lär vara igång med bouppteckningen närsomhelst. Är det stora kostnader att anlita en jurist i sådana här fall?


    De flesta advokatbyråer erbjuder en fri konsultation oftast via telefon, då får du en ganska bra bild över hur det ser ut juridiskt och hur du kan gå vidare.
  • SweetJune
    Anonym (jur) skrev 2019-01-08 20:39:08 följande:

    De flesta advokatbyråer erbjuder en fri konsultation oftast via telefon, då får du en ganska bra bild över hur det ser ut juridiskt och hur du kan gå vidare.


    Vet du eller ngn annan vilka gör det möjligtvis?

    Den jag har bokat tid hos tar 2000kr per timme.
  • Anonym (Qwerty)
    EmberEyes skrev 2019-01-08 18:19:32 följande:

    Det är ju det din jurist ska reda ut! Så länge det finns dokumentation på att din version stämmer så kan farfar inte ge bort din egendom (1/3 av huset). Om det bara är något som har sagts men inte blivit satt på pränt kan det bli svårt att bevisa.


    Ta med alla papper du har! Om du tycker 2000/h är dyrt så ring runt. Min familjejurist tar 1500/h men det är i Stockholm, kanske hålls timtaxorna nere här pga hård konkurrens. Men ring runt, kolla timtaxan och fråga efter om de har ett inledande gratis möte eller telefonsamtal.
  • Kjell2
    Anonym (jur) skrev 2019-01-09 10:17:58 följande:
    Jag har inte jättebra koll på de Advokater som arbetar i Skåne, så jag har inget att säga om huruvida de är duktiga eller ej det får du utvärdera.

    Advokatbyråer i Skåne som erbjuder frikonsultation
    www.svenskajurister.se/jurist-malmo/
    www.gulliksson.se/team/
    www.familjensjurist.se/boka-tid/
    Vare sig Svenska jurister eller Familjens jurist är advokatbyråer. De kan säkert vara duktiga och göra ett bra jobb ändå men advokater är de inte.


  • Anonym (jur)
    Kjell2 skrev 2019-01-09 11:28:05 följande:
    Vare sig Svenska jurister eller Familjens jurist är advokatbyråer. De kan säkert vara duktiga och göra ett bra jobb ändå men advokater är de inte.
    Mycket möjligt att det är så att de inte är med i Advokatsamfundet jag har som jag skrev inte så bra kolla på Skåne men det går bra att gå in på länken till Advokatsamfundet som jag delade med mig av i ett tidigare inlägg.

    Har du någon bra kännedom i denna landsdel får du gärna delge den informationen till TS.
  • SweetJune

    Jag bokade in igår hos Familjens jurist (franchisetagare) men de sa 2000kr per tim men ingen gratis rådgivning.

Svar på tråden När blir man kallad till bouppteckning (hur lång tid efter bortgång)?