Hjälp! Mitt barn kan inte andas utomhus?
Hej!
Jag behöver eran hjälp, mer tips på vad som kan vara fel?! Min dotter är 2½ månad och uppvisar svårigheter med att andas utomhus. Varje gång vi tar på lillan overall börjar hon gråta, när vi då lägger henne i vagnen och tar ut henne så får hon uppehåll i gråtet/andningen och spärrar upp ögonen i panik, försöker att få luft. Hon fortsätter givetvis gråta för att hon blir rädd, så på något vis får hon ändå luft.. men hon ter sig precis som om det skulle vara blåst och att hennes dykreflex slagits på. Fast hon är skyddad i vagnen och inte får någon vind på sig alls. Det här har eskalerat så pass att vi inte kan gå ut med henne mer.
Till historien hör att hon har varit förkyld (snorig, slem i halsen) sedan 3-4 veckor tillbaka. Hon har även reflux och medicinerar med Nexium. Våra teorier har kretsat kring dom problemen:
1. Att slemmet besvärar henne, liggandes och skrikandes
2. Att det är för kallt ute för hennes små/nya luftrör. Idag var det plusgrader... hon blev likadan ändå.
3. Att hennes luftrör är irriterade pga. av all refluxproblematik.
Vi tillhör Barnkliniken och har återbesök på torsdag. Men jag önskar att veta om någon annan upplevt liknande? Barnkliniken framställer det mesta som "normalt" oftast. Men vi vill givetvis kunna ta ut vår tjej utan att vara rädd för andnöd. Allt jag läser om astma stämmer inte in på henne. Hon har inga andra besvär, hostar inte ens trots slem i halsen och andas problemfritt vid ansträngning osv.
Tacksam för ALLA tips!