• Aalvis

Hjälp! Mitt barn kan inte andas utomhus?

Hej!

Jag behöver eran hjälp, mer tips på vad som kan vara fel?! Min dotter är 2½ månad och uppvisar svårigheter med att andas utomhus. Varje gång vi tar på lillan overall börjar hon gråta, när vi då lägger henne i vagnen och tar ut henne så får hon uppehåll i gråtet/andningen och spärrar upp ögonen i panik, försöker att få luft. Hon fortsätter givetvis gråta för att hon blir rädd, så på något vis får hon ändå luft.. men hon ter sig precis som om det skulle vara blåst och att hennes dykreflex slagits på. Fast hon är skyddad i vagnen och inte får någon vind på sig alls. Det här har eskalerat så pass att vi inte kan gå ut med henne mer. 

Till historien hör att hon har varit förkyld (snorig, slem i halsen) sedan 3-4 veckor tillbaka. Hon har även reflux och medicinerar med Nexium. Våra teorier har kretsat kring dom problemen:

1. Att slemmet besvärar henne, liggandes och skrikandes

2. Att det är för kallt ute för hennes små/nya luftrör. Idag var det plusgrader... hon blev likadan ändå.

3. Att hennes luftrör är irriterade pga. av all refluxproblematik.

Vi tillhör Barnkliniken och har återbesök på torsdag. Men jag önskar att veta om någon annan upplevt liknande? Barnkliniken framställer det mesta som "normalt" oftast. Men vi vill givetvis kunna ta ut vår tjej utan att vara rädd för andnöd. Allt jag läser om astma stämmer inte in på henne. Hon har inga andra besvär, hostar inte ens trots slem i halsen och andas problemfritt vid ansträngning osv. 

Tacksam för ALLA tips! 

• Svar på tråden Hjälp! Mitt barn kan inte andas utomhus?
  • Tow2Mater

Ar det lika om ni bär henne utomhus eller bara när hon ligger i vagnen utomhus...?

• Aalvis

Idag bar jag ut henne med filt när hon sov för att testa och se, reagerade ingenting. Andades normalt. Men eftersom att det var kallt och hon endast hade fillt stod vi ute i mindre än 1 minut. Hon reagerar annars på första andetaget, men när vi testade i famnen och hon sov så funkade det bra, den korta stund vi stod på bron. 

• mammatill6

Men testa att stå längre då? Då vet ni ju om det är luftrören. Låter som det är första alternativet. Och om hon då redan är upprörd efter att han klätt på henne så är det ju inte konstigt.

• viseversa

Lägg henne på sidan och se till så det inte blåser in det minsta i vagnen.

• äldreochklokare

När jag var liten kippade jag alltid efter luft om det blåste rakt på mig, tex om mina föräldrar bar mig utomhus. Då fick de vända bort mitt ansikte ur luftdraget och då kunde jag andas igen. Har ni testat det?

När jag gick i högstadiet gjorde vi nåt test på fysiken, där vi fick blåsa för att se hur mkt lungkapacitet vi hade. Jag hade sämst i klassen, 2,2 liter har jag för mig. Jag minns inte exakt hur man räknade men det handlade om hur mycket luft lungorna klarade av samtidigt (eller nåt). Så jämförde läraren med nån tabell vad man borde ha i olika ålder osv. 

Det har visat sig i vuxen ålder när jag gjorde en astmautredning, att det hade jag inte MEN jag hade tydligen väldigt trånga luftrör!

Jag kan fortfarande känna av det där från när jag var liten om det blåser väldigt mycket ute, men tack och lov kan jag ju vända på huvudet själv :) 

• Aalvis

Mammatill6: Vi måste testa, vi är ganska skärrade efter alla försök. Men det finns ju ingen annan utväg. 

Viseversa: Sist var hon verkligen skyddad. Vi stod med vagnen på bron, bortom all vind och blåst, dessutom stod vi bägge två och täckte över vagnen. Men hon var som sagt upprörd innan vi gick ut och direkt när hon började andas in "kall" luft började hon spänna upp ögonen, försöka andas och svalde en del. Så ja. Det återstår helt enkelt att se. 

• LittleSunshine84

Min son som också hade reflux och medicinerades med nexium kunde ha lite samma problem. Han var jätte känslig för att ligga ner över huvudtaget. Försök få till en lutning i vagnen och se om det blir bättre alt testa ta ut henne i babyskyddet.

• Hyllemor

Nu är detta verkligen ett longshot. Troligen beror det inte alls på det här över huvud taget, eftersom det är så fruktansvärt ovanligt, men det kan vara bra att ha i åtanke om det aldrig går över och sjukvården går bet på det.

Jag träffade faktiskt en pojke en gång som hade vad man kallar "köldallergi." Han fick helt enkelt ingen som helst luft när det blev "kallt" ute eller när det var den minsta lilla vind. Hans föräldrar bråkade med sjukvården i flera år innan det blev bekräftat att det var just det han hade, eftersom det är så pass ovanligt att inte ens läkarna hade hört talas om det.

Nu handlar det förmodligen inte om det. Jag har själv dåliga lungor (med ständig kontakt med lungkliniken) och har haft så i många år. Jag slutade också andas om jag fick blåst på mig som liten. Många bebisar har också just den reflexen kvar ett ganska långt tag: prova att blåsa i bebisens ansikte när ni är inomhus. Blir det likadant då? I så fall är det nog samma reflex som gör att bebisen slutar andas när det blåser ute.

• Aalvis
    LittleSunshine84 skrev 2019-01-13 23:21:12 följande:

Min son som också hade reflux och medicinerades med nexium kunde ha lite samma problem. Han var jätte känslig för att ligga ner över huvudtaget. Försök få till en lutning i vagnen och se om det blir bättre alt testa ta ut henne i babyskyddet.

Tack för ditt svar! :) Vi har testat babyskyddet, hon blir likadan :( Vi samtalade med läkaren om det idag. Sjukgymnasten skulle ta en promenad med oss på måndag för att se vad det är som händer. Vet inte hur det rör hennes/hans profession, men all hjälp är god hjälp, då vårat barn inte kommit ut ur huset på 2 månader... 
Svar på tråden Hjälp! Mitt barn kan inte andas utomhus?