• sussiij

    Gravid & uppsagd

    Hej

    Jag har jobbat på uppdrag i ett och ett halvår hos en arbetsgivare där dom har förlängt mig vart tredje månad. Alltid hört att jag jobbar bra och att dom vill ha mig där, men anställningsmöjligheterna är 0. Är nu i sjätte månaden och chefen fick veta för 3 månader sedan.

    Nu säger dom upp mitt kontrakt och jag jobbar min sista dag 31/1.

    Är inte med i a kassa, behöver inte höra om att det är dumt att jag inte med.

    Min fråga är vad jag kan göra NU efter den 31/1?

    Kan jag ta ut gravidpenning?

  • Svar på tråden Gravid & uppsagd
  • Anonym (J)

    Du kan ta ut föräldrapenning från och med 60 dagar före beräknad förlossning. Graviditetspenning ät något man kan ansöka om och få beviljat om man pga graviditeten en klarar av att utföra sitt arbete, och du kommer ju inte att ha något arbete då.

  • Jemp

    60 dagar innan bf kan du börja ta ut föräldrapenning.

    Graviditetspenning har du inte rätt till, det är om du inte kan jobba sista delen av graviditeten pga tungt eller riskfyllt arbete.

    Om du inte tar fp så tänk på att skriva in dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen för att skydda SGI. Alfakassa kan man få även om man inte är medlem men den är då inte särskilt hög.

  • Anonym (Hmmmm....)

    Tänker att eftersom du inte är med i a-kassan har du kanske haft egna tankar på hur du skulle lösa ev arbetslöshet. Dags att sätta de planerna i verket.

  • Ignoramus

    Ja, du får ta av föräldrapenningen, men då har du tre månader mindre tid med barnet efter att det är fött istället. Det positiva i allt elände är att din sgi iaf är skyddad, men du måste anmäla dig hos arbetsförmedlingen samma dag du slutar. Annars är det adjöken med den med och då är du riktigt illa ute.

  • sussiij

    Tack för svar alla.

    Jag stod på mig, gick till VDn och förklarade situationen.

    Blev förlängd till april ut, har bf 30 april

  • Anonym (D)

    Men se till att gå med i Akassan nu direkt då, så du slipper hamna i samma situation igen i framtiden!

Svar på tråden Gravid & uppsagd