• Anonym (Kaffedraken)

    Inbetalda fakturor syns inte hos mottagare

    Hej

    Har ett problem. Jag har två fakturor( återkommande varje månad så samma PG nr) som betalats in och är dragna från mitt konto.

    Dock syns dom inte som mottagna hos mottagaren?!

    Vid efterforskning så eftersöker dom inbetalning på ett ocr nr men på mina inbetalningar har jag angett ett annat.

    Det är inte så att jag skrivit en siffra eller två fel utan det är ett helt annat ocr.

    Kan detta vara anledningen till att dom inte ser att mina fakturor är betalda?

    Den ena var också inbetald sen tyvärr men den borde väl ändå kunna ses?

    Skit irriterande, jag kan visa upp alla uppgifter som krävs för att bevisa att det är betalat dvs fakturans reg datum i min internetbank, dragningsdatum, belopp ocr mottagare allt.

    Vadå händer nu? Någonstans måste dom ju se vart pengarna tagit vägen?

    Någon som vet vad som kan blivit fel?

    Självklart har ju båda gått till inkasso pga detta.

    Vad gör man?

  • Svar på tråden Inbetalda fakturor syns inte hos mottagare
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kontakta betalningsmottagaren om du inte redan gjort det så får de eftersöka din betalning manuellt.

    Vid fel OCR så har de ofta svårt att hitta och bokföra fakturan som betald.

    Men det betyder inte att du inte har betalt, det är bara lite knöligare att reda ut.

    Skulle du få ett krav, bestrid det med hänvisning till att fordran är till fullo betald men med fel betalningsreferens (OCR).

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har dom betalats till fel OCR har fakturorna förmodligen inte matchats mot rätt kund. De bör dock ha fastnat i hanteringen så att de har fått hantera dessa manuellt (säkert olika med olika system men..)

    Det borde inte vara så himla svårt för dom att hitta på det tycker jag. 
    Hos oss kollar vi alltid av alla inbetalningar dagen efter och letar upp de som är inte är matchade. Matchar vi dom inte blir det inte bokfört i systemet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du får fakturor med ocrnummer så måste du självklart använda det som referens när du betalar annars placeras inte pengarna mot fakturan, utan kommer in på ett annat konto.

    Men det är inte ett problem du har ju en betalningsreferense med ett transaktionsid.
    Tala om när du har betalat till vilket konto och med vilket ocrnummer /medelande.

    Det brukar inte gå att ange ocr fel men det händer att det går igenom, det vanligaste felet är att man råkar trycka i medelande istället för ocr på internetbanken när kunden betalar då går det iväg med referensen man anger.

    Ett tips är att använda tex swedbank app när man betalar räkningar manuellt, det finns en scannerfunktion så man skannar det som står på inbetalningskortet fort och enkelt, fakturor utan inbetalningskort måste förståss skrivas i manuellt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Eftersom att du kan visa att du har betalat fakturorna, tycker jag att du först och främst ska bestrida inkassokraven.

    Har du angett fel ocr, kan det vara så att dina betalningar bokats mot en annan skuld. Alltså, om det finns en annan kund som har det ocr-nummer du angivit på sin faktura, så regleras den kundens faktura med din betalning. Händer mig ibland på jobbet när leverantörfakturasystemet tolkar 5:or som 6:or t.ex. Då får man ringa till betalningsmottagaren och be dem leta efter betalningen. Kan du ange vilket datum du betalat och med vilka ocr-nummer, så ska det inte vara så svårt för dem att hitta dina inbetalningar och flytta över dem till rätt fakturor.

    Finns det inget matchande ocr-nummer, hamnar inbetalningarna i felkön och borde inte heller vara så svåra att hitta.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej igen!

    Jag blir galen av detta! Fortfarande säger dom att jag har två obetalda fakturor.

    Men jag har ju svart på vitt att rätt summor dragits från mitt konto och skickats till deras PG konto men med olika ocr nr.

    Jag har blivit ombedd IGEN att betala in dessa fakturor men varken vill eller kan.

    Vad gör jag nu kontaktar banken? Det är som att möta en vägg då jag mailats och talar med dom som ingen hittar betalningarna.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Ljbs skrev 2019-01-15 13:03:22 följande:

    Hej igen!

    Jag blir galen av detta! Fortfarande säger dom att jag har två obetalda fakturor.

    Men jag har ju svart på vitt att rätt summor dragits från mitt konto och skickats till deras PG konto men med olika ocr nr.

    Jag har blivit ombedd IGEN att betala in dessa fakturor men varken vill eller kan.

    Vad gör jag nu kontaktar banken? Det är som att möta en vägg då jag mailats och talar med dom som ingen hittar betalningarna.


    Du får bestrida de eventuella nya fakturor du får med hänvisning att de redan är betalda.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ljbs skrev 2019-01-15 13:03:22 följande:

    Hej igen!

    Jag blir galen av detta! Fortfarande säger dom att jag har två obetalda fakturor.

    Men jag har ju svart på vitt att rätt summor dragits från mitt konto och skickats till deras PG konto men med olika ocr nr.

    Jag har blivit ombedd IGEN att betala in dessa fakturor men varken vill eller kan.

    Vad gör jag nu kontaktar banken? Det är som att möta en vägg då jag mailats och talar med dom som ingen hittar betalningarna.


    Hur har du betalat fakturona, internetbanken?
    Logga in och kontrollera om du angivit ocr eller medelande.
Svar på tråden Inbetalda fakturor syns inte hos mottagare