• Sanne88

    Vilket håll ligger bebis?

    Hej! Jag är väldigt nyfiken på hur min parvel ligger inne i magen, men jag tycker det är supersvårt att känna vad som är vad där inne. Han ligger oftast på höger sida, magen är ibland helt skev. Jag känner mest rörelser några centimeter ovanför naveln, både åt höger och vänster. Har aldrig känt så högt som upp till revbenen. Det som drar runt ovanför naveln, jag antar att det är fötterna/benen? Men hur vet man? Och innebär det då att han har huvudet nedåt? : D Är i v 31

  • Svar på tråden Vilket håll ligger bebis?
  • cosinus

    Oavsett om de har huvudet neråt eller inte kan det kännas extremt lika.

    Har 4 barn där 3an behagade möta världen med rumpan först. Men det kändes nästan exakt likadant när han låg i magen som syskonen. Alla har legat på min vänstra sidan med huvudet (eller rumpan) ner och rumpan (eller huvudet) under mina revben på vänster sida. Barnens ryggar har varit utåt mot min vänstra sida och de har sparkat upp under revbenen på höger sida.

    De som haft huvudet ner har krafsat med händerna nere mot höger ljumske (det gjorde inte sätesbebben), den andra skillnaden var att jag blev ännu stelare när jag böjde mig frammåt för huvudet var så rackars hårt under mina revben att det kändes helt omöjligt att vika ihop sig. Roligt i sammanhanget var att barnmorskan aldrig lyckades känna att han låg i säte utan trodde alltid han vänt sig vilket ultraljud några dagar senare dementerade (han gick på täta kontroller eftersom han var tillväxthämmad).

    Min fyra gjorde en utflykt i klockrent tvärläge i v 36, de var en märklig känsla. Då sparkades det galet långt ut på sidan och det var tomt i magen både upptill och nertid. Barnmorskan kallade in en massa studenter för att få känna på magen för det var tydligen ganska ovanligt så sent i graviditeten :)

Svar på tråden Vilket håll ligger bebis?