Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

    Bittra människor som stör sig på småbarn...

    Måste bara fråga: ni som menar att ni säger åt ert barn att inte skrika och så slutar barnet, hur och vad säger ni?? Och om barnet tar en boll och kastar, är det bara att ta bort bollen om det inte är lämpligt att kasta boll där, och så är det bra? Jag är oerhört mån om att mina barn (tre och fyra) inte ska störa, men om vi tex är på affären och ska till kassan och betala och ungarna börjar gapa och tjata om en tidning, jag säger nej, de skriker och vägrar komma med till kassan osv... jag svettas och manar på att de ska sluta bråka för det blir ingen tidning, de skriker än mer och slänger sig på golvet eller slår mig... och då är jag väldigt hård med att de aldrig får något om de försöker skrika sig till det. Godis köps heller aldrig, aldrig. Jag vet inte vad jag gör för fel! Och tar jag ifrån dem en boll och säger att de inte får kasta med den i vardagsrummet, så blir det skrik och bråk. Jag har absolut inte varit vek och givit efter, har även låtit dem fatta mindre beslut själva (vill du inte ha jackan på? Nähä, då tar jag med den om du ångrar dig) osv.

    Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra för att få mina vilda flickor att lyssna. Ingen annan med samma problem? Självfallet uppför de sig ofta jättebra (iaf när vi är ute) men ibland bryter helvetet loss och jag känner mig SÅ maktlös.

  • Voluptuous Shalimar

    Ok, men vad tycker du att man ska göra när man sitter på bussen eller tunnelbanan och barnet börjar skrika av okänd anledning? Givetvis prata lugnande, kanske ta det i famnen om möjligt (och om barnet inte blir ännu argare då) men när man försökt på alla sätt och barnet ylar som om det blev torterat? Ska jag hålla för munnen på henne (har faktiskt tom försökt detta, men det kändes ju verkligen inte bra) eller kan du ge mig förslag? Alla förslag välkomnas!

    Restauranger höll vi oss borta från tills dess att ungarna började kunna uppföra sig, men ibland måste man ha mat, tex på resa eller ute på stan. Om de då börjat stöka (dvs låta, de tillåts inte springa runt) så har någon av oss gått ut med barnet tills hon lugnat sig. Ibland har denne förälder missat hela måltiden pga detta.

    Men handla måste man och om man har två barn på 1,5 och 2,5 som ännu inte börjat Kindergarten (börjar vid 3 år) och en partner som jobbar så måste man ta ungarna i dubbelvagnen och gå till affären, oavsett om man vill eller ej. Jag gick runt med skrikande kids och grinade. Blåmärken i ansiktet hade jag jämt. Folk måste ha trott att jag blev misshandlad (och det blev jag ju, men inte av min man...)

    Lyckligtvis är det bättre nu, men mina döttrar är ff envisa som få och har nog ärvt mitt temperament, olyckligtvis.


    Anonym (förbannad) skrev 2019-01-10 09:43:58 följande:

    Ingen har påstått att det är enkelt att få barn att sluta att bråka, men har man valt att skaffa barn är det ens förbannade ansvar att göra allt för att få ungen att vara stilla och prata tystare och även att hålla ungen borta från situationer där det krävs att man kan sitta stilla och uppföra sig, som t.ex. restauranger. Tycker man att det är för jobbigt är man en dålig förälder som inte ha tänkt till ordentligt innan man ynglade av sig. Det duger inte att bara låta ungen prata högt i kollektivtrafiken för att "barn är såna".


  • Voluptuous Shalimar
    smulpaj01 skrev 2019-01-10 09:37:19 följande:

    Du gör ju helt rätt. Du accepterar inte sånt beteende från dina flickor, du tar bollen och säger till, du säger ifrån till tidning och godis i kassankön och står på dig.

    Det är inte barn och föräldrar som agerar som du som människor störs av. Det är föräldrar som inte säger till sina barn utan bara skrattar och tycker illbattingarna är ju sååååå gulliga alternativ bara totalt ignorerar ungar som springer runt och vrålar på restauranger, caféer och mataffärer.


    Anonym (?) skrev 2019-01-10 09:38:39 följande:

    Barm är olika och trots m.m är jobbigt men normalt. Det är just detta som personerna som kommenterar i tråden har svårt att förstå. De verkar utgå från felaktiga premisser som jag tycker mig se ofta. De verkar tro att ett barn är en blank slate som formas helt och håller av föräldrars uppfostran. De underskattar betydelsen av medfött temperament och de förstår sig inte heller på hjärnans normala utveckling hos barn, ungdomar etc. De tror att det är enkelt att få barn att inte bråka etc. Antingen har de väl inte barn själva eller så har de haft turen att få enkla barn.

    De tror tydligen att de är experter men man ser direkt på det som skrivs att de saknar kompetens i ämnet.


    Tack, ibland känner jag mig som världens sämsta mamma som inte rår på mina småbarn hur mycket jag än försöker!
  • Voluptuous Shalimar
    molly50 skrev 2019-01-10 10:12:27 följande:

    Jag tycker inte du verkar göra något fel. Dina barn är fortfarande ganska små och i trotsålder. Då kan det vara lite jobbigare.

    Och kom ihåg att det kan ta tid. Barnen lär sig inte i en handvändning utan det kan behöva upprepas.

    Mina barn har också bråkat i affärer,men då har de fått en varning att om de inte slutar så får de gå ut i bilen.

    Har de då inte lyssnat så har jag verkställt varningen och burit ut dem.

    De är nu lite större. (7 och 11 år) och kan oftast uppföra sig.

    Men de gånger det händer att det blir bråk och tjafs så brukar vi kunna lösa det ganska snabbt.

    Så tänk på att det brukar bli bättre när de blir lite större.


    Tack, när vi är två så kan ju en av oss ta med ev. skrikbarn ut. Men när jag måste handla själv och således ha barnen med (maken på jobbresa tex) så kan jag ju inte lämna allt och ta ed barnen ut. Då kunde det ju bli så att jag fick ignorera skriket (funkade ibland bäst) och helt stress-svettig springa igenom affären och plocka det viktigaste medan ett eller två barn skrek sig blå i vagnen.

    Numera går båda i Kindergarten och jag handlar om möjligt innan hämtning (Kindergarten här är inte förlagd till arbetstider utan jag hämtar 14:30 oavsett). Såååå skönt att handla utan vildarna! När jag ser andra barn skrika och kasta sig på golvet är det musik i mina öron, för jag behöver inte bry mig, skämmas eller svettas!
  • Voluptuous Shalimar

    Kan bara minnas två gånger då jag fått sura kommentarer, faktiskt. En gång då vi skulle äta ute och jag satt och gungade tvååring frenetiskt på ena knäet så att hon skulle hålla sig tyst och lugn, medan jag vispade i mig kinamaten med andra handen. Treåring klättrade upp och ner ur barnstolen, men sprang inte fram till någon eller så, dock var hon flamsig och lyssnade inte när jag försökte få henne att sluta tjoa (hon skrek inte men var lite högljudd). Mannen fick ett samtal och gick ut ur restaurangen (grrrrr.....) och jag hade ju inte en chans att ensam hålla båda lugna. Då kommenterade en tant vid bordet bredvid att detta var faktiskt inte Kindergarten och så här skulle barn inte få bete sig. Jag ursäktade oss, bad att få maten (nästan orörd) i doggybag, betalade för oss och för de tre äldre vid det andra bordet (de drack bara varsitt glas vin) och skyndade mig gråtfärdig ut ut restaurangen.

    Andra gången var jag lite tuffare. Vi hade handlat hela familjen och barnen sprang nedför rullbandet medan vi stod bakom vår kundvagn, kunde alltså inte hindra dem och de lyssnade inte. Där nere var de nära att springa in i en dam, hon blev sur och fräste åt ss att vi skulle hålla ordning på våra barn, det var vårt ansvar. Jag, som hade jagat barn och sagt åt på skarpen oavbrutet i säkert 1 h inne på affären och var utmattad och frustrerad, svarade ungefär ?jag är mamma och kämpar hela tiden för att hålla dem i schack. Jag gör mitt allra bästa och mer kan jag inte. Jag önskar att de lyssnade på mig, men jag kan inte trolla.?

    Kanske var jag lite ohövlig men just där och då kändes det så bra att ge svar på tal.

  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (o) skrev 2019-01-10 11:12:18 följande:

    Eller så kanske du skulle kunna växa upp så att du förstår att man behöver ta hänsyn till andra människor?


    Jag eller ts?
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (..) skrev 2019-01-10 20:11:24 följande:

    man får säga till på skarpen och inte bara låta barnen skrika


    Ursäkta men HAHAHA! Jag har ALDRIG lyckats få tyst på mina genom att säga till på skarpen (och tro mig, har försökt tusen ggr). Eller, vad menar du med på skarpen? Jag lär mig gärna att säga till så att ungarna gör som jag säger, i synnerhet när de är arga och skriker! Berätta hur man gör!
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (Hugo) skrev 2019-01-10 21:49:06 följande:

    Att säga till på skarpen är inte samma sak som att skrika. Oftast fungerar det bäst att sänka rösten och tala allvarligt.


    Du tror inte att det är bland det första man försöker med?
  • Voluptuous Shalimar
    sextiotalist skrev 2019-01-11 10:18:41 följande:

    Att nå fram till ett barn som är tvärilskt och är uppjagad är kört. Nu hände det mycket sällan när jag var ute bland folk, dessa trotsutbrott, men vid de tillfällena så tog jag undan sonen från situationen. Jodå, jag har sett föräldrar släppa kundvagnen, ta ut det vilt protesterande barnet (inklusive syskon) och gå undan, för att få bort barnet från situationen, återuppta handlingen när barnet lugnat ned sig.

    Det jag märkte var att sonen lyssnade (när han inte var tvärförbannad, utan bara lagom trotsig) när jag sänkte rösten, det var mer effektivt än att höja rösten.


    Jag har sänkt rösten, höjt rösten, förklarat, sagt att man inte får skrika här, hotat. Jag har kramat, lyft upp, tagit emot slag och sparkar, blivit riven, biten, skallad. Suttit på huk och försökt få ögonkontakt. Allt detta både i och utanför affären. Men min äldsta kunde hålla på i mer än en timma. Ofta slocknade hon när utbrottet var över.

    Jag lärde mig snabbt att om vi skulle få hem mat så var det bara att bita ihop och skynda sig och tala lugnande om ngt helt annat för att distrahera. Kanhända någon trodde att jag inte brydde mig, men jag grät hela vägen hem sen.
  • Voluptuous Shalimar
    Studentpappa skrev 2019-01-11 10:38:33 följande:

    Kolla lite på detta, finns en rätt bra bok barn som bråkar tror jag den heter också. Vi har en treåring som får utbrott som verkligen inte går att hantera på något bra sätt enligt mottot "säga till på skarpen". Det funkar verkligen inte.

    www.femina.se/lagaffektivt-bemotande/


    Jag har läst hela skalan, från Eberhart till Juul, och är således påläst om lågaffektivt bemötande. Det är det jag försöker använda, men mina ungar är envisa och temperamentsfulla som få.
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (anonymt) skrev 2019-01-10 21:39:09 följande:

    Kan någon förklara för mig hur man som barnfamilj kan ha det så barskrapat i hemmet att det inte finns minsta smula mat att uppbåda?

    Jag kan inte förstå hur man i denna tidsålder, när du kan få din mat hemkörd från affären inom 24timmar, kan vara så jättetvungen att genomföra en tripp till affären. (Märk väl, genomföra, inte påbörja/försöka...) Hur kan familjen vara tvungen att svälta under de närmaste 24 timmarna om man faktiskt behöver ta sin skrikande unge under armen och gå hem i ogjort ärende?


    Mitt ena barn skrek VARJE gång vi gick till affären. Vi hade ingen hemkörning då. Jag måste handla ibland.
  • Voluptuous Shalimar
    sextiotalist skrev 2019-01-11 12:07:52 följande:

    Ha tröst, dessa egenskaper kan bli tillgångar, jobbigt för föräldrarna innan. Sonen har varit jobbig på ett annat sätt, verbal, ifrågasättande, och hög integritet. Det har varit utmanande på ett annat sätt, men han har stor glädje av dessa egenskaper som vuxen,


    Dessa tre egenskaper har min äldsta också. Hon frågar varför? tills jag inte kan svara längre...
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (?) skrev 2019-01-12 12:19:23 följande:

    För många människor är det ett aktivt val, för vissa är det inte. Jag tycker att resonemanget om att det är själviskt är lite som att tänka att en människa som gifter sig med någon annan gör det för att hen är självisk. Det är naturligt för människor att vilja ha en familj och vänner. Förresten så är min uppfattning att man inte brukar ta hand om sina gamla föräldrar i någon större utsträckning i Sverige, inte jämfört med andra länder. Har svårt att tänka mig att detta skulle vara det primära skälet till varför man skaffar barn, för de flesta människor iaf.

    Jag förstår hur du menar, klart att man kan tycka att vissa föräldrar verkar vara slappa, det händer ibland att även jag får ett sådant intryck, men det jag menar är att det kan vara väldigt svårt att avgöra hur föräldern är utifrån det lilla du ser. Föräldern kanske tillämpar lågaffektivt bemötande tex?

    Jag tycker också att det kan vara bra att tänka på att om det är jobbigt för dig, tänk då hur jobbigt det är för föräldern. Antagligen är det jättejobbigt. Ibland kan det hjälpa att sätta sig in och försöka se saken ur någon annans perspektiv. För om du går och känner stark irritation så fort du går ut bland barnfamiljer så får du ofta ett stresspåslag i onödan (tycker jag) och det är inte det bästa för din egen hälsa. Men det är upp till dig såklart.


    Lite roligt: innan barnen störde jag mig på barn som skrek. Med två egna tätt inpå varann vill jag dansa om andra barn härjar. Dessutom, om mina är med så blir de helt medgörliga när andra ungar ställer till det! :-d
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (förbannad) skrev 2019-01-12 19:31:55 följande:

    Har man tillgång till preventivmedel och fri abort är det ett val. Varför får vi som inte vill ha barn så ofta frågan om vem som ska ta hand om oss när vi blir gamla, om det inte är så många som skaffar barn resonerar?

    Eftersom föräldrarna har gjort valet att skaffa barn skiter jag fullständigt i om det är jobbigt för dem, som man bäddar får man ligga. Hur trodde de att det skulle vara att ha barn liksom?


    Jadå, fråga min man. Barnen härjade på och jag stressade runt och han bara: jag trodde inte det skulle vara så hääääär att ha barn! Jag trodde det skulle vara lugnt och AVKOPPLANDE! Jag: stirrar på honom och skrattar och gråter på samma gång

    Det var han som ville ha barn till att börja med, för övrigt. Jag var skeptisk.
Svar på tråden Bittra människor som stör sig på småbarn...