• Anonym (Framtiden)

    Får man vara ett familjehem trots 4 egna barn ?

    Jag har legat och grubblat rätt mycket sista tiden angående familjehem. Jag har 4 egna barn varav dom två äldsta på 10 o 8 år från ett tidigare förhållande har jag varannan vecka. Dom två små är 4 och 2 år. Jag brinner verkligen för mina barn och försöker självklart alltid göra mitt bästa för att dom ska ha det så bra som möjligt. Men tanken på att det finns dom barnen där ute som inte alls har den turen får mig att verkligen vilja försöka göra något åt det. Jag känner att jag har utan problem tid, ork och tålamod till att klara av det . Så frågan är väl egentligen får man vara familjehem trots att man har många barn ?

    Det är inte aktuellt just nu men om några år när dom små växt upp lite, och isåfall någon form av avlastningsfamilj varannan helg när vi inte har alla barn. Så att man verkligen kan lägga extra tid.

    Någon som vet ?

  • Svar på tråden Får man vara ett familjehem trots 4 egna barn ?
  • Anonym (wtf?)

    Känns som om du borde ha tänkt på dessa barnen innan du valde att skaffa dig en Familjen Annorlunda...
    Ett barn med strul i bagaget behöver inte hamna i ett tredje världskrig av ungar som dräller överallt, och där föräldern/föräldrarna har fullt upp med att få tiden och ekonomin att gå ihop för den befintliga skaran.
    Eller är det bara ett sätt att dra in lite extra stålar så du ska slippa jobba?

  • Anonym (Nicke)

    När "ni" inte har alla barn?

    Hur många barn finns i familjen och i vilka åldrar? Vem är "ni"?

    Det kan säkert gå bra att bli familjehem som avlastar om förutsättningarna är rätt. Det behövs familjehem.

  • Anonym (S)
    Anonym (wtf?) skrev 2019-01-09 02:19:12 följande:

    Känns som om du borde ha tänkt på dessa barnen innan du valde att skaffa dig en Familjen Annorlunda...

    Ett barn med strul i bagaget behöver inte hamna i ett tredje världskrig av ungar som dräller överallt, och där föräldern/föräldrarna har fullt upp med att få tiden och ekonomin att gå ihop för den befintliga skaran.

    Eller är det bara ett sätt att dra in lite extra stålar så du ska slippa jobba?


    Fyra barn är inte särskilt extraordinary, särskilt inte när två av dom är vv. Bara för att du har dåliga erfarenheter, eller kanske själv är en sådan förälder du beskriver, så är det långt ifrån så för alla.
  • Anonym (S)

    Tycker det låter som en jättefin idé så länge alla berörda är 100% med på det, och införstådda med vad det gäller. Där jag kommer ifrån hade vi en familj med 5 egna hemmavarande ungar som länge var ett etablerat familjhem åt flertalet knarkaravkommor från grannkommunen. Blev utmärkt folk av både bio och extraungar. Ja, jag känner flertalet av dom och ingen av dom sitter i träsket. Jo, det märker man.

    Har du rätt förutsättningar så kör hårt! Som sagt, det behövs.

  • Anonym (wtf?)
    Anonym (S) skrev 2019-01-09 03:34:57 följande:
    Fyra barn är inte särskilt extraordinary, särskilt inte när två av dom är vv. Bara för att du har dåliga erfarenheter, eller kanske själv är en sådan förälder du beskriver, så är det långt ifrån så för alla.
    Ett barn med bagage behöver betydligt mer än en "helylle"-unge. Tråkigt att du inte förstår detta och känner att ett fosterbarn som redan är utsatt inte förtjänar att hamna hos en familj där hen faktiskt får plats.
  • Anonym (S)
    Anonym (wtf?) skrev 2019-01-09 03:51:03 följande:

    Ett barn med bagage behöver betydligt mer än en "helylle"-unge. Tråkigt att du inte förstår detta och känner att ett fosterbarn som redan är utsatt inte förtjänar att hamna hos en familj där hen faktiskt får plats.


    Tråkigt att du tror att bara barnlösa (och enbarns-familjer?) har förmåga att ta hand om ytterligare en människa. Det finns folk som har i sig att rå om fler än sig själva. Även fast du kanske inte kan relatera.
  • InaLo

    Våra grannar har fyra barn på heltid. För ca 6-7 år sedan hade de en flicka hos sig i familjehem. Deras egna barn var då 1år, 7år och två 10åringar. Vissa klarar inte att ta hand om ett barn medan andrar klarar av flera. Antar att de som har svårt och knapt klarar av att ta hand om 1-2 barn inte förstår att andra klarar av mer. Men det gäller så klart att inte ha stora behov av egentid och massa egna intressen utöver barnen.

    Tror inte det är några problem att bli familjehem om man är en engagerad förälder som vill lägga ner sin tid på barnen.

  • Anonym (S)

    Men varför utgår du från att ts inte har rätt förutsättningar? Jag tror absolut inte att det är problemfritt att vara fosterfamilj, men jag tror och hoppas ju att ts har tänkt igenom allt både en och två gånger innan hon beslutar sig. Känns som en ganska negativ syn på saker att utgå från att alla som väljer att bli fosterföräldrar vill leka helgon. Men känn så du, det är okej. Jag väljer att se allt från den ljusa sidan, fullt medveten om att saker kan gå ohyggligt fel.

  • Anonym (Nnn)

    Chilla alla. Vem som helst får inte bli familjehem. Många utredning görs innan.

    När jag var 15 hamnade jag hos en fosterfamilj med 3 barn. Två kring samma ålder och en liten 3-5 åring. För mig var det bra att komma till ett livligt och normalt hem med fler barn. Varför skulle 4 barn vara ett problem?

  • Linda2barnsmamma

    Hej.

    Jag o min man, 28 o 29 år gamla är familjehem åt en 17 åring.

    Vi har 3 st egna i åldrar 8, 7, 1 och 4e i magen :)

    Måånga timmars utredning men värt det.

    :)

  • Anonym (Framtiden)

    Till o börja med läste inte hälften av dom som svarade vad jag skrev . Jag skrev varannan helg när vi bara har 2 så vi verkligen kan lägga tid.

    Kan tycka om man är så dum så man skaffar ett ansvar för ett barn pga av pengar, vare sig det är ens eget eller på något annat vis. Så ska man INTE ha barn.

    Vi har absolut ingen dålig ekonomi och hade klarat av flertalet barn till om det vore så! Lika dant med egna rum osv osv!

    Kan tycka att det är hemskt att vissa här måste ju tycka att det är bättre att ett barn far illa än att hamna hos en familj som har flera barn. Rätt sorligt!

    Jag är fullt medveten om att vissa barn har det betydligt svårare än andra och att vilka problem som helst kan uppstå. Det borde alla föräldrar räkna med när dom skaffar barn från första början!

    Jag har valt att ägna mitt liv åt mina barn och inte en massa fritidsaktiviteter som dom flesta har!

    Jag har världens bästa jobb som innebär att jag jobbar 21-06 med sovande jour (men betalt som vaken) 3 dagar i veckan resterande av mina timmar lägger jag på mina barn, det innebär även att mina barn aldrig behövt gå på firitds eller dagis mer än nödvändigt så jag har nog spenderat betydligt mer tid med mina barn än dom flesta. Och nu säger jag inte att det är fel att jobba 7-16 eller liknande alla måste jobba så är det.

  • Anonym (Familjehem)

    Antalet barn har inget att göra med om man är lämplig att vara familjehem. Däremot ska man ha plats för ett till barn. Är lite skillnad på att vara familjehem och avlastning då och då. Mer krav som familjehem.

  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Framtiden) skrev 2019-01-10 21:06:04 följande:

    Till o börja med läste inte hälften av dom som svarade vad jag skrev . Jag skrev varannan helg när vi bara har 2 så vi verkligen kan lägga tid.

    Kan tycka om man är så dum så man skaffar ett ansvar för ett barn pga av pengar, vare sig det är ens eget eller på något annat vis. Så ska man INTE ha barn.

    Vi har absolut ingen dålig ekonomi och hade klarat av flertalet barn till om det vore så! Lika dant med egna rum osv osv!

    Kan tycka att det är hemskt att vissa här måste ju tycka att det är bättre att ett barn far illa än att hamna hos en familj som har flera barn. Rätt sorligt!

    Jag är fullt medveten om att vissa barn har det betydligt svårare än andra och att vilka problem som helst kan uppstå. Det borde alla föräldrar räkna med när dom skaffar barn från första början!

    Jag har valt att ägna mitt liv åt mina barn och inte en massa fritidsaktiviteter som dom flesta har!

    Jag har världens bästa jobb som innebär att jag jobbar 21-06 med sovande jour (men betalt som vaken) 3 dagar i veckan resterande av mina timmar lägger jag på mina barn, det innebär även att mina barn aldrig behövt gå på firitds eller dagis mer än nödvändigt så jag har nog spenderat betydligt mer tid med mina barn än dom flesta. Och nu säger jag inte att det är fel att jobba 7-16 eller liknande alla måste jobba så är det.


    Måste inflika här. Vi gör det inte för Pengen och inte för att vi inte har nått o göra här hemma med Egna barn. Dom får lika mycket tid som innan av oss. :)

    Vi Är familjehem åt min 17 åriga syster! Så Detta skulle jag gjort gratis om de hade varit så.
  • Anonym (H)
    Anonym (Nnn) skrev 2019-01-09 07:55:20 följande:
    Chilla alla. Vem som helst får inte bli familjehem. Många utredning görs innan.

    När jag var 15 hamnade jag hos en fosterfamilj med 3 barn. Två kring samma ålder och en liten 3-5 åring. För mig var det bra att komma till ett livligt och normalt hem med fler barn. Varför skulle 4 barn vara ett problem?
    Skönt att du kom till en bra familj.
  • Anonym (ja)

    En släkting till mig hade fyra egna barn, dock äldre än dina och fyra familjehemsplacerade barn så jo, det går. 

    Det beror på vilket barn man får, men många barn behöver få leva normalt familjeliv och då är fler barn i familjen en fördel. 

    De barn som behöver få vara ensambarn eller yngsta barnet placeras ju inte hos er då helt enkelt. 
    Ofta krävs det att man kan vara hemma när barnet är det så heltidsjobb kanske inte fungerar. 

    Kontaktfamilj kan man ju också vara, då har man någons barn då och då, tex varannan helg och någon/några dagar i v för att barnets familj behöver avlastning. Det innebär ju dock ofta att barnet kräver en hel del och risken är att ni inte orkar vara föräldrar till era egna barn då. 

    Var också medvetna om att ni kanske inte får veta om ev psykiska problem som barnet kan ha. (Iaf inte om man är familjehem, är man kontaktfamilj så är det ju ofta för att barnet har särskilda behov och då får man veta det) 

    En bekant som varit familjehem (de avslutade uppdraget efter denna händelse) fick ett barn som dödade deras husdjur. När de akut ringde skolan pga detta fick de veta att ingen på skolan var förvånad. Det enda de fick veta om barnet var att det blev akut placerat pga våld i hemmet, att barnet stått för våldet fick de inte veta. De vet än idag inte om det är så, att barnet stått för våldet i hemmet och därför blev familjehemsplacerat, men det de har lyckats få reda på tyder på det. 

Svar på tråden Får man vara ett familjehem trots 4 egna barn ?