• 20220911

Ansträngningsastma?

När jag tränar (löptränar) får jag andningsproblem. När pulsen går upp och jag andas kraftigare blir det trögare att andas in och det blir som ett "pip" när jag andas in. Jag har varit hos läkaren och försökt se vad detta kan vara men de har inte kunnat diagnostisera det, astmamedicinen jag fick hjälper inte heller. 

Förut när jag tränade på gym (ca. 1 år sedan) minns jag att jag brukade må väldigt dåligt ungefär 10min efter träningspassets slut. En gång efter ett gymträningspass fick jag en astmaattack (tror jag), det var svårt att andas (mycket värre än när jag är ute och löper) och jag fick panik. Jag har aldrig fått en sådan attack sen dess.

Min fråga är om någon känner igen mina symptom och har några tips på vad jag kan göra åt detta. 

• Svar på tråden Ansträngningsastma?
  • Anonym (Mm)

Vid astma är det utandningen som är trång. Låter som du har dålig kondis.

• Anonym (?)

Vad fick du för astmamedicin? Tog du den en stund före träning eller först vid besvär?

• 1234568
    Anonym (Mm) skrev 2019-01-09 17:12:43 följande:

Vid astma är det utandningen som är trång. Låter som du har dålig kondis.

Du har rätt att det är utandningen som är problematisk. MEN man kan uppleva det exakt hur som helst. Personligen (har svår astma) så upplever jag ofta att inandningen är trög, eller det blir tajt i bröstkorgen. Pip ljudet har jag hört endast ett fåtal gånger, dock så hörs det bra med stetoskop.

TS, be om att få göra en spirometri och en PEF-mätning ett par veckor. Det är så man diagnostiserar astma (eller utesluter det).
    Finns olika mediciner, och alla fungerar inte lika bra för alla. Man får liksom testa sig fram till vad som känns bra. Och sedan är frågan om dom skrivit ut en snabbverkande medicin (som man tar vid anfall) eller kortison (som man tar dagligen för att minska anfallen). Har du fått kortison så hjälper det inte dig vid en attack. Ventoline är överlägset det bästa vid en akut astma attack, be om att få testa den.
  • Anonym (Samma problem)

Jag hade under många många år samma problem. Gjorde en spirometri när jag märkte att det började bli värre.

Spirometrin visade ingenting - det gjorde däremot PEF-mätningen. Fick Innovair och har tagit den ett år med väldigt låg dos och har nu inga som helst problem längre. Min andning har dessutom blivit bättre sedan förra spirometrin. Det förändrade verkligen min inställning till träning, för helt plötsligt så orkade jag så mycket mer och dessutom utan smärta i bröstet eller andnöd.

Boka en tid till astmasjuksköterskan på din vårdcentral och lycka till! 

Svar på tråden Ansträngningsastma?