• Äldre 9 Jan 19:16
    502 visningar
    5 svar
    5
    502

    Råd omkring avlivning/omplacering

    Haft min hund i snart 9 års tid. Det är en chihuahua blandning. Från valp stadium har denna hund alltid varit osäker dominant vi har därför gått på kurser Och försökt träna bort osäkerhet vid hundmöten och ej morra när en del folk vid klappa henne.hon alltid varit tex aggressiv mot min morfar och gjort utfall mot honom och min moster. Hon har kommit undan med det beteendet då just för hon är en liten ras tyvärr..

    hundmöten blivit bättre genom åren men hon fortfarande obekväm runt en del människor..

    Sedan vi fått barn för 3 år sedan så har tyvärr hunden ändrat sig totalt genom att morra mer mot barnen. vi valde då att hålla isär dom mycket i början och hade grind när min yngsta dotter kröp. Hunden alltid fått eget utrymme under trappen där hon alltid får vara ifred och kan gå undan.

    Nu är dottern runt 3 år och lärt sig att inte gå efter hunden vilket är bra men nu har vi fått barn nr 2 påväg att krypa snart.

    Jag försökte att få med dottern att utfodra hunden tillsammans med mig eller ge godis i positiva situationer för få hunden respektera min dotter och även på promenad med min hjälp hålla i henne. Hunden lyssnar när dottern säger sitt och ger sedan godis.

    Hunden har aldrig accepterat att bli klappad av dottern tyvärr och då har min dotter aldrig varit elak mot hunden hon är ett väldigt lugnt barn och jag höll isär dom jättemycket när min dotter kröp.

    Fungerade fint i början med utfodringen men sen blev hunden plötsligt morrig vid matningen igen så avslutade detta och jag gör detta nu ensam då morrar hon inte.

    Problemet har varit okej sålänge jag hållt stenkoll men känns sjukt ha min älskade hund och mina älskade barn som inte ens kan uppleva något positivt att ha henne.

    Hon även börjat bita i luften om barnen är för nära soffan då hon ligger under den vilket krossar mitt hjärta och hon genast tillsägelse gå lägga sig i korgen då..och jag kan inte acceptera sånt beteende...

    hon varit extra morrig i 1 månads tid nu vid köp hon aldrig varit så tidigare i löpperioder?.

    idag som fick mig att gråta och seriöst tänka på avliva henne jag lyfte henne som vanligt från soffan, och plötsligt bet hon mig i ansiktet utan förvarning detta gjorde mig väldigt chockad hon ALDRIG gjort så förut Och därför går jag i tankar att eventuellt avliva henne då hon plötsligt känns opålitlig efter alla år..jag vet inte hur jag ska göra nu och jag känner situationen är ohållbar..(hennes löp va slut för 1 vecka sedan)

    Jag kommer prata med veterinär som får gå igenom henne se om något är fysiskt fel på henne...

    Plan 2 är låta min syster ta över henne ett bra tag framöver...Men känns som en tillfällig lösning då jag inte vet om dom tänker skaffa barn i framtiden

    Hur hade ni gjort i min sits? Tänker att hon är otroligt fäst vid Mig och ofta är chihuahuan att den tyr sig väldigt mycket till en person.

    Vet inte om hon skulle må bra i en omplacering heller..hjälp vill ha alla råd jag kan få..

  • Svar på tråden Råd omkring avlivning/omplacering
  • Äldre 9 Jan 19:37
    #2

    Och jag tycker tvärtom. Är väl en jättebra lösning om systern kan ta den när den uppenbarligen är så osäker kring barn?

  • Äldre 10 Jan 00:14
    #3

    Jag hade själv tagit det i flera steg.

    Först kolla med vet att det inte finns fysiska orsaker till problemet,
    Sedan hade jag kontaktat en hundbeteendevetare. En duktig beteendevetare/hundpsykolog kan hjälpa dig vidare.
    Kanske finns det andra lösningar och metoder du inte provat. Kanske det finns psykofarmaka som hjälper? Kanske det finns "hopp" för hunden att leva utan barn, som hos dfin syster som du var inne på?

    Jag hade också funderat lite på hundens livskvalitet. Min ras har en livstid på 8-9 år, så jag hade kanske övervägt avlivning framför allt för stora insatser eller livsförändringar.

  • Äldre 10 Jan 09:07
    #4

    Hon kommer få flytta in till min syster. Som kommer jobba med henne tror det blir bäst så då hon helt enkelt inte trivs med barnen... och mår nog bäst få all uppmärksamhet själv som ensamhund som hon fick i alla år innan barnen också.

    Känns jättetungt men tror det blir bäst så.

  • Äldre 10 Jan 10:56
    #5

    Tufft att fatta ett sådant beslut. Starkt av dig. Jag tror du gör det som är bäst för alla inblandade. En klar fördel är ju att du fortfarande kan träffa din pälskling ganska ofta (antar jag).

Svar på tråden Råd omkring avlivning/omplacering