• Anonym (Ts)

    Herpes?! Jag vill dö....

    Hjälp!! Jag misstänker att jag har fått herpes i underlivet! Jag har varit hos barnmorskan och har tagit prover. ( får svar på fredag) Men jag är nästan 100% säker på att det är herpes.. Jag är 21 år och har ingen fast relation just nu.. känns som mitt liv har gått under för tillfället. 

    Hur ofta får man återkommande utbrott? Hur ska man kunna berätta för en framtida partner om detta...? Hur många dagar smittar man efter blåsorna är borta? Jag vet varken in eller ut just nu, har sån fruktansvärd ångest och känner bara för att gräva min egen grav. 

    Vad fan ska jag göra....? 

  • Svar på tråden Herpes?! Jag vill dö....
  • Anonym (Mmm)

    Har en kompis som fick sitt första herpesutbrott när hon var 18 år. Det var massor av blåsor och hon hade jätteont. Idag är hon 25 år och har inte fått det en enda gång sedan dess, trots stressiga och jobbiga perioder.

    Hade en annan kompis som jag dock inte känner längre som också fick det. Men hon hade det också bara en gång, kände henne två år till efter det och under den tiden så fick hon inte tillbaka det.

    De säger också att första gången är allra värst, får man tillbaka det ska det tydligen vara mycket lindrigare. Håller tummarna för dig ts!

  • Anonym (Blåsan)

    Jag fick ett hemskt plågsamt första utbrott när jag var 24. Idag 32 och har inte fått det igen den dess trots att jag gått igenom extremt stressiga perioder. Tänkte som du vid mitt första utbrott och tycker helt klart informationen kring herpes är överdriven. Du kommer inte få det så ofta att det påverkar ditt liv, vågar nästan lova dig det.

    Dina sexpartners behöver du inte säga nånting till då det inte klassas som en könssjukdom. Du behöver heller inte oroa dig för dem, med största sannolikhet har de redan herpes. 80% av befolkningen har det, majoriteten vet bara inte om det. När jag nämnt min herpes har det varit till personer jag haft långvarigt sexliv med, två år eller mer och ingen av de killarna har höjt ett ögonbryn ens.

  • Anonym (inte så farligt som man tror)

    Jag fick mitt första utbrott när jag var 28, och har haft det någon gång om året sedan dess. Första gången förstod jag inte alls vad det var. Skrev här och frågade vad det kunde vara, och folk gissade på herpes. Det läkte ut efter någon vecka. Gjorde bara sådär ont i 3-4 dagar. Har haft något utbrott om året, är 34 idag, de senaste 3 åren har jag inte haft något alls. Det är inte kul, men det är inte så farligt pga att det fort går över. Jag får runt analen. 
    Det jobbigaste är att det är vansinnigt skamligt. Skulle aldrig berätta om det för någon. 

  • Linda2barnsmamma

    Jag får herpes utbrott i underlivet varje graviditet. Sedan har ja det kanske 1 gång om året.

    Blåsorna smittar så länge tills det blir en skorpa. Ja har medicin som jag tar om jag känner att det är på väg, tar inte bort det som hinner komma men stannar för fler Blåsor och läkningen går fortare :) så Fråga bm om det ifall du skulle få det igen.

    Första utbrottet jag fick va hemskt. Kunde inte gå då det satte sig i ljumskarna oxå...

    Ja har haft samma partner i 10 år så måste blivit smittad innan det. Min man fick av mig första utbrottet jag hade men de brydde han sig inte så mycket om. Sen har han inte fått mer men de e ju för man vet nu vad är o är Försiktig under tiden

  • Anonym (typ1 eller typ2)

    De som bara har haft utbrott 1-5 gånger har typ 1.

    Om man blir smittad med typ2 så är det helt annat, då är det utbrott hela tiden, minst en gång i månaden, extremt jobbigt.

  • Anonym (Kvinna54)
    Anonym (Blåsan) skrev 2019-01-10 04:33:08 följande:

    Jag fick ett hemskt plågsamt första utbrott när jag var 24. Idag 32 och har inte fått det igen den dess trots att jag gått igenom extremt stressiga perioder. Tänkte som du vid mitt första utbrott och tycker helt klart informationen kring herpes är överdriven. Du kommer inte få det så ofta att det påverkar ditt liv, vågar nästan lova dig det.

    Dina sexpartners behöver du inte säga nånting till då det inte klassas som en könssjukdom. Du behöver heller inte oroa dig för dem, med största sannolikhet har de redan herpes. 80% av befolkningen har det, majoriteten vet bara inte om det. När jag nämnt min herpes har det varit till personer jag haft långvarigt sexliv med, två år eller mer och ingen av de killarna har höjt ett ögonbryn ens.


    Hade gärna velat att min partner berättade att de har könsherpes. Smittar ju vid vissa tillfällen och inte så kul att få...

    Många har herpes ja men just typ 2 springer väl inte alla runt med? De jag känner (och vet har det) har legat med många partners parallellt och oskyddat.
  • Anonym (Tyst bärare)

    Jag är tyst bärare av könsherpes, har aldrig haft ett utbrott men smittat min man med det..

    Vet inte hur länge jag haft det eller av vem jag fått det..

  • Anonym (Jag med)

    Livet går inte under, jag fick herpes för 10 år sen, första gången var fruktansvärt jag hade så ont då det var löjligt. Efter det har jag haft det någon gång, men kanske bara en blåsa så lätt hanterligt. Jag ser till att alltid ha tabletter hemma, så om jag känner att det sticker lite så tar jag så bryter det inte ut. Men jag har gått flera år utan att ha något symtom alls. Så glömmer bort att jag har det.

    Ha inte sex om du har symptom, huvudregel.

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Tyst bärare) skrev 2019-01-17 17:32:44 följande:

    Jag är tyst bärare av könsherpes, har aldrig haft ett utbrott men smittat min man med det..

    Vet inte hur länge jag haft det eller av vem jag fått det..


    Hur vet man att man har det om man aldrig haft några symptom?
  • Anonym (Tyst bärare)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-01-18 23:41:09 följande:

    Hur vet man att man har det om man aldrig haft några symptom?


    För att man smittar någon annan som aldrig tidigare haft några symtom?

    Visserligen KAN det ju vara så att han ljuger och har haft det innan, men jag får inga blåsor även om vi har sex när han har blåsor..
Svar på tråden Herpes?! Jag vill dö....